در همایش " به خاطر فرزندم" صورت گرفت

کدخبر: 295

نخستین جلسه از سلسله جلسات بررسی دغدغه های خانواده ی امروزی در دنیای معاصر با عنوان «به خاطر فرزندم» برگزار گردید.

به گزارش سرویس اجتماعی قزوین خبر، در این همایش که سه شنبه شب و به همت مدیران تعدادی از مدارس استان قزوین در سالن آمفی تئاتر سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، مهندس کبودوند با اشاره به اینکه در این جلسات می خواهیم آثار شبکه های اجتماعی بر رفتار فرزندان را بررسی کنیم، موضوع نخستین جلسه را مسئله شناسی، بررسی اهمیت مسئله، آسیب ها و اهمیت و ضرورت آن برشمرد و تأکید کرد که در جلسات آینده به ارائه راه حل های دوره ای و جامع پرداخته خواهد شد.

رفاه بیشتر، هزینه ی کمتر

موسس مدرسه ی تدبیر با اشاره به پیشرفت جامعه بشری در طول زمان، استفاده از تکنولوژی را در راستای ایجاد رفاه، خدمت بیشتر و هزینه ی کمتر ارزیابی کرد که بعضا به واسطه کج روی مصرف کننده ها یا نیات سوء تولیدکننده ها دچار آسیب هایی شده است. وی با اشاره به تاریخچه تأسیس اینترنت توسط وزارت دفاع آمریکا، هدف از تأسیس اینترنت در آن مقطع را برداشتن فاصله جغرافیایی و تبادل اطلاعات میان سربازان آمریکایی دانست که بعدها به تمامی انسان ها تعمیم یافت.

برای دخترم هرگز!

حامد کبودوند گفت: اینترنت کم کم به یک پروژه اجتماعی تبدیل شد که هسته ی اصلی آن در آمریکا و اختیار این شبکه ی جهانی در دست رئیس جمهور آمریکا است اما اوباما-که دارای دو دختر 14 و 19 ساله است- به فرزندان خود برای استفاده از فیسبوک اجازه نمی دهد و نوجوانان کشورش را به این توصیه می کند که به فکر آینده باشند و خودشان را مشغول این چیزها نکنند! اوباما همچنین در جمع دانش آموزان به صراحت می گوید که نگران عضویت در فیسبوک هستم و مواظب مطالبتان در این شبکه باشید! همسر اوباما هم در پاسخ به این سؤال که آیا به تنبیه فرزندان اعتقاد دارید؟ می گوید نه ولی بلافاصله تأکید می کند که اگر آنها به فیسبوک مراجعه کنند تنبیهشان می کنم!

برخورد حکیمانه

وی با اشاره به اینکه اهمیت یک موضوع وقتی است که از آن استقبال بشود و مورد توجه قرار بگیرد، به ارائه آماری از استقبال مردم دنیا از وسایل ارتباطی و نفوذ آنها در بین مردم پرداخت و گفت: تلفن پس از 74سال، 50میلیون مشترک داشت، رادیو پس از 37سال، رایانه های شخصی پس از 16سال، رایانه های قابل حمل پس از 13سال، اینترنت پس از 4سال، تلویزیون پس از 3سال و شبکه ای همچون گوگل پلاس در عرض کمتر از یک سال به این تعداد مشترک دست یافته اند. به همین دلیل مقام معظم رهبری می فرمایند که ما در برابر این فضا نه می توانیم حصار بکشیم و نه می توانیم بی تفاوت باشیم بلکه باید برخورد حکیمانه صورت بگیرد.

شبکه های اجتماعی در یک نگاه

کبودوند ضمن یادآوری زندگی اجتماعی بشر از گذشته تا کنون، تفاوت شبکه های اجتماعی قدیم و جدید را ایجاد مفاهیم نو توسط شبکه های جدید اجتماعی برشمرد که امروزه نوجوانان و بعضا خردسالان را نیز درگیر کرده است. وی با ذکر خصائص این شبکه ها از جمله ایجاد فهرست زیاد دوستان، تعامل و ارتباط مشخص با یکدیگر، اشتراک گذاری انواع محتوا و از همه مهم تر ابراز نظر، هدف از ایجاد این شبکه ها را ایجاد گروه های مجازی، دعوت به مشارکت های اجتماعی(مانند حضور در مراسم تشییع مرحوم پاشایی)، اشتراک علاقه مندی ها و شناسایی ضائقه کاربران دانست. وی با دسته بندی شبکه های اجتماعی به شبکه های عمومی و خصوصی بر مبنای عضویت، شبکه های چندرسانه ای، فیلم محور، عکس محور، مکان محور و پیام کوتاه بر مبنای محتوا و شبکه های مبتنی بر اینترنت تحت وب و همراه(موبایل) بر مبنای بسترهای نرم افزاری، به بیان مصداق های داخلی و خارجی برای هریک از این شبکه ها پرداخت.

عزیزم این پاکت سیگار رو برای تو خریدم!

این استاد دانشگاه گفت: ما هیچ وقت به فرزندمان بابت تولدش یا قبولی او پاکت سیگار هدیه نمی دهیم و اگر آثاری از مواد مخدر در وسایل فرزندانمان مشاهده کنیم، به طور جدی تحت تأثیر قرار می گیریم و به سراغ بهترین متخصصان و راهکارها می رویم. درمورد تلفن های همراه هم اگر بچه ملزومات استفاده صحیح از آن را نداند دچار آسیب می شود. وی 

  1. کاهش تعاملات رودررو، منزوی شدن فرزندان و عدم ورود به مباحث خانوادگی و فامیلی
  2. افزایش احساس نیاز به توجه
  3. انحراف از اهداف زندگی واقعی
  4. افزایش خطر ابتلا به افسردگی
  5. احتمال بالای شکست روابط موجود در این شبکه ها(شکست عاطفی)
  6.  نابودی خلاقیت به دلیل تکرار مطالب
  7. مورد سوءاستفاده قرار گرفتن به وسیله قلدرهای فضای مجازی
  8. قرار گرفتن در معرض نابودی به خاطر مقایسه کردن خود با دیگران در زمینه های مختلف
  9. بی خواب شدن و تهدید سلامتی افراد
  10. شکل گیری اخبار کذب، دامن زدن به شایعات و تهمت زدن به افراد
  11. تبلیغات ضددینی و القای شبهات توسط مزدوران بی مواجب و بامواجب
  12. به خطر افتادن حریم خصوصی

بخشی از آثار منفی استفاده از شبکه های اجتماعی دانست و تأکید کرد که اگر این ویژگی ها در نظر گرفته نشود، مانند آن است که به فرزندمان پاکت سیگار بدهیم.

مفت باشه، وایبر باشه!

موسس مدرسه ی تدبیر، با بیان اینکه زندگی آنلاین، حریم خصوصی را تحت الشعاع قرار داده است، هدف از ایجاد برخی شبکه های اجتماعی را صرفا جاسوسی از مخاطبان عنوان کرد. وی همزمان با پخش یک فیلم از نحوه تأسیس شبکه ی اجتماعی وایبر در رژیم صهیونیستی و اهداف تأسیس آن برای حاضرین در همایش، با اشاره به اینکه بیشتر کاربران این شبکه را ایرانی ها تشکیل می دهند، این پرسش را مطرح کرد که چرا وایبر به کاربران میلیونی اش خدمات رایگان ارائه می کند؟ او در پاسخ به این سؤال، به بالا رفتن ارزش سهام این شرکت صهیونیستی با انجام هر کلیک توسط کاربران اشاره کرد و گفت: کاربران وایبر بدانند که ارسال حدیث و گلواژه های ادبی، ارزش سهام این شرکت را بالا می برد.  

سواد رسانه ای را بالا ببریم

حامد کبودوند با اشاره به اینکه در نخستین جلسه به شناخت مسئله پرداختیم، گفت: قرار نیست در پایان این جلسه وقتی به خانه بازگشتیم، موبایل ها را داخل کمد بگذاریم و در آن را قفل کنیم! بلکه اولین پاسخ به این مسئله وقت گذاشتن برای بچه هاست. یعنی هنگام نشستن کنار بچه ها، کاملا روی آنها متمرکز باشیم و به چیز دیگری نیندیشیم، به طوری که آنها متوجه این تمرکز بشوند. یک ربع وقت گذاشتن با تمرکز از دو ساعت بدون تمرکز تأثیرگذارتر است. درواقع شبکه های اجتماعی خلأ ایجاد شده توسط ما والدین را پر کرده اند که پرکردن این خلأ توسط ما موجب می شود فرزندان به سمت فضای واقعی میل کنند. البته این کار نیازمند شناخت آسیب ها و بالابردن سواد رسانه ای است.

درپایان این جلسه که به ابتکار مدیران مدارس ریحانه النبی(س)، مدینه النبی، امیرالمؤمنین، ممتاز، تدبیر و موسسه صراط برگزار شده بود، جزوه ای با موضوع آسیب شناسی فضای مجازی در اختیار خانواده ها قرار گرفت.

  • شیما نظرآبادی 0 1 پاسخ

    سلام
    عالی بود
    من کارشناس حرفه ایی آسیب شناسی اجتماعی هستم واقعا وطالبتون عالی بود

ارسال نظرات

آخرین اخبار