به مناسبت ولادت امام حسن عسکری (ع):

کدخبر: 294

زمینه سازی برای ایمان به خدا و ارتباط از پس پرده غیبت از طریق شبکه نواب و هم چنین پایه ریزی مرجعیت دینی و رجوع به فقه و علمای دین در دوران غیبت کبری را می توان دو رسالت اساسی امام عسکری در طی دوران امامت و حیات شریفشان دانست.

به گزارش سرویس فرهنگی قزوین خبر؛ اقتدا به سیره و منش ائمه معصومین همواره مورد سعادت و کامیابی بشریت است که در این جهت شیعیان آن حضرت می بایست توجه بیشتری را به این مقوله داشته باشند.

اما متاسفانه در جامعه امروزی بعضا هنجارهای دیده می شود که در تعارض با زندگانی امامان است و در واقع مردم الگو برداری عملی درزندگی را به درستی نیاموخته اند.

در راستای این مسئله گفت و گویی داشتیم با امام جماعت مسجد ولایت، حجت الاسلام مطهری.

                                           

قزوین خبر- با توجه به اینکه جذب کردن عواطف و دل های مشتاق از جمله ویژگی های امام حسن عسکری (ع) است، بفرمایید که چگونه می شود با توسل به این خصلت امام افراد بی علاقه را به اسلام و اهل بیت مشتاق کرد؟

حجت الاسلام مطهری- علاقه به شی ء فرع بر محاسن آن شی است، خواه آن محاسن واقعی باشد و خواه توهم یعنی چنانچه شی ای محاسن واقعی هم نداشته باشد اما فرد با حس توهم وجود آن حسن می تواند به آن شی علاقه مند شود.

در دنیای امروز هم، غرب با توجه به این مساله و با استفاده از امکانات گسترده خود در صدد ایجاد حسن های غیر واقعی در کالاهای خود است که پیرو این ارزش سازی های کاذب، گرایش به سمت کالاها و فرعنگ غربی رو به فزونی است.

از طرف دیگر ما  دین مبین اسلام و معارفی در اختیار داریم که سرشار از حسن ها و ارزش های واقعی می باشد که وظیفه مسلمانان و شیعیان، عرضه و گسترش این محاسن می باشد تا به دنبال آن گرایش های به اسلام و اهل بیت از هر دین و آیین و فرهنگی انجام شود.

امام رضا (ع) در این زمینه می فرمایند: خدا رحمت کند کسی را که امر ما را احیا کند.

راوی پرسید: چگونه این امر احیا می شود؟

امام در پاسخ فرمودند: علم ما را بیاموزید و به مردم آموزش دهید که اگر زیبایی های کلام ما را بشناسند از ما تبعیت می کنند.

که البته گرایش به معصومین، گرایش به اسلام است.

 

قزوین خبر- امام حسن عسکری (ع) بسیار گشاده رو بودند و به مردم محبت می ورزیدند؛ این دو خصوصیت امام را در جامعه امروز چگونه ارزیابی می کنید؟

و چگونه می شود در دنیای پر مشغله امروز این دو ویژگی را احیا کرد؟

حجت الاسلام مطهری- مهم ترین شاخصه ی گشاده رو بودن انسان و محبت ورزیدن به مردم، رضایت مندی از زندگی است که این رضایت فرع بر راضی بودن انسان از خداوند و نعمت های او می باشد؛ امام علی (ع) در این راستا می فرمایند: گواراترین زندگی را کسی دارد که از آنچه خدا به وی عطا کرده خوشحال و راضی باشد.

پس با ایجاد رضایت از داده و نداده الهی، گشاده رویی حاصل می شود؛ متاسفانه مشکل جامعه امروزی نوع نگرش مردم به زندگی است که اکثریت چشم به نداشته های خود دوخته اند و از نعمت های الهی غافل شده اند که همین امر موجب نارضایتی و ترش رویی ها می شود.

 

قزوین خبر- "تقیه" از ویژگی های شاخص زندگانی امام است؛ لزوم اتکا به این دستور قرآنی چیست و چگونه می توان آن را ایفا کرد؟

حجت الاسلام مطهری- تقیه در لغت به معنای "صیانت و نگه داری" چیزی از ضرر است که البته دایره این لغت گستره بوده و شامل مواردی چون، بیان معارف، عمل و مسائل سیاسی و حکومت می شود.

کتمان سلمان در برابر ابوذر دربیان معارف دینی را می توان از جمله تقیه های در بیان معارف دانست و در معرفی تقیه در عمل می توان به دستور امام موسی کاظم (ع) به وزیر وقت که از جمله شیعیان حضرت بودند اشاره کرد، چرا که در آن زمان شیعه بودن وزیر را به خلیفه گزارش دادند و امام جهت حفظ جان وی دستور به پنهان کردن شیعه بودن خود و وضو گرفتن به رسم خلیفه کردند.

از ابتدای اسلام تا به امروز نیز شیعیان همواره در رنج بودند که پیشوایان و علمای بسیاری در حفظ اسلام به زندان افتادند، اصل تقیه به عنوان یکی از معارف مهم دین اسلام  در برابر حکومت های  جائر همواره در تمام این سال ها مورد توجه بزرگان بوده است.

در جامعه امروز هم که دشمن درصدد اختلاف افکنی میان فرقه های مختلف و به ویژه ایجاد درگیر ی میان شیعه و سنی است می بایست با رعایت اصل تقیه، به حفظ آرامش و اسلام کمک کرد در حالیکه متاسفانه حتی بعضی از روحانیون نیز با بیان اختلافات و عدم رعایت تقیه، فرقه های مختلف را به جان هم می اندازند.

 

قزوین خبر- به عنوان سوال آخر بفرمایید که مهم ترین رسالت امام حسن عسکری (ع) به عنوان پدر آخرین حجت خدا چه بوده است؟

حجت الاسلام مطهری- زمینه سازی برای ایمان به خدا و ارتباط از پس پرده غیبت از طریق شبکه  نواب و هم چنین پایه ریزی مرجعیت دینی و رجوع به فقها و علمای دین در دوران غیبت کبری را می توان دو رسالت اساسی امام عسکری در طی دوران امامت و حیات شریفشان دانست.

ارتباط با مردم از طریق وکلا و نایبانشان در دوران امام هادی و امام عسکری (ع) جهت آماده سازی مردم برای درک دوران غیبت انجام می شده است، تا آنجا که امام عسکری گاها از پس پرده ی اتاق  با مراجعین خود صحبت می کردند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات

آخرین اخبار