کامران شریفی:

کدخبر: 263

پيامبر اكرم (ص) مي فرمايند: اگر مردم ارزش اذان گفتن و شركت در نماز جماعت را مي دانستند ، براي اين كار قرعه كشي مي كردند.

قزوین خبر،

بي ترديد براي جذب جوانان و حضور آنها در مسجد و جماعات هم موانع مختلف و هم راه كارهاي مختلفي متصور است كه اين موانع و همچنين راه كار ها مي توانند جنبه هاي فردي، خانوادگي و محيطي داشته باشند؛ در اين بخش آن قسمت از مواردي كه بيشتر جنبه علمي و كاربردی دارد مورد بحث قرار مي گيرد

 

1. علل عدم حضور در مسجد و جماعات و ضرورت تبيين فلسفه و اسرار نماز و جماعات

براي عدم حضور در جماعات و مسجد علل گوناگون است ، بعضي واقعاً عذر دارند و دليلشان پذيرفتني است ولي بسياري از موارد بهانه هايي پوچ، بيشتر نيست از جمله: غفلت از پاداش هاي نماز جماعت، بي رغبتي به جهت بد رفتاري برخي نماز گزارن در مسجد، همفكر نبودن با امام جماعت از نظر ديدگاه سياسي، عيب هاي احتمالي بستگان و نزديكان امام جماعت ، طول كشيدن نماز جماعت، رفتار متوليان و دست اندركاران مسجد و...(قرائتي،1377،ص 222-221).

علاوه بر موارد مذكور كه بيشتر در مورد نمازخوان ها است در مورد آن هايي كه نماز نمي خوانند و به تبع آن در مسجد و جماعات نيز حاضر نمي شوند مي توان به نتيجه تحقيقي اشاره كرد كه بر اساس آن « بيش از 50% كساني كه مورد پرسش قرار گرفته اند كه چرا نماز نمي خوانيد؟ پاسخ داده اند كه خدا به نماز ما نيازي ندارد» ( به نقل از محمدي عراقي، 1376، ص 68).

 اگر اين تحقيق صحيح باشد به ما يك چراغ راهنما مي دهد و آن اينكه روي فلسفه نماز يا اسرار نماز     بيشتر کار کنیم كار كنيم.(همان منبع).
در همين راستا مقام معظم رهبري مي فرمايند: « براي تبيين ژرفاي نماز و معرفي راز ها و زيبايي هايآن ، دست به تلاش پي گير و همه جانبه زده شود» (پيام به اجلاس ششم، 1376، ص6).

در حديثي پيامبر اكرم (ص) مي فرمايند: اگر مردم ارزش اذان گفتن و شركت در نماز جماعت را مي دانستند ، براي اين كار قرعه كشي مي كردند(بحار الانوار ،ج 88 به نقل از جعفري، 1388، ص 73).

متاسفانه بسياري از جوانان ما با اين ارزش ها كه پيامبر گرامي اسلام مي فرمايند آشنا نيستند. بنابراين يكي از وظايف و مسؤليت هاي عمده در اين راستا آشنا سازي جواناني است كه مسجدي نيستند با ارزش ها و اسرار و فلسفه نماز ، نماز جماعت و حضور در مسجد .مطمئناً راهش سخنراني در مسجد نيست بلكه بايد پيام‌ها در اين زمينه در جا‌ها موقعيت‌هايي جلوه گر شود كه جواناني كه اهل نماز جماعت و مسجد نيستند حضور دارند

 2. عامل بهداشت ونظافت مساجد

امير المومنين (ع) به استاندار خود مي فرمايد :« افضل اوقات را براي نماز قرار بده »، حال اگر افضل اوقات براي نماز است ، افضل جاها هم بايد براي نماز باشد ( به نقل از قرائتي ، 1370،ص 48).

يكي از مشكلاتي كه براي جذب مردم به مراكز اقامه نماز داريم ، كمي نظافت است ؛ نظافت امروز و در دنياي امروزي يكي از عوامل جذب جوان ها است ، اين جزء نماز هم نيست ، ولي چيزي و راي احكام نماز است ، ما نبايد فقط در حد طهارت و مسأله فقهي به اين بپردازيم يعني خيلي ظاهر بيني است كه طهارت را با همان فرمول هاي فقهي بپذيريم و هر چه آلودگي و ميكروب و چيز هاي ديگري است كه مردم را متنفر مي كند ، همه را نديده بگيريم . من فكر مي كنم يكي از چيز هايي كه قشر تحصيل كرده ، قشربه اصطلاح متجدد و قشر جوان را از اين جاها دور كرده ، اين است كه فضا ، متناسب با اين شرايط نيست ( هاشمي رفسنجاني، 1376، ص19).

از آنجاييكه طبع جوانان پاك، زيبا دوست و پر نشاط مي باشد ، لذا به مكان هاي پاكيزه ، زيبا، جذاب و دلپذير بيشتر گرايش پيدا مي كند . بنابراين براي جذب آنان به مساجد بايد اين مكان ها را آراسته و پاكيزه ساخت ، فرش هاي مسجد تميز و پاكيزه بوده، روشنايي در حد مطلوب و مسجد همواره معطر و خوشبو باشد و نماز گزاران با لباس پاكيزه و بوي خوش وارد مسجد شوند(انصاري راد، 1388

 

3.جاذبه براي حضور زنان در مساجد:

زنان بخش عظيمي از جامعه را تشكيل مي دهند . حضور آنان در مسجد ، فرصت مناسبي براي بهره گيري معنوي از اين جايگاه مقدس و آشنايي با معارف اسلامي است ، بلكه براي برخي از آنان اين تنها فرصت است(نوبهار ، 1375، ص 44).

با اين وجود يكي از مسائلي كه در مساجد هست ، عدم جاذبه بخصوص در شبستان خانم ها است ، متأسفانه محل اجتماع خانم ها هم از نظر كمّي و هم از نظر كيفي ، جاذبه لازم را ندارند و گاهي هم دافعه دارند . از نظر نور، تهويه، فرش ، مسير رفت وآمد و.... معمولاً قسمت خانم ها به مراتب بد تر از آقايان است با توجه به اينكه خانم ها اغلب همراه فرزندانشان وارد مسجد مي شوند و اگر بر خورد اين فرزندان با مسجد مطلوب و خوشايند باشد اثر مثبت بر روي آن ها خواهد داشت و اگر مطلوب و خوشايند نبود اثر بد .(زعفراني، 1376، ص 197).

همچنين دختران و بانوان جوان به مراتب بيشتر تحت تأثير ميزان مطلوب يا نامطلوب بودن قسمت مربوط به خانم ها در مساجد هستند. مطمئناً حضور دختران و بانوان در مساجد در جذب برادران آن ها و همسران آن ها در آينده به مساجد نقش به سزايي خواهد داشت .

عليرغم نقش زنان در مسائل تربيتي و تأثيري كه براي حضور برادران و همسران جوان خود در مساجد مي توانند داشته باشند متأسفانه مي بينيم در مساجد هنوز محل استقرار خانم ها حتي به اندازه ي محل آقايان از جذابيت ، راحتي و مطلوبيت برخوردار نيست.

انتهای پیام/

ارسال نظرات

آخرین اخبار