سجاد عنایتی

کدخبر: 2353

اینکه در چند روز قبل تجمع در خیابان های شهر به افراد بدحجاب گل بدهیم و به نوعی انها را از خود بدانیم ولی چند روز بعد با برگزاری تجمعی باعث شویم خودمان را از آنها جدا بدانیم و طردشان کنیم

سرویس اجتماعی قزوین خبر؛

در کشور ما اینکه یک موضوع را در یک هفته برجسته کنیم و بقیه روزهای سال کاری با ان نداشته باشیم، تبدیل به یک روال و اپیدمی شده است.و حتی در برخی اوقات در ان یک هفته هم به صورت کاملا ناجوانمردانه و  در اوج بد سلیقه گی تمام به موضوع مربوطه پرداخته می شود که نه تنها تبلیغ ان موضوع نیست ، بلکه نوعی ضد تبلیغ نیز هست.

بحث عفاف و حجاب ، یکی از همان موضوعات است که معمولا دستگاه های مرتبط با این موضوع در کل بیشتر به امور مهم دیگر می پردازند یا حداقل وقت کمتری برایش در نظر می گیرند، و وقتی به هفته عفاف و حجاب نزدیک می شویم به تکاپو می افتند که حجاب هم مسئله ی مهمی است.

یکی از برنامه هایی که در این هفته در کشور و علی الخصوص در قزوین برگزار می شود، تجمع عفاف و حجاب است ؛ حال ممکن است این تجمع با اسامی و عناوین مختلفی برگزار شود ولی هدف اصلی آن ، به گفته برگزار کنندگان احیای عفاف و حجاب در جامعه و فرهنگ سازی در این زمینه است.

حال سوالی که اینجا پیش می آید این است که آیا واقعا با این تجمع، عفاف و حجاب در جامعه احیا می شود؟

اینکه در چند روز قبل تجمع در خیابان های شهر به افراد بدحجاب گل بدهیم و به نوعی انها را از خود بدانیم ولی چند روز بعد با برگزاری تجمعی باعث شویم خودمان را از آنها جدا بدانیم و طردشان کنیم،دقیقا ضد تبلیغی است که در بالا گفته شد؛و باعث فضایی دو قطبی در بحث عفاف و حجاب در جامعه می شود.

نکته مهم دیگر نگاه اشتباهی است که از جانب ما نسبت به این افراد وجود دارد و فکر میکنیم که این افراد با اصل حجاب مشکل دارند و نگاهی کاملا غلط است.این موضوع را می توان در تحقیقات میدانی که صورت گرفته دید که این افراد حتی با برداشتن قانون حجاب اجباری راضی به برداشتن همین حجاب نصف و نیمه خود نیستند.

پس می توان نتیجه گرفت که این افراد با اصل حجاب مشکلی ندارند و این درک نادرست از حجاب هست که باعث شده این افراد با چنین حجابی جامعه حضور پیدا کنند.

در این مورد می توان به صحبت رهبری در سفر به خراسان شمالی نیز اشاره کرد که به موضوع نقص در ظاهر اشاره کردند که باید با این نگاه نهی از منکر کرد.

از این دست مدل فرهنگ سازی ها در بحث حجاب کم نداریم و کارهایی دیگری هم وجود دارد که در فضای مجازی بسیار دیده شده؛مانند تصاویر دختران چادری که به بهانه تبلیغ حجاب منتشر می شود ،  ولی مباحث دیگری از جمله عفاف را زیر پا می گذارند و حتی باعث جلب نظر و بیشتر دیده شدن می شوند و همچنین خودشان را نسبت دیگران برتر می دانند.

در پایان می توان نتیجه گرفت که اگر هر برنامه ای با هدف خط کشی بین با حجاب و بد حجاب صورت گیرد،باعث دو قطبی کردن جامعه و ضعیف شدن موضوع عفاف و حجاب می شود.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار