معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر قزوین خبر داد

کدخبر: 21

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان قزوین گفت: با کمک خیران استان قزوین موفق شدیم تعداد ۴ هزار بسته غذایی را در بین نیازمندان این استان تقسیم کنیم.

به گزارش قزوین خبر به نقل از فارس از قزوین، یک سیستم خوب مدیریت داوطلب در یک جمعیت ملی به اجرای موثر و کارآمد برنامه‌ها مدیریت بهتر از منابع کمک می‌کند.

ایجاد محیط‌های دوستانه داوطلبی جهت تعامل و رویارویی میان داوطلبان در داخل و یا خارج از جمعیت‌های ملی به انجام بهتر فعالیت‌ها کمک می‌کند و موجب بهره‌مندی افراد آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده از خدمات داوطلبان می‌‌شود.

بر همین اساس در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر و آسیب دیده همه جمعیت‌های ملی هلال احمر و صلیب سرخ موظف به بسیج و سازماندهی داوطلبان به منظور ارائه خدمات انسان دوستانه و خیرخواهانه به این اقشار هستند.

به همین منظور جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز تصمیم به ایجاد و راه‌اندازی خانه داوطلب کرد تا به این وسیله یکی از برنامه‌ها و استراتژی‌های مهم جمعیت که برقراری اتصال میان نیازمندان و توان توانمندان می‌باشد محقق شود.

در این راستا و برای آشنایی بیشتر با این حوزه جمعیت هلال احمر در استان قزوین گفت‌وگویی ترتیب دادیم با علی اصغر یاقوتی معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان قزوین که در ادامه می‌آید.

فارس: هدف از تشکیل خانه داوطلب در جمعیت هلال احمر استان را بیان کنید.

خانه داوطلب مکانی است مستقل و مشخص به منظور گردهمایی داوطلبان جمعیت هلال احمر جهت هم‌فکری، برنامه‌ریزی، هم‌افزایی و ارائه کمک‌های خیریه و خدمات عام‌المنفعه به اقشار و افراد نیازمند راه‌اندازی شد.

فارس: خانه داوطلب به منظور انسجام عملکرد‌های داوطلبی و ارتقای بهبود کیفیت فعالیت‌های داوطلبی چه برنامه‌هایی را در استان قزوین دنبال می‌کند؟

از جمله برنامه‌های این سازمان در استان قزوین می‌توان به ساماندهی و سازماندهی داوطلبان با توجه به مهارت، تخصص و تجربه در گروه‌های چهارگانه داوطلبی، بهره‌مندی از خدمات و مشارکت داوطلبان به منظور تعیین سیاست‌ها، برنامه‌ها و استراتژی جمعیت هلال احمر از طریق شرکت در انتخابات جمعیت هلال احمر اشاره کرد.

همچنین برطرف کردن نیازها و مشکلات مراجعان، مددجویان و آسیب‌دیدگان از حوادث و سوانح به صورت مستقیم و بدون واسطه توسط داوطلبان جمعیت، شناسایی نیازهای منطقه‌ای و استانی توسط داوطلبان با توجه به شناخت از نیازمندی‌های منطقه و توانمندی‌های داوطلبان‌ از دیگر برنامه‌های این سازمان است.

از دیگر برنامه‌های این سازمان ارائه طریق جهت حل ضرورت‌ها و نیازهای منطقه‌ای و استانی داوطلبان به صورت مستقیم، مدیریت داوطلبان در زمان بروز حوادث و سوانح و مواقع عادی در همه زمینه‌های مرتبط می‌توان نام برد.

فارس: این سازمان چه فعالیت‌هایی را در استان قزوین در طول سال انجام می‌دهد؟

از جمله اقدامات این سازمان تشکیل و سازماندهی گروه‌های چهارگانه داوطلبی، تعیین روسای گروه‌ها از طریق رای‌گیری بین داوطلبان و شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای منطقه‌ای و استانی به منظور تحقق و دستیابی به آنها توسط اجرای پروژه‌های داوطلبی است.

همچنین تشکیل و سازماندهی تیم‌های داوطلبی، انجام هماهنگی‌های لازم جهت انجام برنامه‌های مستمر سازمان داوطلبان از جمله طرح‌ همای رحمت، کاروان‌های سلامت و اهدای خون، اجرای پروژه‌های داوطلبی توسط گروه‌های چهارگانه و تیم‌های داوطلبی با هماهنگی جمعیت از دیگر فعالیت‌ها است.

فارس: برای ارتباط مستمر با داوطلبان هم برنامه‌ریزی وجود دارد؟

بله. از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه می‌توان به برنامه‌ریزی و پیشنهاد استراتژی عملکرد یک‌ساله داوطلبان توسط روسای گروه‌های چهارگانه در راستای برنامه‌های ابلاغی سازمان داوطلبان، برقراری ارتباط مستقیم بین داوطلبان توانمند و نیازمندان در زمینه‌های حمایتی، بهداشتی، درمانی، مشاوره‌ای، آموزش و راه‌اندازی واحد امانات تجهیزات پزشکی اشاره کرد.

فارس: از مهمترین برنامه‌های این سازمان در سال جاری در استان قزوین چیست؟

از مهمترین برنامه‌های سازمان داوطلبان هلال احمر استان قزوین می‌توان به طرح فرشتگان رحمت اشاره کرد که با جذب کمک‌های مردمی و خیران اقدام به تهیه بسته‌های غذایی می‌‌کند و در بین خانواده‌های بی‌سرپرست یا بیماران صعب‌العلاج که زیر پوشش این طرح هستند، توزیع می‌‌شود.

البته شایسته است تا برای اجرای گسترده‌تر و بهتر این طرح همه اقشار به میدان آمده و یاری‌دهنده هلال احمر باشند.

در 50 روز نخست امسال نیز در قالب همین طرح با کمک خیرین استان قزوین موفق شدیم تعداد 4 هزار بسته غذایی را در این طرح آماده‌سازی و بین نیازمندان استان تقسیم کنیم.

فارس: این بسته‌های توزیعی بین نیازمندان قزوین شامل چه کالاهایی است؟

این بسته‌های توزیعی بیشتر شامل موارد ضروری و نیازهای اساسی مردم است.

این بسته‌ها شامل برنج، حبوبات، قند، شکر، رب گوجه فرنگی، ماکارونی، روغن، نوشابه، شکلات و مواد شوینده است.

البته در قالب این طرح اگر خیری هم لباس هدیه بدهد ما در خور حال مددجویانمان در بین این افراد نیازمند توزیع می‌‌کنیم.

فارس: از دیگر طرح‌ها مهم صورت گرفته در این سازمان در استان قزوین چیست؟

یکی دیگر از طرح‌های مهم انجام شده در این سازمان طرح مروجین سلامت است که مربوط به روزهایی مانند چهارشنبه‌های آخر سال بوده که سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر استان قزوین با برپایی هشت پایگاه و آموزش داوطلبان در سطح استان اقدام به پیشگیری از حوادث غیرمترقبه می‌کند.

در قالب این طرح یک هزار و 781 نفر در سطح مدارس و محله‌های شهرهای مختلف استان قزوین آموزش دیدند و همین افراد در شب چهارشنبه آخر سال در محل‌های پرخطر حضور پیدا کرده و نسبت به خطرات و آسیب‌های حوادث غیرمترقبه اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دادند.

فارس: در خصوص طرح داوطلب‌یار امداد و نجات این سازمان توضیحاتی بفرمایید.

از دیگر طرح‌های این سازمان می‌توان به طرح داوطلب‌یار امداد و نجات اشاره کرد که در این طرح پرستاران، پزشکان و پیراپزشکان به صورت داوطلبانه در پایگاه‌های امداد و نجات سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر استان قزوین حضور پیدا کرده و به مسافران و گردشگران در استان قزوین خدمات لازم را ارائه می‌کنند.

لازم به ذکر است که بیش از 30 پزشک، پرستار و پیراپزشک امسال در این طرح در استان قزوین فعالیت داشتند.

ارسال نظرات

آخرین اخبار