قزوین خبر گزارش می دهد:

کدخبر: 1274

گروهی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین جهت ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی در نخستین روزهای شهرویور ماه به روستای آکوجان از توابع الموت غربی اعزام شدند.

به گزارش سرویس اجتماعی قزوین خبر؛ در روزهای ابتدایی از آخرین ماه تابستان، گروهی از دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، جهت ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی به  روستای آکوجان از توابع الموت غربی اعزام شدند.

طبق گفته ی سید علیرضا جلیلی نسب، مسئول کارگروه دانشجویان بدون مرز اردوی جهادی، انتخاب روستای آکوجان، براساس تحقیقات و بررسی های انجام شده در زمینه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی روستا بوده است.

فقر مالی و فرهنگی، طلاق، اعتیاد و عدم رعایت بهداشت از جمله مهم ترین معضلات این روستا بوده که تیم پزشکی دانشجویان را برآن داشته تا اقدامات قابل قبولی را در سطح این روستا انجام دهند، طبق آمار به دست آمده از مجموع 140 خانوار این روستا،120 خانواده مبتلا به مصرف مواد مخدر بوده که در این بین در هر خانواده دو نفر مصرف کننده می باشند.

بیماری های دهان و دندان و نامناسب بودن وضعیت بهداشتی اهالی این روستا، موجب تلاش بی وقفه دانشجویان در زمینه ارائه خدامت دندانپزشکی از جمله کشیدن، ترمیم و جرم گیری دندان ها با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون تومان بوده است که خوشبختانه تا امروز اکثریت اهالی این روستا تحت پوشش این قبیل خدمات قرار گرفته اند.

 

 

آموزش مسائل بهداشتی زناشویی، مشاوره، ارائه خدمات مامایی و معاینه زنان از دیگر موارد کمک های بهداشتی به اهالی این روستا بوده است.

هم چنین طی همکاری ساکنین آکوجان با دانشجویان اعزامی، جمع آوری زباله ها از سطج کوچه ها، معابر و بالاخص آبراهه ها و جوی های روستا انجام شده است.

اهالی روستا و هم چنین مسئول هماهنگی اردو ضمن تشکر از مسئولین خواستار حمایت های هرچه بیشتری در زمینه ارتقای سطح اقتصادی و فرهنگی روستا بودند.

یکی از مهم ترین دغدغه های مردم آکوجان علاوه بر موضوعات ذکر شده، مساله طرح هادی، به معنی انتقال روستا از مجاورت کوه ها و ناحیه زلزله خیز به  بستر امن در حوالی روستا بود که بعلت عدم همکاری ارگان های مربوطه به بهانه اخذ وجه مالی از اهالی در حالیکه مردم در فقر مالی شدیدی به سر می برند  مسکوت مانده و از سال 83 تا کنون، نیمه کاره رها شده و این در حالی است که با توجه به بافت خشتی و سست خانه های این روستا، کوچکترین زمین لرزه ای می تواند موجب ویرانی شدید این خانه ها شود.

شایان ذکر است که انجام برنامه هایی چون مسابقه، قصه گویی، آموزش مباحث دینی و احکام برای کودکان و بزرگسالان؛ سبب تهیج و تشویق اهالی نسبت به امور معنوی و مذهبی شده که امید است در صورت استمرار این قبیل برنامه ها سطح فرهنگی و مذبی ساکنین این منطقه رشد بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات

آخرین اخبار