مسعود نجابتی در نشست خبری اعلام کرد

کدخبر: 3489

مسعود نجابتی، دبیر علمی هفتمین سوگوار‌‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت گفت: ارزیابی دقیق‌تر آثار را مدنظر قرار داده‌ایم و عناصر تشکیل‌دهنده اثر را جزء به جزء بررسی می‌کنیم.

 هم‌زمان با آغاز محرم حسینی، نشست خبری «هفتمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت» با حضور مسعود نجابتی، دبیر علمی و عضو هیأت داوران هفتمین سوگوراه عاشورایی پوستر هیأت و رحیم آبفروش، جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر،‌ پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۲۰ شهریور) در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

نجابتی در ابتدای این نشست با اشاره به اهداف این سوگواره‌ها گفت: سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت، قرار است بین هنرمندان و هیأت‌ها ارتباط و تعاملی برقرار کند و زمینه را برای شناسایی، سازماندهی و رشد استعدادهای نهفته در هیأت‌ها فراهم کند. در ۶ دوره گذشته سوگواره‌ها، بیش از ۴۰ هزار اثر از ۲۵۰۰ هنرمند هیأتی از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شده است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت اکران عمومی آثار جشنواره‌ها گفت: برخی آثار هنری را صرفاً در گالری‌ها می‌بینیم و کمتر مقابل دیدگان مردم قرار می‌گیرند، اما پوسترهای عاشورایی در اماکن عمومی اکران می‌شوند.

عضو هیأت داوران هفتمین سوگوراه عاشورایی پوستر هیأت درباره روند داوری آثار گفت: از سال گذشته، برای نخستین بار به کمک شورای سیاست‌گذاری جشنواره ارزیابی دقیق‌تر آثار را مدنظر قرار دادیم و قضاوت را تخصصی کردیم. یعنی عناصر تشکیل‌دهنده یک اثر گرافیکی نظیر تایپوگرافی، تصویرسازی، ایده، رنگ  و ... را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دادیم. به عنوان نمونه، قبلاً کارهای گرافیکی به سوگواره ارسال می‌شد و به دلیل اجرای ضعیف یک ایده عالی، کار رد می‌شد اما اکنون دقیق‌تر ارزیابی صورت می‌گیرد و ممکن است مورد تقدیر هم قرار گیرد.

وی درباره چگونگی قضاوت آثار اینچنینی اظهار داشت: قضاوت آثار کاملاً به نظر داور بستگی دارد و نمره‌بندی صورت نمی‌گیرد. در بحث قضاوت داوران با نگاه تخصصی کارها را می‌بینند و چهره‌هایی همچون دکتر پویان، احمدرضا دالوند، هادی معزی و آقاقلی‌زاده جزء داوران هستند.

دبیر علمی هفتمین سوگواره عاشورایی پوستر هیأت خاطرنشان کرد: در کارگاه‌های آموزشی که پیش از برگزاری سوگواره برگزار شد، مسائل را به صورت تجزیه شده و تخصصی مورد آموزش قرار دادیم؛ به عنوان نمونه فقط 4 دوره است که به بحث تایپوگرافی می‌پردازیم و هنوز وارد تصویر نشده‌ایم.

وی اظهار داشت: نمایشگاه آثار برگزیده دوره قبل (سوگواره ششم) در قم امروز افتتاح می‌شود و سپس در استان‌های مختلف به نمایش در می‌آید.

 

 

رحیم آبفروش، جانشین دبیر جامعه ایمانی شعر درباره کارگاه‌های آموزشی تأکید کرد که این کارگاه‌ها از نظر ساختاری مستقل از نهادهای دولتی و حکومتی برگزار می‌شود و استقبال مخاطبان به حدی بود که در سومین روز ثبت‌نام، ظرفیت ما پر شد با وجود اینکه فیلترهای مختلفی را در نظر گرفته بودیم.

وی اظهار داشت: چنین دوره‌ای برای بانوان هنرمند هیأتی کمتر شکل می‌گرفت، با عنایت اساتید یک دوره فوق‌العاده که عصاره و تجمیع پنج کارگاه قبلی بود طی 3 روز برای بانوان هنرمند برگزار شد.

آبفروش خاطرنشان کرد: در دو حوزه دیده نشدن هنرمندان شهرهای کوچک و روستاها و بانوان هنرمند هیأتی خلاء داریم و آرزو داریم این نقیصه به مرور در سوگواره‌های عاشورایی مرتفع شود.

جانشین دبیر جامعه ایمانی شعر تأکید کرد: توجه اصلی سوگواره روی پوسترهای اعلان و اطلاع‌رسانی هیأت است. البته این بخش به پوسترهای ایام محرم و اربعین محدود نمی‌شود بلکه اعیاد مذهبی را هم شامل می‌شود. در بخش عکس هم سوژه اصلی باید اجزاء اصلی یا حواشی مراسم باشد که مجموعه عکس و تک‌عکس را شامل می‌شود. بخش جنبی هم مروبط به عکس‌های کهن و قدیمی است و به زودی برگزیدگان ادوار گذشته در کتاب عکس‌های قدیمی هیأت منتشر می‌شود.

وی افزود: متأسفانه گرانی کاغذ دست ما را در چاپ کتاب کمی بسته است، چون پارسال کاغذ بندی 59 هزار تومان را امسال ـپس از دو ماه معطلی به دلیل عدم عرضه ـ هر بند بیش از 170 هزار تومان خریداری کردیم!

آبفروش در پاسخ به این پرسش یکی از خبرنگاران گفت: همچنان غصه تبلیغات حاشیه اتوبان تهران ـ قم را می‌خوریم، اتوبانی که میزبان زائران کشورهای مختلف اسلامی است که از فرودگاه امام تا شهر قم این مسیر را طی می‌کنند و اولین نشانه‌های فرهنگی کشورمان را در این اتوبان می‌بینند که صرفاً به تبلیغ پفک و ژله و تخمه آفتابگردان و ... می‌پردازند و حتی نشانه‌ای از پیشرفت تکنولوژی هم در این بیلبوردها نیست، چه برسد به موضوعات فرهنگی یا مذهبی! کاری که از دست ما بر می‌آید این است که فایل‌های طرح‌ها و آثار برگزیده را به صورت رایگان باکیفیت بالا روی سایت قرار داده‌ایم تا امکان استفاده عموم از آن فراهم باشد.

وی از تمام هنرمندان و مجموعه‌های هنری متعهد دعوت کرد پس از عرضه آثار خود ـ که هزینه‌اش را دریافت کرده‌اند ـ آن را در اختیار جامعه ایمانی شعر قرار دهند تا از طریق شبکه مویرگی خود امکان بازنشر آن فراهم باشد و اثر به فراموشی سپرده نشود.

آبفروش درباره ممنوعیت به کارگیری شمایل‌ها در آثار ارسالی گفت: پیش از داوری فنی و تکنیکی یک ارزیابی محتوایی داریم و از فرآیند داوری حذف می‌شوند، اما این موضوع درباره نقاشی قهوه‌خانه‌ای مصداق نمی‌یابد.

انتهای پیام/


 

ارسال نظرات

آخرین اخبار