فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» توانست جوایز متعددی در جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان کسب کند. این فیلم 7 پروانه زرین جشنواره را کسب کرد. به عنوان بهترین فیلم نوجوان انتخاب شد و جوایز بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

سرویس هنری قزوین خبر؛ سینمای کودک دنیای عجیب و غریب و البته بیشتر از همه دنیای مظلومی است. معلوم نیست چندین سال باید بگذرد تا یک کارگردان برای ساخت یک اثر در ژانر کودک اقدام کند. در این میان آثار زیادی وجود ندارد که در بین آثار فیلمسازان در ذهن کودک و نوجوان ماندگار شده باشد.

آثاری مثل کلاه قرمزی، شهر موش ها و ... بخشی از تاریخ ذهنی کودکان دیروز بوده که حالا در کمی آثار جدید، شخصیت کودک امروزی با اقتضائات جدیدش را هم شکل می دهد.

سینمای امروز ایران سینمای اجتماعیست و ناظر به موضوعاتی است که حتما در بسیاری از موارد آن نمی شود همراه کودک و نوجوان به دیدن آنها رفت. این سینما برای کودک و نوجوان نیست و اصلا مخاطبان خودش را در میان آنها دنبال نمی کند.

چند هفته قبل جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان برگزار شد. انتقاد های مختلفی از سوی هیات داوران و شرکت کنندگان درباره کیفیت آثار حاضر در جشنواره منتشر شد. بسیاری معتقد بودند که ظرفیت تولید آثار سینمایی کودک در ایران واقعا به اندازه ای نیست که بتوان با آن یک جشنواره سالانه را با کیفیت بالا اداره و برگزار کرد.

در همین جشنواره گذشته یک اثر سینمایی به خوبی درخشید. فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و تهیه کنندگی محمدرضا شفاه توانست جوایز متعددی در جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان کسب کند. این فیلم 7 پروانه زرین جشنواره را کسب کرد. «بیست و یک روز بعد» به عنوان بهترین فیلم نوجوان انتخاب شد و جوایز بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

همه این نگاه های خوب و مثبت به یک فیلم در شرایطی است که سال گذشته همین فیلم در جشنواره بین المللی فیلم فجر برای نخستین بار اکران شد. حتی زمان بندی اکران این اثر نیز بسیار سوال بر انگیز بود. این فیلم در بدترین ساعت  در اخرین روز جشنواره در کاخ جشنواره فجر برای منتقدان و فعالان سینمایی اکران شد، منتقدان و فعالانی که در روز آخر اثری از حضور آنها تقریبا دیده نمی شود.

«بیست و یک روز بعد» را باید همراه با خانواده رفت. این فیلم برای کودک و نوجوان ساخته نشده اما کودک و نوجوان هم مخاطب ان هستند و بخوبی پیامش را می فهمند. پس در همراهی فرزندان برای رفتن به سینما نباید تردید کرد. قرار نیست اتفاق عجیبی روی پرده بیفتد و یا شوخی های زننده ای را شاهد باشیم، فرزندان ایران قرار است با داستان یک فیلم سالم و ساده همراه شوند.

این فیلم که در حوزه هنری ساخته شده است ملودرامی اجتماعی از زندگی نوجوانی به نام «مرتضی» است که در راه تحقق آرزوی ناکام پدرش، با چالش بسیاری روبرو می‌شود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «همیشه همینجوریه! آخرین بار هوا ابر شد. باد گرفت. درختا داشتن از جا کنده می شدن. اونقدر بارون شدید شد که سیل شهرو گرفته بود. پرنده‌ها دور و بر لونه هاشون جیغ می کشیدن. یکی از بچه‌ها قسم می‌خورد خودش دیده خورشید یکی دوبار نورش کم و زیاد شده.»

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار