"مزار شریف" نمونه ای از تاثیر سینما بر روند جامعه و سپهر سیاست است؛ نمونه ای که می توان آن را تعمیم داد و بارها و بارها تجربه کرد.

به گزارش سرویس هنری قزوین خبر؛تاریخ یکی از مسائلی است که سرنوشت ملت ها را در اعصار مختلف رقم می زند؛ اهمیت تاریخ و تاریخ نگاری در آن حد است که دولت های بزرگ همیشه سعی را بر آن داشته اند که تاریخ را آن گونه که خود می خواهند رقم بزنند و حتی برای سایر ملل که به هر دلیلی در نقشه استراتژیک آنها می گنجند تاریخ سازی کنند.

ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ کشوری که تحولات مختلف پیچیده و عمیق آن تاثیرات شگرفی بر جهان داشته است اکنون نیز در پیچ تاریخی  قرار دارد به همین دلیل باید ضمن حفظ هویت تاریخی خود بکوشد آن چه در دوران معاصرش می گذرد را به درستی و دقت روایت کند.

بیان مسائل تاریخی برای عامه مردم پیش از آن که دیگران از زاویه ای که دوست دارند وقایع را روایت کنند، یکی از راه هایی است که سبب ماندگار شدن روایت های صحیح و جلوگیری از آسیب های ناشی از جعل تاریخ خواهد شد.

صنعت سینما به عنوان یکی از مهمترین و جذاب ترین رسانه ها نقش مهمی در این میان ایفا می کند که جبهه استکباری بارها و بارها از این ابزار برای نقل وقایع تاریخی از زاویه دید خود استفاده کرده است که آخرین نمونه آن در خصوص تاریخ معاصر کشورمان را می توان "آرگو" دانست. فیلمی که روایتگر ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران به دست دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود و آمریکایی ها در آن حقایق را واژگونه به نمایش گذاشته و در حرکتی سیاسی از داخل کاخ سفید به آن اسکار دادند تا هر چه بیشتر تاثیر خود را در میان عموم بگذارد.

اما متاسفانه از این ابزار برای روایت وقایع تاریخی معاصر به ویژه اتفاقات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، کمتر استفاده شده است.

یکی از کارهایی که اخیرا در راستای روایت کردن یکی از مهمترین وقایع تاریخی چند سال اخیر ایران ساخته شده "مزار شریف" به کارگردانی حسن برزیده است.

فیلم مزار شریف داستان کشتار دیپلمات‌های ایرانی در کنسولگری ایران در شهر مزار شریف افغانستان است که به دنبال هجوم نیروهای طالبان منجر به شهادت ۱۰ تن از کارکنان کنسولگری ایران شد. مزار شریف با شعار هیچ جنگی به نفع هیچ مردمی نیست در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و علاوه بر استقبال منتقدان توانست سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم را برای بهزاد عبدی و دیپلم افتخار بهترین جلوه های ویژه بصری را برای امیررضا معتمدی بدست بیاورد.

78013_903

این فیلم که هفته آینده اکران آن در سراسر کشور آغاز می شود از آن جهت استثنائی است که روایت های غیر رسمی و شنیده ها پیرامون آن ماجرا را به تصویر کشیده و به نوعی تایید کرده است البته شاید بتوان به روایتی که برزیده از واقعه مزار شریف ارائه می کند انتقاد کرد اما قطعا نفس ساخت چنین اثری و ورود سینما به یکی از پرونده های مهم امنیتی جمهوری اسلامی ستودنی و قابل تقدیر است.

یکی از وقایع قابل توجهی که در حاشیه ساخت این اثر رخ داده است معطوف شدن دوباره توجهات به سوی آن واقعه و شهدای فاجعه کنسولگری ایران در مزار شریف است.

پس از نزدیک به 13 سال، حسن روحانی رئیس دولت یازدهم که آن زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی بود به سراغ خانواده های آن شهدا رفت و جویای احوالشان شد؛ توجه رسانه ها در سالروز آن واقعه به چیستی و حقیقت مکتوم ماجرای شهادت دیپلمات های ایرانی جلب شد و همگان به دنبال این افتادند که بدانند چرا آن گونه شد؟ چه کسانی دیپلمات های ایرانی را به شهادت رساندند؟ و مقصر در آن ماجرا چه کسی بود؟

"مزار شریف" نمونه ای از تاثیر سینما بر روند جامعه و سپهر سیاست است؛ نمونه ای که می توان آن را تعمیم داد و بارها و بارها تجربه کرد. ممکن است برخی محتوای اثر و یا نحوه روایت کار را نپسندند اما قطعا تاثیری که این فیلم حتی پیش از اکران رسمی خود بر جامعه و افکار عمومی گذاشته است ستودنی و قابل تقدیر است.

انتهای پیام/سراج24

ارسال نظرات

آخرین اخبار