گفتگوی 598 با هشت تن از قاریان و فعالان قرآنی بزرگ کشور:

کدخبر: 3001

علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری به ترویج مباحث قرآنی در کشور، بررسی‌های خبرنگار 598 نشان میدهد که نهادهای قرآنی در سالهای گذشته تلاش درخوری برای تحقق مطالبه رهبری انجام نداده است، در همین راستا بر آن شدیم تا دلایل و موانع اجرای این دستور رهبری را جویا شویم، در ادامه گفتگوی خبرنگار ما با چند تن از حافظان، قاریان و فعالان بزرگ قرآنی را می‌خوانید.

مقام معظم رهبری 6 سال پیش طی دیداری که با جامعه قرآنی کشور داشتند به ضرورت ترویج حفظ قرآن اشاره کردند و مطالبه مهمی را از ایشان خواستار شدند، آیت الله خامنه‌ای در این دیدار مقوله حفظ قرآن را طریقه‌ای برای وارد شدن  به "تدبر در قرآن" برمی‌شمارند و از جامعه قرآنی میخواهند برنامه‌ریزی های مرتبط با این حوزه به گونه‌ای پیش برود که در کشور 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم.

 

 

 

علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری به ترویج مباحث قرآنی در کشور، بررسی‌های خبرنگار 598 نشان میدهد که نهادهای قرآنی در سالهای گذشته تلاش درخوری برای تحقق مطالبه رهبری انجام نداده است، در همین راستا بر آن شدیم تا دلایل و موانع اجرای این دستور رهبری را جویا شویم، در ادامه گفتگوی خبرنگار ما با چند تن از حافظان، قاریان و فعالان بزرگ قرآنی را می‌خوانید.

 

خیلی از مردم ما با الفبای قرآن هم آشنا نیستند 

 

استاد احمد ابوالقاسمی مدیر رادیو قرآن به بیان مشکلات موجود در حوزه قرآنی اشاره کرد و اظهار داشت: چنانچه دستگاه‌های تصمیم‌گیر در حوزه فرهنگ برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری تلاش کنند شاهد یک انقلاب قرآنی و به عبارتی انقلاب فرهنگی در کشور خواهیم بود، اما زهی خیال خوش... در کشوری که مسئولین فرهنگیِ آن هیچ دغدغه‌ای نسبت به موضوع قرآن در خود حس نمی‌کنند و تاثیر قرآن بر روح و روان جامعه را باور ندارند توقع "انقلاب قرآنی" خیلی بلندپروازانه است.

این قاری بین‌المللی افزود: گفتن این حرف چندان برای بنده خوشایند نیست ولی واقعیت اینست که خیلی از مردم ما با الفبای قرآن هم آشنا نیستند و این مشکل آنقدر پررنگ بوده که قشر مذهبی را نیز از قرآن دور کرده است، بدون شک بی‌توجهی به قرآن‌خوانی و حفظ قرآن در جامعه تبعات بدی بدنبال خواهد داشت، وقتی کل بودجه قرآنی کشور به اندازه نصف یک سرمربی فوتبال هم نیست چه انتظاری میتوان از جامعه قرآنی داشت؟

 

مقام معظم رهبری همیشه نسبت به گسترش حفظ قرآن در جامعه تاکید داشته‌ است

 

حجت الاسلام شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان اظهار داشت: مقام معظم رهبری همیشه نسبت به گسترش حفظ قرآن در جامعه تاکید داشته‌ و در همین راستا فرموده‌اند باید در کشور 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، با این حال خیلی از مسئولین رده بالای نظام و حتی مسئولین قرآنی نسبت به این سخن رهبری باور قلبی ندارند، هرچند که این افراد از بیان اعتقادشان خجالت میکشند اما در جلسات خصوصی صراحتا میگویند مطالبه رهبری در زمینه حفظ قرآن امکان‌پذیر نیست.

این حافظ قرآن بیان داشت: الان 6 سال از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور میگذرد اما در این مدت هیچ اقدامی از سوی دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این راستا انجام نشده است، آیا مجلس در راستای تحقق این دستور رهبری قانون حمایتی یا بودجه‌ خاصی برای فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته است؟ 

شاهسونی ادامه داد: شاید بیان این حرفها درست نباشد اما واقعیت این است که خیلی از فعالین قرآنی و موسسات حفظ قرآن برای تامین بودجه مورد نیازشان هر روز باید درِ خانه این مسئول و آن مسئول را بزنند و به خواری و خفت بیافتند تا بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه بدهند.

 

چنانچه بخواهیم در حوزه قرآنی پیشرفتی باشد باید تصدی گری دولت از بین برود

 

حجت الاسلام منصور برزگر، مدیر موسسه‌ی مکتب القرآن ثارالله بیان کرد: چنانچه بخواهیم در حوزه قرآنی پیشرفتی بوجود بیاید در درجه اول باید تصدی گری دولت در این حوزه از بین برود، در حال حاضر نهادهایی همچون وزارت ارشاد، اداره اوقاف، وزارت علوم، دارالقرآن ها و خیلی دیگر از نهادها و سازمانها مدعی هستند که در حوزه‌های قرآنی فعالیت میکنند و بر همین اساس بودجه‌ای که از جانب دولت به بخش قرآنی تخصیص می‌یابد دوباره به نهادهای دولتی بازگردانده میشود.

 

مطالبات رهبری زمانی محقق خواهد شد که مسئولین ما دغدغه قرآن داشته باشند

 

وحید نظریان، قاری ممتاز کشوری به نحوه هزینه‌کرد بودجه قرآنی اشاره کرد و بیان داشت: مطالبات رهبری در حوزه قرآنی زمانی محقق خواهد شد که مسئولین ما دغدغه قرآن داشته باشند، در حال حاضر متاسفانه مسئولین اهمیتی برای فعالیت های قرآنی قائل نیستند و بودجه‌ای از جانب دولت برای آن اختصاص پیدا نمیکند اگر هم مبلغ بسیار اندکی برای امورات قرآنی در نظر گرفته شود به شکل غیرکارشناسی هزینه میشود و در نهایت خروجی مطلوبی به دست نمی‌آید.

وی ادامه داد: موسسات قرآنی به شدت مشکل مالی دارند به طوری که برخی از این موسسات پول آب و برق خودشان را هم ندارند فلذا نمیتوان انتظار داشت در سطح شهر فعالیت های تاثیرگذاری انجام دهند.

 

بعضی از مسئولین هیچ اعتقادی به بحث تلاوت قرآن و تاثیرگذاری آن بر روی جامعه ندارند

 

حمید شاکرنژاد، قاری ممتاز کشور به بیان نقایص عملکرد صدا و سیما در پوشش فعالیت‌های قرآنی پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر بعضی از مسئولین کشور هیچ اعتقادی به بحث تلاوت قرآن و تاثیرگذاری آن بر روی جامعه ندارند، صدا و سیما میتواند در راستای ترویج فضای قرآنی گام‌های موثری بردارد اما ظاهرا ترجیح میدهد ظرفیت خود را صرف چهره‌سازی از هنرمندان و خوانندکان کند.

وی بیان داشت: متاسفانه بنده بارها دیده‌ام که برخی افراد بخصوص روحانیون با این استدلال که «عمل کردن به قرآن اهمتیش از تلاوت آن بیشتر است» سعی میکنند موضوع قرائت قرآن را کمرنگ کنند و به حاشیه ببرند.

 

مشکلی که در زمینه حفظ قرآن وجود دارد عدم ایجاد انگیزه بین قشر جوان و نوجوان است

 

دکتر میلاد سرمستی، حافظ کل قرآن عنوان کرد: مشکل مهمی که در زمینه حفظ قرآن وجود دارد و کمتر مورد توجه قرار گرفته است عدم ایجاد انگیزه و شور و نشاط در بین قشر جوان و نوجوان است.

وی ادامه داد: انگیزه قوی میتواند همچون موتور محرکه ای عمل کند که فرد را به جلو سوق دهد اما متاسفانه مسئولین شرایط مطلوبی را برای کسانی که قصد قدم برداشتن در این مسیر را دارند فراهم نکرده اند. 

این نخبه حوزوی افزود: مسئولین میتوانند امتیازاتی برای حمایت از حافظان قرآن تعیین کنند و به این واسطه بخشی از موانع موجود بر سر راه حافظان را کنار بزنند، از جمله امتیازاتی که میتوان در نظر گرفت، تعریف یک رشته دانشگاهی برای حفظ قرآن است، همچنین میتوان برای افرادی که با مشکل سربازی مواجه میشوند تدابیری اندیشیده شود.

 

مسئله‌ای که در زمینه حفظ قرآن مورد غفلت مسئولین قرار گرفته است توجه به زبان عربی و تدریس صحیح این زبان در مدارس میباشد

 

حجت الاسلام سیدمحسن موسوی، مدیر آموزش موسسه قرآنی حیات طیبه حسینی اظهار داشت: مسئله‌ای که در زمینه حفظ قرآن مورد غفلت مسئولین قرار گرفته است توجه به زبان عربی و تدریس صحیح این زبان در مدارس میباشد، وقتی زبان عربی به گونه‌ای در مدارس تدریس میشود که دانش‌آموز نسبت آن تنفر پیدا میکند بدون شک گرایش به حفظ قرآن نیز در جامعه کم‌رنگ خواهد شد.

وی ادامه داد: در مجموع مدیریت امر حفظ قرآن اولا وابسته به مدیریت سیر آموزش عربی در مدارس است و ثانیا به چگونگی فراهم کردن مقدمات لازم توسط موسسات و مراکز حفظ قرآن برمی‌گردد.

 

آموزش و پرورش برای تدریس قرآن در مدارس از اساتید و قاریان قرآنی استفاده نمیکند

 

حجت الاسلام سیدی، حافظ قرآن و استاد حوزه گفت: آموزش و پرورش برای تدریس قرآن در مدارس از اساتید و قاریان قرآنی استفاده نمیکند، خیلی از کسانی که در مدارس کشور به عنوان معلم قرآن استخدام میشوند حتی صحیح‌خوانی قرآن را هم بلد نیستند.

سیدی ادمه داد: تکریم جایگاه قاریان و حافظان قرآن میتواند موجب گرایش نوجوانان و جوانان به حوزه‌های قرآنی شود اما در کشور ما فعالین قرآنی از جایگاه و شانیت اجتماعی مورد انتظار بی‌بهره‌اند.

ارسال نظرات

آخرین اخبار