خلاصه سخنرانی شب اول محرم هیئت خادمان مهدی(عج)

کدخبر: 2562

موضوع و سوال ما همین است. اول باید بفهمیم آزادی به چه معناست؟ لقد کرّمنا بنی آدم یعنی چه؟

به گزارش سرویس فرهنگی قزوین خبر؛حجت الاسلام کرمانشاهی سخنرانی دهه اول محرم هیئت دانشجویی خادمان مهدی(عج) شب اول را با ارتباط آزادی و امام حسین(ع) آغاز نمود:

آزادی چه ربطی به امام حسین علیه السلام دارد؟

موضوع و سوال ما همین است. اول باید بفهمیم آزادی به چه معناست؟ لقد کرّمنا بنی آدم یعنی چه؟

چیز های مختلف از ترکیب عناصر ساخته میشوند مثل الماس و چوب و آهن و...

باید دقت کرد که در این تحولات ماقبل در خدمت مابعد است. مواد معدنی داخل خاک کنار هم میآیند و از کنارهم آمدن آنها گیاه تشکیل میشود. فرمول همین است. همین فرآیند در طبیعت ادامه پیدا میکند. یعنی همین فرمول که در گیاه بود در حیوان هم هست. در انسان هم هست. ثم أنشأناه شیئا آخر... در سوره مومنون اینها بیان شده است.

اینجا خدا به خودش آفرین گفت: فتبارک الله أحسن الخالقین. طبق فرمول بالا تمام مخلوقات دیگر درنظر گرفته شده اند برای رشد این انسانی که آفریده شده است. خواجه نصیر الدین طوسی همان مغول هایی که به ایران حمله کردند را تبدیل به انسانهای فرهیخته کرد به وسیله دانش و اخلاق.

این حقیقت تازه پیدا شده در انسان نور الهی است. خدا میفرماید نفخت فیه من روحی. همانطور که نفس از نای میگذرد تا از دهان خارج شود این نور هم این عوالم را طی کرده تا به انسان رسیده اما وطن این نور ذات اقدس اله است. اینها همه گفته شد برای اینکه به جواب سوالمان برسیم. ارتباط حسین علیه السلام با آزادی... آزادی یعنی کاری که انسان خودش میخواهد انجام دهد اگر دیگری خودش را بجای ما جا بزند و کارش را به ما بقبولاند و ما کار او را انجام دهیم آزاد نیستیم.

نور ضعیفی که گفتیم عوالم را طی کرده یک راهی را طی کرده تا به ما رسیده است. دین همین راهی است که این نور از همان بالا آمده تا به اینجا رسیده است. در مقابل نور تاریکی است که باعث اوهام و اشتباهات میشود. نور واقعیت را به ما نشان میدهد. نور حق است. حق در علم و عمل باید به انسان داده شود و انسان به دنبال آن برود.

در وجود ما همه موجودات قبلی هستند. چهارپایان و درندگان هم هستند. گاهی اوقات آن درنده خودش را جای انسانیت ما مینشاند و آزادی را از ما سلب میکند. گفتیم که در این حالت ما دیگر آزاد نیستیم.

دین همان راه تبدیل شدن آن نور ضعیف به آتشی شعله ور است. قیام أباعبدالله برای همین بود تا آزادی و آزاد زیستن را به انسانها بیاموزد. یک نفر در زندگی ماست که هرسال قیام میکند. أباعبدالله هرسال قیام میکند تا آزادی و انسانیت را به ما بیاموزد. شهدا را میبینیم. اینها را أباعبدالله تربیت کرده اند.

 

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار