عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت فناوری ایران گفت: ادامه روند موجود و اینکه بنگاه‌های اقتصادی ما به سمت نوآوری حرکت نکنند یک تهدید بزرگ ملی است.

کامران باقری، عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت فناوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا منطقه قزوین، با بیان اینکه مفهوم صنعت و اقتصاد در سال‌های اخیر عوض شده است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته یک فرد می‌توانست بدون نوآوری درآمد و سود داشته باشد اما در چند سال اخیر به شدت شرایط جهانی در تکنولوژی و اقتصاد تغییر کرده و به نوعی معادله به هم خورده است.

وی با بیان اینکه امروز صنعتی که نوآور نباشد امکان بقا ندارد، افزود: ما به‌خاطر داشتن نفت سالیان سال بوده که نیازی به نوآوری نمی‌دیدیم و هم در سطح اداره جامعه و هم درسطح شرکت‌ها کم و بیش بدون نوآوری اوضاع را گذرانده‌ایم این در حالی است که وقتی درگذشته صحبت از نوآوری می‌شد برای برخی‎ها به این معنا بود که یک تکنولوژی را از خارج از کشور وارد کنند و یک خط تولید خارجی را در داخل ایجاد کنند.

باقری اضافه کرد: این روش در گذشته کم و بیش سودآور بود اما امروز شرایط تغییر کرده و نتیجه این نوع نوآوری در شهرک‌ها و شرکت‌های صنعتی می‌بینیم و شاهد هستیم که هرکدام از شرکت‌ها یکی پس از دیگری از سطح رقابت خارج می‌شوند.

وی بیان کرد: امروز بدون نوآوری و با اتکا به دانش و تکنولوژی خارجی، حیات برای واحدها شدنی نیست و این نیز فقط محدود به کشور ما نیست بلکه در خیلی از کشورها این اتفاق افتاده و در کشورما چون امروز درآمد نفتی مقداری کمتر شده این خود را نشان داده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل نوآوری در کشور ما فرهنگی است، خاطرنشان کرد: نفت با خود فرهنگی را در تفکر صنعت، ملی و حتی فردی ما ایجاد کرده که همه به نوعی دارای یک یژگی شدیم که من اسم آن را نفت سیرتی گذاشته‌ام و باعث شده افراد دنبال خلق چیز جدید نبوده بلکه دنبال خرید چیز جدید هستند.

وی بیان کرد: خیلی‌ها امروز به روزمرگی عادت کرده‌اند چون حقوق‌بگیر نفتی بوده‌اند و این در حالیست که باید بپذیریم بخش اعظمی از جامعه به دنبال خلق چیز جدید و بهبود نیست و حس بدی از تکرار ندارد و این یک مصیبت بزرگ است.

باقری گفت: مهم‌ترین موانع نوآوری، موانع فرهنگی، عادتی و ذهنی است چون اگر مجموعه‌ای متوجه ضرورت و اهمیت آن بشود می‌تواند سیستم و روش‌های نوآوری را ایجاد کند کما اینکه برخی شرکت‌ها این کار را را می‌کنند و نتایج خوبی هم بدست آورده‌اند.

وی اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ و پیشرفته در کشور و دنیا که رانت نداشته و در صنعت نفت و پتروشیمی حضور ندارند، با استفاده از همین نوآوری دست به کارهای بزرگی زده‌اند که نمونه‌های آن را در نمایشگاه هفته پژوهش دیدیم.

این استاد دانشگاه افزود: ادامه روند موجود و اینکه بنگاه‌های اقتصادی ما به سمت نوآوری حرکت نکنند یک تهدید بزرگ ملی است. 

وی تأکید کرد: کشوری که بنگاه‌های نوآور نداشته باشد و سازوکار دولتی آن نوآورانه نباشد با این وضعیت اقتصادی حاکم بر دنیا سرنوشتی جز فقیرتر شدن و به طبع آن ضعیف‌تر شدن و روبرو شدن با مشکلات اجتماعی، امنیتی و فرهنگی سرنوشت دیگری نخواهد داشت.

عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت فناوری ایران اضافه کرد: کشوری که در شرایط جدید به سمت نوآوری حرکت نکند آینده‌ای مبهم و بدی در انتظارش است و امیدوارم ما نیز در ایران از این محدودیت‌های تحریم فرصتی ایجاد کنیم تا باعث شود زودتر به فکر بیفتیم و حرکتی سازنده داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به نوآوری باز، بیان کرد: امروز تغییرات در دنیا خیلی سریع شده و هر چند ماه یکبار تکنولوژی جدید با شرایط پیچیده‌تر شده است.

باقری ادامه داد: از سویی دانش هم در سطح جهان پراکنده شده و نتیجه آن نیز این بوده است که شرکت‌ها با سرعت بیشتری نوآوری کنند.

وی گفت: شرکت‌ها امروز نباید خود را به مرزهای سازمانی خود محدود کنند بلکه باید از تمام ظرفیت‌های اطراف استفاده کنند و تنها خود را به منابع خود محدود نکنند این یعنی مرزهای سازمان بسته نیست و باعث می‌شود ضمن اینکه هزینه نوآوری و ریسک کاهش یابد، سرعت نوآوری نیز افزایش یابد. 

باقری تأکید کرد: روش نوآوری باز یکی از روش‌های رایج در شرکت‌های بزرگ دنیا است و در ایران نیز برخی شرکت‌ها توانسته‌اند این روش را انجام دهند و نتایح خیلی خوبی گرفته‌اند.

وی در پایان یادآور شد: باید بدانیم نوآوری به سبک گذشته ممکن نیست و برای حرکت رو به جلو راه گریزی جز نوآوری با استفاده از صنعت روز و فرآیند نوآوری باز نداریم.

عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت فناوری ایران در پایان عنوان کرد: در همین راستا بنا بر پیشنهاد جهاد دانشگاهی استان قزوین سمینار «نوآوری یا حذف از بازار» را امروز پنجشنبه ۶ دی ماه در قزوین برگزار خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، سمینار «نوآوری یا حذف از بازار» که به همت مرکز آموزش کوتاه مدت جهاد دانشگاهی قزوین شکل گرفته است امروز  پنجشنبه ساعت 14 در فلکه سوم کوثر، کوچه امین، سالن اجتماعات دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین برگزار خواهد شد.


انتهای پیام

ارسال نظرات

آخرین اخبار