کدخبر: 4189

نویسنده کتاب «صعود چهل‌ساله» گفت: پیش از انقلاب روزی سه ابرقدرت به ایران آمدند و شاه مملکت خبردار نشد حالا شما آن را با عزت الآن مقایسه کنید؛ شینزو آبه نامه ویژه‌ی فرستاده‌ی ترامپ را می‌آورد رهبری می‌فرمایند «من ترامپ را شایسته‌ی دریافت پیام هم نمی‌دانم».

حجت‌الاسلام سید محمدحسین راجی نویسنده کتاب صعود چهل‌ساله در خصوص نگارش این کتاب در گفت‌وگو با سراج‌24، اظهار کرد: چون با دانشجویان در ارتباط بودم می‌دیدم که تمام سؤالات آن‌ها حول محور انقلاب اسلامی می‌چرخد بنابراین یکی از آرزوهای من این بود که به تمام سؤال‌های ذهنی مخاطبین پاسخ دهم.

وی ادامه داد: با جمعی از محققین، شبهات را جمع‌آوری و دسته‌بندی کردیم که در نهایت دیدیم همه شبهات حول یک جریان و آن‌هم پیرامون کارآمدی نظام می‌چرخد، یعنی اگر کارآمدی نظام را ثابت می‌کردیم به اکثر سؤالات ذهنی مخاطبین جواب می‌دادیم برای همین امر با کمک طلاب و دانشجویان 15 اسفند 96 پژوهش را آغاز و اواسط دی 97 به تمام رساندیم.

این نویسنده با بیان اینکه کتاب «صعود چهل‌ساله» در 9 موضوع نوشته‌شده است، عنوان کرد: برای باورپذیری مردم در خصوص پیشرفت جمهوری اسلامی در پژوهش‌ها از اسناد بین‌المللی استفاده کردیم و پیشرفت ایران را از زبان دشمنان و آنانی که رابطه خوب با ایران ندارند بیان کردیم؛ اغلب آمار از زبان سازمان‌های بین‌المللی است و آنان به پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در تمامی حوزه‌ها اذعان داشتند.

«عزت» مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی عزت ایران است، تشریح کرد: پیش از انقلاب روزی سه ابرقدرت به ایران آمدند و شاه مملکت خبردار نشد حالا شما آن را با عزت الآن مقایسه کنید؛ شینزو آبه نامه ویژه‌ی فرستاده‌ی ترامپ را می‌آورد رهبری می‌فرمایند «من ترامپ را شایسته‌ی دریافت پیام هم نمی‌دانم» و جان بولتون در کتاب خاطراتش می‌نویسد که شینزو آبه برای فرار از تحقیری که ما او را وادار به انجامش کرده بودیم خیلی تلاش می‌کرد، جمهوری اسلامی الآن چنین قدرتی دارد.

منطق بحث کتاب «صعود چهل‌ساله» چیست؟

حجت‌الاسلام راجی با تأکید بر اینکه منطق صعود چهل‌ساله مقایسه وضعیت کنونی با زمان شاه است، توضیح داد: تلاش کردیم تا بگوییم زمان شاه چه بودیم و الآن چه شدیم، اگر ما فقط همین را انجام می‌‌دادیم یک شبهه‌ای پیش می‌آمد که اگر شاه هم بود این کارها را می‌کرد حالا ما با کل دنیا مقایسه می‌کنیم تا نشان می‌دهیم چهل سال پیش کجای دنیا بودیم امروز کجای دنیا هستیم؛ برای مثال در بحث علم پیش از انقلاب در جایگاه 52 دنیا بودیم اگر الآن شاه بود 52 بودیم، دنیا رشد می‌کرد ما هم موازی دنیا رشد می‌کردیم وقتی ما در جایگاه 16 دنیا قرار داریم این بدان معناست که خیلی سریع رشد کردیم. در ثبت اختراع 38 دنیا بودیم اکنون هم باید 38 می‌بودیم در حالی که همه دنیا اختراع می‌کردند ما 7 دنیا شدیم. همه پیشرفت داشتند اما پیشرفت ما خیلی عجیب بوده است.

وی تشریح کرد: خیلی از افراد می‌پرسند اگر الآن زمان شاه بود و ما طی این 42 سال انقلاب نکرده بودیم ایران در چه وضعیتی به سر می‌بردیم؟ پاسخ آنان را از زبان فرید هالیدی نابغه‌ی اقتصاد که به 13 زبان دنیا صحبت می‌کرد می‌دهیم، فرید هالیدی سال 1975 یعنی چهار سال قبل از انقلاب اسلامی، مقاله‌ای برای مجله‌ی هادسون می‌نویسد و وضعیت شاه را پیش‌بینی می‌کند، هالیدی می‌گوید «اگر شاه بتواند همین رشد اقتصادی را ادامه دهد وضعیتش از هند بهتر نخواهد بود اما پشت سر مکزیک قرار خواهد گرفت»؛ مکزیک همان رشد اقتصادی را ادامه داد یعنی نمونه‌ یک کشور وابسته است که آمریکا به خاطر ارزان بودن نیروی کار در مکزیک تمام کارخانه‌هایش را در این کشور احداث کرده است و نیمی از مردم این کشور زیرخط فقر به سر می‌برند اگر انقلاب نمی‌شد ما هم مانند مکزیک می‌شدیم اما طبق آمار بانک جهانی فقر ما در 8 سال پیش 1/8 درصد بود. البته به این نکته هم باید دقت کنیم که بسیاری از مشکلات ما مربوط به چند سال اخیر است نه چهل سال، این دو با هم تفاوت دارد.

چه نقاط ضعفی داریم؟

این محقق و پژوهشگر در خصوص نقاط ضعف اظهار کرد: روحیه‌ جهادی، خودباوری و جوان‌گرایی مهم‌ترین دلایل پیشرفت ما در عرصه‌های علمی، نظامی و حتی استقلال کشور است اما در عرصه‌هایی که این روحیه‌ها را نداشتیم پیشرفت نکردیم. مهم‌ترین نقطه‌ضعف ما تولید است اگر تولید رونق پیدا نکند مشکلات حل نخواهد شد یعنی مشکلات اقتصادی ما فقط با رونق و جهش تولید از بین خواهد رفت و هیچ راه دیگری ندارد.

وی در خصوص روحیه‌ خودباختگی تصریح کرد: این روحیه از زمان رضاشاه در کشور ریشه دواند و ناشی از تفکر رضاشاه بود که گفت شما نمی‌توانید و امروز نیز غرب‌گراها آن را تکرار می‌کنند؛ این تفکر به‌واسطه‌ عملکرد ضعیف مسئولین و هجمه دشمن به‌پیش می‌رود. امروزه اختلاس، فساد و کم‌کاری ناشی از عملکرد ضعیف مسئولین است؛ در خصوص هجمه دشمن نیز باید بگوییم که اگر این هجمه در هر کشوری غیر از ایران انجام می‌شد آن را نابود می‌کرد.

حجت‌الاسلام راجی در پایان با تأکید بر اینکه ما به قله نرسیدیم و تا قله فاصله بسیاری داریم، یادآور شد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند «فاصله میان بایدها و نبایدها وجدان‌های آرمان‌خواه را عذاب داده و می‌دهد اما این فاصله طی شدنی است» یعنی ما به قله نرسیدیم اما رشد بالایی داشتیم و صعود کردیم.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار