یک روانشناس بالینی مطرح کرد

کدخبر: 3973

یک استاد دانشگاه گفت: نوجوانان به‌خاطر اینکه فکر می‌کنند طرف مقابل آنها دروغ نمی‌گوید، خیلی راحت وارد ارتباطات مجازی می‌شوند که این مسئله تبعات خاص خود را به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قزوین خبر به نقل از خبرگزاری فارس از قم، کمیل زاهدی‌تجریشی پیش از ظهر امروز در سومین دوره کشوری تربیت راهنمایان سواد مجازی با رویکرد نوجوانان که زیر نظر سازمان فضای مجازی سراج در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار می‌شود، اظهار کرد: میزان رشدی که در برهه زندگی نوجوان در زندگی دارد، با هیچ دوره‌ای در زندگی قابل مقایسه نیست و به همین خاطر تغییراتی را در نوجوان و باورهای او ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: جهش رشدی دختران معمولا دو برابر پسران است و به همین خاطر در برهه سنی کمتر، رشد بیشتری دارند که این مسئله می‌تواند خطراتی در برخی زمینه‌ها را برای آنها جدی‌تر کند.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه بلوغ نوجوانان علاوه بر اینکه پدیده زیست شناختی است، پدیده‌ای فرهنگی نیز محسوب می‌شود، ابراز کرد: تغییرات مربوط به ویژگی‌های جنسی ثانویه ناشی از بلوغ در دختران، از سن ۸ تا ۱۴ سالگی و درباره اوج جهش وزن آنها از ۱۰ تا ۱۴ سالگی است، اما در مورد پسران بحث متفاوت می‌شود و دوران بلوغ آنها از ۹ سالگی تا ۱۸-۱۷ سالگی خواهد بود.

زاهدی‌تجریشی تصریح کرد: ویژگی‌های جنسی اولیه مستقیما به قسمت‌های تناسلی بدن مربوط می‌شود، اما ویژگی‌های جنسی ثانویه مثل تغییرات صدا، جسمانی و ... است که آن نقش جنسی را در نوجوان ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه معمولا نوجوانان تغییرات جسمی ناشی از بلوغ را غیرطبیعی می‌دانند، گفت: در حال حاضر فضای مجازی کمک می‌کند تا نوجوانان اطلاعات ناشی از بلوغ را دریافت کنند، اما با این حال در کشور ما با  وجود اینکه روی آن کار می‌شود ولی نوجوانان فقر اطلاعاتی دارند و نمی‌دانند تغییرات بلوغ به چه شکلی است، از چه سنی شروع شده، تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند و آنها قرار است چه فرایندی را تجربه کنند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: کودکان علاقه‌مند به بازی با همجنس خود هستند، اما در دامنه سنی بلوغ، افراد دوست دارند با جنس مخالف ارتباط برقرار کنند و این مسئله بخاطر تغییرات جنسی و مسائل بیولوژیکی است.

زاهدی‌تجریشی با بیان اینکه بلوغ زودرس پسران معمولا نکته مثبتی تلقی می‌شود، اظهار کرد: این اتفاق در پسران موجب می‌شود در سنین مدرسه رشد بیشتری داشته باشند، از نظر جسمانی قوی‌تر شوند، اعتماد به نفس بالاتری پیدا کنند و پیشرفت‌هایی از نظر مسائل ورزشی داشته باشند، اما با این حال پژوهش ها نشان می‌دهد آقایانی که بلوغ زودرس دارند، علاقه به تحصیل در آنها کاهش پیدا می‌کند ولی این موضوع همگانی نیست.

وی ادامه داد: بلوغ زودرس در دختران سخت‌تر است چون در صورت این اتفاق، جاذبه جنسی آنها زودتر افزایش پیدا می‌کند، در حالی که آماده مدیریت این شرایط نیستند؛ دختر ۱۲-۱۱ ساله شاید کامل بالغ شده باشد ولی هنوز مهارت‌های لازم برای مدیریت ارتباط را ندارد ولی خود به خود این علاقه ایجاد شده است.

این روانشناس بالینی با اشاره به موضوع فراشناخت در نوجوانی گفت: تفکر در نوجوانی اتفاق می‌افتد در حالی که در سنین کودکی چنین مسئله‌ای را شاهد نیستیم؛ از سوی دیگر یکی از ویژگی های اصلی نوجوانان خودمحوری است، طوری که احساس می‌کنند گویا در مرکز عالم هستی هستند و همه به آنها توجه دارند.

زاهدی‌تجریشی یادآور شد: نوجوانان زمان زیادی را برای خودآرایی، البسه خوب پوشیدن، پیشروی با مدها و... صرف می‌کنند و این احساس خودباوری را دارند؛ به همین خاطر در زمان انتشار عکس در فضای مجازی دقت می‌کنند تا نقطه ضعفی نداشته باشند چراکه فکر می‌کنند همه به جزئیات تصویرشان توجه دارند، در صورتی که در سنین بزرگسالی اینطور نیست.

وی تاکید کرد: نوجوانان فکر می‌کنند آدم خیلی مهمی هستند، در حدی که خودشان را استثنایی و منحصر به فرد می‌دانند به همین خاطر در این سنین انتقادپذیری را شروع می‌کنند و بعضا از مسائلی مثل رانندگی والدین، نحوه اداره زندگی و... انتقاداتی دارند و ایراد می‌گیرند.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: نوجوانان به‌خاطر اینکه فکر می‌کنند طرف مقابل آنها دروغ نمی‌گوید، خیلی راحت وارد ارتباطات مجازی می‌شوند.

زاهدی‌تجریشی عنوان کرد: نوجوانان احساس می‌کنند از نظر جسمانی و روانشناختی آسیب‌ناپذیر هستند و این مسئله موجب شده رفتارهای خطرناکی مثل رانندگی پُر سرعت انجام می‌دهند و معمولا پیامدهای طولانی مدت تصمیماتشان را نمی‌دانند به همین خاطر اگر والدین به نوجوانان حرفی بزنند، آنها می‌گویند بدبین هستید و اگر قسمت منفی ماجرا را نیز به نوجوانان بگویید، آنها نگاه خوبی به این حرف‌ها نخواهند داشت.

وی با اشاره به تهدیدهای فضای مجازی در نوجوانی گفت: فضای مجازی، فضای زیادی را برای نوجوان فراهم کرده تا افراد مشابه خود را پیدا کنند چون نوجوانان فکر می‌کنند در فضای زندگی واقعی، افراد مشابه خودشان را پیدا نمی‌کنند و باید در فضای مجازی به جستجو بپردازند که این مسئله با عوارضی همراه است.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار