کارگردان مستند خوره با اشاره به حوادث دی ماه 96

کدخبر: 3913

یک مستندساز قزوینی گفت: مثلث شوم «سه ضلعی غرب، سعودی و منافقین» همه اعتراضات مردم را به بیراهه کشاند و مطالبات واقعی مردم که ناظر به مشکلات اقتصادی و معیشتی است را از اولویت خارج کرد.

محمدرضا امامقلی، هنرمند و مستند ساز قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قزوین خبر با اشاره به اینکه در دی ماه سال ۹۶ برخی از بخش‌‌ها و شهرهای مختلف کشور مرکز شکایت مردمی شد که نسبت به وضعیت معیشتی و اقتصادی خود اعتراض داشتند، اظهار کرد: این اعتراضات نخستین بار با تجمع مردم در مشهد آغاز شد و به سرعت به شهرهای دیگر کشور رسید.

این هنرمند قزوینی عنوان کرد: چند روز پس از اجتماع مردمی که تنها می‌خواستند صدای خواسته‌هایشان را به گوش مسئولان برسانند، برخی از دست‌نشانده‌‌های غربی در داخل مسیر خواسته‌های عمومی را تغییر دادند.

امامقلی با بیان اینکه این تغییرات سبب شد که اعتراضات دیگر  رنگ‌و‌بوی مسالمت‌آمیزی نداشته باشد، تصریح کرد: این وضع با جهت‌دهی رسانه‌های بیگانه و حضور دست‌نشانده‌‌های غربی در حال تبدیل شدن به یک بحران امنیتی بود.

این هنرمند قزوینی ادامه داد: اولین و اصلی‌ترین قربانی این بحران همان خواسته‌های به حق مردم بود که سوءاستفاده‌‌های دشمنان سبب شلوغکاری و فراموشی این خواسته‌‌های درست شد.

 

برخی اتفاقات در دیماه سال۹۶، اعتراضات مردم را به تاراج برد

وی با اشاره به اینکه همه تصور می‌‌کردند که پس از نزدیک شدن به روزهای آغازین بهار 97 پرونده اعتراضات مردمی به ظاهر بسته شده، اظهار کرد: ما در همان زمان به سراغ ساخت مستند «خوره» رفتیم.

وی افزود: مستند «خوره» تلاش می‌کند دلایل شکل‌گیری اعتراضات مردمی، عوامل مؤثر در تغییر مسیر اعتراضات و همچنین دست‌های پشت پرده دخیل در این مساله را به تصویر بکشد.

امامقلی با بیان اینکه تنها 10 روز بعد از اعتراضات دی ماه، ساخت این اثر را آغاز کردیم گفت: معتقد بودیم برخی اتفاقات باعث شده تا اعتراضات مردمی سرقت شود.

این مستندساز قزوینی با اشاره به اینکه پرداختن به این مهم نیازمند واکاوی بیشتر بود، عنوان کرد: حوادثی که در فاصله‌ای کوتاه و پشت سر هم رخ داد، بیشتر ترغیبم کرد تا به سراغ ساخت این اثر بروم.

وی با تأکید بر اینکه حوادث سال 96، با همه تفاوت‌هایی که با فتنه سال 88 داشت، اما به مرور شباهت‌هایی را با آن پیدا کرده بود، ادامه داد: اقدامات شتاب‌زده آمریکا برای تشکیل جلسه در شورای امنیت و وضع تحریم علیه ایران از جمله این شباهت‌ها به شمار می‌‌رود.

 

مستند «خوره» شایسته اخذ رتبه برتر در جشنوار عمار شد

این هنرمند قزوینی اظهار کرد: این اثر که قبلا در بخش مسابقه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نیز پذیرفته شده بود این بار در نهمین دوره جشنواره عمار توانست لوح افتخار بخش نقد درون گفتمانی را به دلیل قوت پژوهش و کوشش برای بصیرت افزایی از هیئت داوران از آن خود کند.

این مستند ساز قزوینی اظهار کرد: ساخت اثر «خوره» به دلیل لزوم وجود عنصر سرعت در تولید و همچنین موضوع ویژه‌‌ آن، تجربیات خاص خودش را داشت.

 امامقلی ادامه داد: مهمترین مسئله‌ای که مستند ساز در این گونه موضوعات با آن مواجه می‌شود دسترسی به آرشیو و گاهی اطلاعات و تحلیل‌هایی است که هرجایی نمی‌توان آن‌ها را یافت.

 وی اظهار کرد: تیم سازنده این مستند نیز با چنین مشکلاتی مواجه بود اما همه تلاش خود را انجام دادیم با تکیه بر آرشیوهای موجود در فضای مجازی و اندکی تولید، توسط خود اعضای گروه این خلاء را جبران کنیم.

امامقلی با اشاره به اینکه عوامل سازنده در مورد تحلیل‌ها نیز به صورت جدی وقت گذاشتند تا فکت‌های دخالت خارجی در این وقایع را از روی مصاحبه‌ها و اظهارات مقامات خارجی احصاء کنند، عنوان کرد: در مورد کم کاری‌ها و بی‌تدبیری‌های داخلی نیز نیازی به توصیف وجود نداشت چراکه کاملاً قابل لمس بود.

این هنرمند قزوینی تصریح کرد:«اعتراضات اجتماعی» امروز جزء لاینفک واقعیت‌ها و رسانه‌های ما شده است و سوژه‌ای مهم و اجتماعی به شمار می‌‌رود.

وی ادامه داد: ساختار رسمی بیشتر سعی در بایکوت آن دارد و بخشی  از فضای مجازی نیز سعی در بزرگ‌تر جلوه دادن آن می‌کند.

امامقلی با بیان اینکه مستند «خوره» می‌خواهد به این پدیده اجتماعی از منظر سیاسی- ‌امنیتی بنگرد، توضیح داد: ما تمام توان خود را بر این گذاشتیم که به مخاطب بگوییم مردم یک مشکلی دارند و این اعتراض‌ها برای آن شکل می‌گیرد اما این مثلث شوم «سه ضلعی غرب، سعودی و منافقین» همه اعتراضات مردم را به بیراهه می‌کشاند و مطالبات واقعی مردم که ناظر به مشکلات اقتصادی و معیشتی است را از اولویت خارج می‌کند.

 این هنرمند قزوینی بیان کرد: به این ترتیب دست آخر فضای کشور امنیتی می‌شود و مطالبه اصلی را سمت مسؤولی می‌برد که باید مشکل را حل کند اما حل نکرده، نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند!

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار