مجید ابهری، رفتارشناس و استاد دانشگاه در تحلیل عکس‌های جشنواره «هشت» با موضوع زیارت گفت: عکس‌های این جشنواره، گویای لحظاتی معنوی و بیانگر آثار زیارت بر روح و روان افراد است.

 مجید ابهری، استاد دانشگاه درباره تأثیر عکاسی بر زندگی شهروندان گفت: عکس یکی از فرآیندهایی است که برای ماناسازی خاطرات و لحظات شیرین زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از دیرباز همزمان با ورود دوربین‌های عکاسی به کشور تا امروز که عکاسی با گوشی‌های هوشمند رایج شده، عکس‌های مختلفی مملو از خاطرات تلخ و شیرین ثبت شده است.

این رفتارشناس ۶۵ ساله ادامه داد: از کودکی به خاطر دارم تمام کسانی که به زیارت مشهد می‌رفتند، در عکاسخانه‌هایی که اطراف حرم وجود داشت، به صورت خانوادگی مقابل پرده نقاشی حرم مطهر امام رضا(ع) می‌ایستادند تا این سفر را برای همیشه در زندگی خود ثبت کنند و این عکس زینت‌بخش منزلشان در شهرها و روستاها می‌شد. حتی در سفری که به انگلستان داشتم، در منزل یک پاکستانی عکس او و خانواده‌اش را مقابل پرده حرم حضرت رضا(ع) دیدم که برایم بسیار جالب بود.

ابهری اظهار داشت: از دیدگاه تخصصی روانشناسی، زیارت و سفرهای زیارتی به خاطر فضای معنوی و تقویت پایه‌های اعتماد و توکل در افراد باعث کاهش افسردگی می‌شود. بنابراین سفرهایی که به بقاع متبرکه از جمله حرم امام هشتم انجام می‌شود، نه تنها یک سفر سیاحتی و ماندگار در ذهن است، بلکه باعث التیام زخم‌های روحی، آلام معنوی و کاهش افسردگی‌ها در روح انسان می‌شود.

این رفتارشناس اظهار داشت: حدود نیم قرن پیش به زائران مشهد، لقب مشهدی اعطا می‌شد، یعنی زیارت یک امتیاز بوده است. چون از نظر رفتاری و روانی، این فضای معنوی که در آن قرار می‌گیریم تا مدت‌ها پس از بازگشت هم در وجود ما باقی می‌ماند.

این استاد دانشگاه که سال گذشته از نمایشگاه عکس‌های منتخب جشنواره هشت دیدن کرده است، گفت: عکس‌هایی که در نمایشگاه هشت با تلفن‌های همراه ثبت شده، گویای لحظات بسیار معنوی و روحانی و بیانگر آثار زیارت بر روح و روان افراد است. در عکس‌های نمایشگاه دیدم تقریباً همه کسانی که مورد سوژه عکاس قرار گرفته‌اند، از نظر روانی دچار یک کاستی در زندگی هستند و با یک احساس تألم و نیاز به حرم امام هشتم آمده‌اند. آن‌ها با قدرت معنوی و تلقین روانی که از این فضای نورانی می‌گیرند، ان‌شاءالله برای زندگی‌شان چراغی به سمت تکامل روحی و معنوی روشن می‌شود.

بر اساس این گزارش، دومین جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» به دبیری وجیه‌اله شیرمحمدی برگزار می‌شود. «آداب و فرهنگ زیارت، جلوه‌های حرم مطهر رضوی، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و حضرت شاهچراغ (ع)، انعکاس مراسم و آیین‌های رضوی و امامزادگان و بقاع متبرکه» محورهای این جشنواره را تشکیل می‌دهند. ۱۵ مرداد آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی www.rbphoto.ir مراجعه کنند.

ارسال نظرات

آخرین اخبار