رئیس سازمان هنری رسانه‌ای اوج گفت: دولت‌ها همیشه فرهنگ را برای ویترین انتخابات و به عنوان یک کالای لوکس خواسته‌اند، بنابراین مظلومیت فرهنگ باقی است

به گزارش سرویس فرهنگی قزوین خبر؛نشست رسانه‌ای احسان محمدحسنی رئیس سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» با حضور اصحاب رسانه صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست محمدحسنی با تبریک روز خبرنگار گفت: امروز در شرایطی با هم حرف می‌زنیم که حلب فتح شده است و همه کشورها که نزدیک به 40 کشور می‌شوند که دست به دست هم داده بودند که کار را یک سره کنند و حزب الله لبنان را از بین ببرند چه طوفانی کردند اما امروز در کجا هستند ما مدیون شهدای مدافع حرم و صبوری خانواده‌های شان هستیم.

وی در ادامه عنوان کرد: در شرایطی که مردم مسلمان میانمار و شیعه های مظلوم نیجریه و جنایت های مختلف دور تا دور کشور ما را گرفته حال و رمق و انرژی برای ما نگذاشته تا شاید آنچنان که باید به فرهنگ بپردازیم.

او گفت: هیچ کدام از دولت های گذشته تا امروز هرگز فرهنگ و هنر و رسانه دغدغه و اولویت‌شان نبوده است. ممکن است تغییراتی در سطوح وزیران صورت بگیرد اما مظلومیت افراد در فرهنگ باقی است و برایشان کار فرهنگی همچون یک کار لوکس بوده است. دستپخت دولت‌ها هنوز بیخ ریش ما بوده است. متاسفانه  هنرمندان را فقط برای ویترین انتخابات خواسته‌اند. در این زمان همه بسیج می‌شوند تا آنها را پای کار بیاورند آنها را احساساتی کنند تا حرف هایی زده شود و از فردای انتخابات دیگر همه چیز تمام می شود و گویا اصلا هنرمندی به میان کارزار نیامده‌اند. این کل کارکرد هنرمندان کشور ما است برای مسئولین‌مان این همان فرصت هایی است که می سوزانیم چرا که آنها یعنی هنرمندان ثروت ما هستند.

برگزاری متعدد جشنواره‌های بی‌رمق 

محمد حسنی گفت: شش دانگ تمرکزشان را گذاشته اند بر برگزاری جشنواره های بی رمق و رنگارنگ چنان که در سال 300 جشنواره بی خاصیت برگزار می‌شود و میلیارد ها تومان هزینه میشود بی آنکه تولیداتی ارزشمند وجود داشته باشد. حکایت جشنواره ها مانند یک آمپول و مسکن است بر آتش عرصه فرهنگ اما در واقع باید بگویم شام و ناهار هیچ اما آفتابه و لگن هفت دست است.

وی اظهار کرد: چه کسی است که نداند اتحاد جماهیر شوروی متلاشی شد اما آثار سرگئی آیزنشتاین (کارگردان) ماندگار ماند. نزدیک به 40 سال از انقلاب اسلامی گذشته است دریغ از یک اثر سینمایی با کیفیت ان هم در مورد پیروزی ملت دلباخته ملت ایران واقعا یک فیلم وجود ندارد. وضعیت ما در دیگر شاخه های هنری هم به همین صورت است. در این آب و هوای غبار آلود فرهنگی تعدادی جوان آن هم خودجوش و تازه نفس به میدان آمدند و در زمین مین گذاری شده ای حرکت کردند. تعدادی دو هم جمع شدند و خیمه با صفای روایت فتح را برافراشته کردند. امروز شرایط ما تغییر کرده است و باید بدانیم در کجا هستیم.

رئیس سازمان هنری رسانه‌ای اوج گفت: نزدیک به 80 موسسه فرهنگی طی 6 سال تشکیل شده است. ظرف این مدت 11 اثر تولید شده آن هم با تنوع و ابعاد مختلف، آنها توفیقاتی نیز در داخل و خارج به دست آورده اند این نکته نهم است که دغدغه اصلی آثار بر محتوا است. ما با کارها و تولیدات مان حرف می‌زنیم و آثارمان زیر ذره بین مردم که مخاطب اصلی هستند است. ما توافق کردیم تریبون و حرف زدن از آنها و کار کردن و تولید از ما این یک توافق نانوشته است که پذیرفته ایم گرچه می پذیریم که در این مسیر اشتباهاتی هم داشته ایم. 2600 هنرمندی که کار کرده اند باید حرف بزنند. چرا که آنها زحمت کشیده اند.

تولیدات در اختیار موسسات است

وی اظهار داشت: ما برای محصول موثر هر کاری می کنیم و ایده ناب را روی هوا نمی زنیم محصول موثر یعنی طرحی نو؛ قیمتی مناسب با محتوای دغدغه مند. مجموعه اوج درون خودش چیزی تولید نمی کند. ما تجهیزاتی نداریم بلکه تجهیزات در اختیار موسسات و 2600 هنرمند است که ما با آنها کار می کنیم. ما یک مجموعه کم عده و چابکیم که بودجه مشخصی نداریم با فکر ها و طرح ها را پیدا می کنیم و همه ظرفیت‌ها را برایش بسیج می کنیم.

وی در ادامه گفت: پیدا کردن فکر و ایده بخشی از تلاش ما است و جذب سرمایه و کارها برای اجرایی طرح بخشی دیگری از تلاش ها است که همچون یک جهاد است. یکی از افتخارات ما شاید این نیست که 11 هزار اثر تولید کردیم اما جوان های با استعدادی را کشف کردیم که اوج بستری برای رشد آنها شده است و اوج مانند یک گلخانه و لابراتوار طی 6 سال گذشته عمل کرده است ما پژوهشگاه رویان عرصه هنر هستیم. ما در عرصه نمایش میدانی فعالیت جدی داشتیم. نزدیک به 17 استان نمایندگی کردند این نمایش ها را و در هر استان تعداد روزهای قابل توجهی اجرا داشته اند. به طور مثال قزوین 18 هزار مخاطب داشتیم.

700 تولید در حوزه مستند 

محمدحسنی اظهار داشت: در حوزه مستند ما در سال نزدیک 700 اثر تولید داریم. بخش عظیمی که در این فضا کار می کنند دوستان ما حرف اول را می زنند. در بحث های طراحی و موشن‌گرافیک ایده های نوعی وجود دارد که جوانانی که با این مجموعه کار می کنند دیده شده اند. مجموعه خانه طراحان 400 موشن‌گرافیک تولید دارد که تاثیر گذار بوده است. جوانان خلاق در انیمیشن تلاش می کنند تا به چرخه تولید مناسب برسیم.

وی با اشاره به اینکه در قسمت مسابقه های مستند پیشرفت‌های خوبی شده چیزی که در تلویزیون کنار گذاشته شده بود، توضیح داد: این چرخه در این رسانه جا افتاده است که نشانه اش مسابقاتی است که برگزار و تولید می شود. تمرکز ما بر تولید آثار موثر در عرصه کودک و نوجوان بوده و ما رقیب صدا و سیما و یا هر نهاد دیگری نیست بلکه رفیق و یار آنها هستیم.

تولید 5 فیلم سینمایی 

رییس سازمان هنری و رسانه ای اوج در ادامه صحبت هایش گفت: امسال نزدیک 5 فیلم سینمایی را در حال تولید هستیم تا به جشنواره فیلم فجر برسانیم که مهمترینش پرواز به وقت شام است که توسط ابراهیم حاتمی کیا ساخته می شود و مثلا تنگه ابوغریب و توهم توطئه و ... درحال تولید هستند طیب خان نیز به کارگردانی مسعود ده نمکی از دیگر آثار است. 12 اثر نیز برای سال 97 در حال تولید هستند.

گشودن درهای شهرک سینمایی به روی مردم

حسنی  توضیح داد: نام های غافلگیر کننده ای در میان این 12 اثر خواهد بود و 5 سریال در حال تولید داریم که 3 سریال ما در حال پیش تولید هستند. 15 سریال هم در حال بازنویسی داریم. همانطور که میدانید روایت فتح قرار است با ساختاری چابک تر وارد کار شود و با شعار تولد دوباره فعالیت خواهد کرد. ظرف ماه ‌های آینده درهای آرشیو روایت فتح باز خواهد شد و درب های شهرک سینمایی ها به روی مردم گشوده می شود.

وی گفت: اینکه یک مجموعه چندین جشنواره تولید کند بد است باید بیشتر به سمت تولید برویم. همه زیر یک چتریم و خانواده ایم فردا از ما می پرسند که برای شهدا چه کرده ایم دعا کنیم که دستمان را بگیرند و شرمنده اهل بیت (ع) نشویم.

رئیس سازمان رسانه‌ای اوج در ادامه گفت: دو هفته گذشته مسولین سینمایی کشور به موسسه اوج آمدند در آن جلسه بحث های خوبی شد و قرار شد که با همکاری هایی که خواهیم داشت مجوز های لازم را برای شرکت های پخش بگیریم که در حوزه اکران بتوان حق مطلب آثار دغدغه مند را بیان کرد.

وی درباره فیلم حاتمی کیا توضیح داد:آقای حاتمی کیا خواسته اند که در سکوت  کار پیش برود بخش اعظمی از فیلمبرداری نزدیک به 70 درصد به پایان رسیده است این فیلم یک اثر بسیار سخت و طاقت فرسا است.

سلامت مالی در پروژه‌های سازمان اوج/ بودجه 8 میلیاردی فیلم حاتمی‌کیا 

حسنی درباره هزینه زیر مجموعه‌های در حال فعالیت گفت: همه مجموعه ها به لحاظ قیمت در اتاق شیشه ای هستند، یک اصل کلی داریم، پول هر پروژه را در نهایت ادب به موقع پرداخت می کنیم. مدیران فیلم و سریال ما در بیرون اوج دفتری ندارند و این روش در سلامت مالی پروژه ها تاثیر گذار است.  براورد مالی فیلم «به وقت شام» 8 میلیارد تومان است اما همه در تلاش هستند که این فیلم به این هزینه نرسد.

وی عنوان کرد: ملاقات هایی را با سامی یوسف داشتیم اما بحث ما توافق مالی است امیدواریم به سمتی برویم که بشود این کنسرت ها را برگزار کنیم ، آرزو می کنیم در بهار این اتفاق بیفتد.

 

انتهای پیام/فارس

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار