آیین اختتامیه پنجمین دوره سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیأت برگزار شد؛

کدخبر: 2398

سوگواره های عاشورایی عکس و پوستر هیأت تجلی ظهور هیأتی های آتش به اختیار است و آثاری که در این پنج دوره آرشیو شده تکامل هنر هیأت را می رساند. هنر باید در شان امام حسین (ع) باشد، هنرمند رسالتی دارد باید با تولید آثار فاخر و زیبا به انتشار هر چه زیبا تر مفاهیم عاشورایی رسالت خود را انجام دهد.

به گزارش قزوین خبر؛به نقل از روابط عمومی سوگواره‌ عاشورایی عکس و پوستر هیأت، آیین اختتامیه پنجمین دوره سوگواره با حضور اساتید وهنرمندان هیأتی از سراسر کشور صبح روز جمعه 6 مرداد ماه در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی (عج) برگزار شد.
 

 

حمیدرضا همایونی روابط عمومی سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوسترهیأت افزود: آیین اختتامیه پنجمین سوگواره‌های عکس و پوستر هیأت با استماع آیاتی چند از کلام الـ... مجید و جمع خوانی سرود ملی  ایران، با خیرمقدم رحیم آبفروش جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر آغاز شد. ایشان با اشاره بر استقبال کم نظیر هنرمندان و طراحان هیأتی از سوگواره ی عاشورایی عکس و پوسترهیأت گفت: شهادت می دهم که کسانی که در این را قدم برداشته اند درد دین دارند و انقلابی هستند و این از آثار ارسالی برای سوگواره پیداست.

ایشان افزود: سوگواره های عاشورایی عکس و پوستر هیأت تجلی ظهور هیأتی های آتش به اختیار است و آثاری که در این پنج دوره آرشیو شده تکامل هنرهیأت را می رساند .

در ادامه جلیل رسولی استاد عالی خوشنویسی که از اساتید داوری پنجمین سوگواره پوستر هیأت بود بیان کرد: داوری از میان آثار فاخری که از طرف هنرمندان هیأت ارسال شده بود بسیار سخت بود.

وی با بیان اینکه هنر باید در شان امام حسین (ع) باشد گفت: هنرمند رسالتی دارد باید با تولید آثار فاخر و زیبا به انتشار هر چه زیبا تر مفاهیم عاشورایی رسالت خود را انجام دهد .

وی در ادامه گفت: با افتخار می گویم عشقم این است برای امام حسین و اهل بیت علیه السلام خط می نویسم ،اصلا خط را برای همین هدف انتخاب کرده ام هنرمندان هیأت هم باید با اخلاص در به دوام آثار هنری کمک کنند و در این راه زخم زبان ها و مشکلات را پله‌های سعود به درجات بالا تلقی کنند .

در ادامه کمال‌الدین شاهرخ استاد برجسته ی عکاسی درباره پنجمین سوگواره عکس هیأت گفت: هر کسی برای سوگواره‌ تلاش کرده زیر بیرق امام  حسین (ع) است باید باور کنیم که زیر خیمه اباعبد الله هستیم .

ایشان افزود: برای کار های بزرگ باید نیت را خالص کرد عکس های ماندگار را هنرمندان ماندگار ثبت می کنند .

وی با اشاره برآثار ارسالی در سوگواره عکس هیأت  گفت : رشد، تکامل و پختگی در آثار ارسالی عکاسان هیأت طی این پنچ دوره بسیار مشهود است و این نشان از اهمیت جایگاه سوگواره در میان هنرمندان و عکاسان هیأتی دارد .
 

 

در ادامه مسعود نجابتی استاد عالی گرافیک به جایگاه دعوت آمد تا در مورد پنجمین سوگواره پوستر هیأت توضیحتی را ارائه کند ایشان با اشاره برابراز خرسندی برای حضور در جمع هنرمندان هیأتی گفت: به شهادت داوران کیفیت آثار ارسالی نسبت به دوره‌های قبل بسیار بالا بود طوری که اگر آثار دوره قبل ارسال می شد قطعا رد می شد.

 


ایشان با اشاره لزوم ایجاد جبهه هنری افزود : مهم ترین دغدغه ی این روزهای من این است که با این نسل طلایی که در گرافیک وارد شده اند تشکیل جبهه هنری دهیم گرافیک انقلابی، گرافیست و طراح انقلابی هم می خواهد و خوشحالم که در این سوگواره به این سمت می رود. 

سپس منشور حضرت امام (ره) به همراه تابلوی خوشنویسی  شده به رسم یاد‌بود توسط حجت الاسلام پناهیان و کمال الدین شاهرخ  به مسعود نجابتی اهدای شد.

در ادامه حجت الاسلام علیرضا پناهیان با اشاره بر جایگاه هنر و لزوم پرداخت مسائل از این نگاه  گفت: هنرمند وقتی هنرش را خرج جایگاه ‌های روحانی و نورانی می کند بهترین لحظات زندگیش را تجربه می کند شورانگیز ترین شخصیت و جایگاه اباعبد الله است وباید به این موضوع  بیش از مضوعات دیگر توجه نمود .

ایشان در ادامه افزود: طراحان می توانند صحنه های شگفت انگیزی خلق کنند و در مقابل هجمه‌های رسانه دشمن جریان ساز باشند.

ایشان با اشاره بر اهمیت و لزوم تقدیر از هنرمندان هیأت گفت:  تولید آثار هنری برای امام حسین (ع) هرگز نباید متوقف شود باید مراجع اعظام تقلید را برای تقدیر از هنرمندان به سبک امام صادق (ع) دعوت کنیم. 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره بر لزوم نگاه هنری به شعائر حسینی هیآت اضافه کرد: باید آثاری زیبا و فاخر از شعائر حسینی به جهانیان نمایش داد. امام حسین(ع) زیباست و باید عزای امام حسین(ع) را هم زیبا به تصویر کشید.

ایشان با اشاره به اهمیت و ظرفیت اربعین حسینی برای خلق و انتشار آثار فاخر هنری گفت:در سفر دومی که از طرف دانشگاه هنر به اربعین داشتم استاد نجابتی هم حضور داشت ایشان به طور بداهه روی پارچه ای سفید یک "لبیک یا حسین" بسیار زیبا و هنری نوشتند و همین شد بیرق کاروان ما ،همین یک اتفاق هنری بود که در آن فضا بوجود آمد و می شود از آن مستند فاخری هم تولید کرد .

پناهیان افزود : باید وارد فضای بین‌المللی شویم باید با انتشار آثار فاخر امام حسین را معرفی کنیم و ب حفظ هویت اسلامی خود با دیگر کشور های مسلمان تعامل داشته باشیم .کشور های مظلوم آفریقا و آمریکای جنوبی که از قدیم مورد ظلم مستکبران قرار دارند بسیار در سبک عزاداری به ما نزدیک هستند .
 

 

سپس به پایان سخنرانی حجت الاسلام پناهیان؛ نادر طالب زاده کارشناس ارشد رسانه با موضوع تحلیل منشور امام(ره) به هنرمندان سخنرانی خود را با اشاره بر سخنان حجت الاسلام  پناهیان در مورد لزوم پرداخت به انتشار آثار فاخر هنری از امام حسین (ع) و معرفی حضرت به مردم مظلوم جهان آغاز کرد و گفت: هیأت یکی از هسته های اصلی تبلیغات شیعه است هنرمندان هیأتی رسالت تبلیغی این جریان را برعهده دارند. 

ایشان افزود: باید فرهنگ اهل بیت و فرهنگ امام حسین (ع) را صادر کرد و اول باید از کشور های مظلومِ آفریقا شروع کرد زیرا در آن ظرفیتی پنهان است که پیامبر اسلام آن را درک کرد و به مردم مظلوم آن مناطق محبت نمود و آنان را جذب اسلام کرد ما هم تأسی از پیامبر باید تلاش کنیم. 

طالب زاده در ادامه بیان کرد: امام خمینی(ره) می فرمود: هنر تجلی اسلام است، اسلام فقرای دردمند، اسلام مستضعفین پا برهنه و باید بگویم هیچ کس مثل امام(ره) متوجه جایگاه هنر نبود برای موسیقی ، سینما، گرافیک،عکاسی و... برنامه داشت.

وی با اشاره بر زبان هنر و بیان هنرمندانه افزود : دوام حرف حق با هنر است امام (ره)هم حرف هایش را به هنرمندانه ترین شکل ممکن می فرمود. اما برخی ها اصرار دارند که خود را ذلیل کنند وحاضر نیستند ظرفیت‌هایی که خداوند به آنها عطا کرده را ببینند.

ایشان افزود : آقا هنرمند است کدام رهبر در جهان موسیقی ، سینما، گرافیک،عکاسی و... می داند و در آنها صاحب نظر است. مرتضی آوینی هم یکی از نشانه های خدا بود حرف حق را زیبا بیان می کرد زیرا برای خدا کار می کرد

پس از استماع سخنان نادر طالب زاده جلسه با رونمایی از کتب سوگواره‌های عکس و پوستر ۳ و ۴ و ۵ ادامه یافت . 
رونمایی کتب به شرح زیر می باشد:

کتاب عکس ۵ رونمایی توسط:نادر طالب‌زاده
کتاب پوستر ۵ رونمایی توسط:مسعود نجابتی
کتاب عکس 4 رونمایی توسط:کمال‌الدین شاهرخ
کتاب پوستر 4 رونمایی توسط:سید محمدرضا میری
کتاب پوستر 3 رونمایی توسط:علی حیاتی
کتاب عکس 3 رونمایی توسط:سید‌مهدی حسینی

در ادامه دبیرخانه سوگواره‌های عاشورایی عکس وو پوستر هیآت از دبیر نهضت مردمی پوسترهای انقلاب ؛ سید محمدرضا میری به پاسداشت 8 سال تلاش مجاهدتانه در عرصه ی گرافیک و فرهنگ به نمایندگی از نهضت مردمی پوستر‌های انقلاب با اهدای منشورحضرت امام (ره) به هنرمندان توسط مسعود نجابتی ،نادر طالب زاده و حجت الاسلام پناهیان  تجلیل نمود

سید محمدرضا میری دبیر نهضت مردمی پوستر های انقلابی سپس در جایگاه قرار گرفت و با معرفی نهضت مردمی پوستر افزود :بعد از فتنه ی 88 به این نتیجه رسیدیم که جبهه ای با فراخوان عمومی در حوزه گرافیک و پوستر تشکیل دهیم و با ایجاد موج هنری در قبال اتفاقات تاثیر گذار کشور مطابق منویات رهبری واکنش نشان دهیم و جریان ساز باشیم و خدا را شکر که تا این زمان نهضت به راه خود با قوت ادامه داده و ان شا الله خواهد داد.

در ادامه از برگزیدگان سوگواره‌های عکس و پوستر هیأت با اهدای لوح تقدیر، تندیس سوگواره پنجم و هدایای نقدی تجیل صورت گرفت .
 

رتبه هدیه بخش  مدیر هیأت اسم هیأت هدیه هیإت
رتبه برتر یک سکه عکس      
رتبه اول سه سکه  عکس جعفری ثامن الائمه اهر 3میلیون تومان
رتبه دوم دو سکه  عکس رزمجو سیدالشهدا بوشهر 2میلیون تومان
رتبه سوم تک سکه  عکس ساکت هارونیه اصفهان 1میلیون تومان
رتبه برتر یک سکه  عکس      
رتبه اول دوسکه  عکس معادی تعزیه علی کاروان اصفهان 3میلیون تومان
رتبه دوم یک سکه عکس      
رتبه سوم نیم سکه عکس میرچوپان میرچوپان تبریز 500هزار تومان
رتبه برتر دوسکه پوستر      
رتبه برتر یک سکه پوستر      
رتبه برتر یک سکه پوستر حیاتی محبین اعل بیت دانشگاه هنر 1میلیون تومان
شایسته تقدیر ربع سکه پوستر      
شایسته تقدیر ربع سکه پوستر      
شایسته تقدیر ربع سکه پوستر      
شایسته تقدیر ربع سکه پوستر      
شایسته تقدیر ربع سکه پوستر      
شایسته تقدیر ربع سکه پوستر      
رتبه اول دوسکه پوستر شریفی هیأت الزهرا دانشگاه شریف 2میلیون تومان
رتبه دوم یک سکه پوستر مهدی رسولی ثارالله زنجان 1میلیون تومان
رتبه سوم نیم سکه پوستر مصطفایی اهل حرم کاشان 500هزار تومان
رتبه برتر دوسکه عکس      
شایسته تقدیر

 

پوستر محبوبی عاشقان اهل بیت بابل 500هزار تومان

 

برتر بخش قدیمی و کهن

سوم بخش تک عکس

دوم بخش تک عکس

اول بخش تک عکس

برتر بخش عکس هیات کودک

 

برتر اربعین

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار