عضو منتخب پنجمین دوره‌ی شورای اسلامی شهر قزوین گفت: وضعیت «آتش به اختیار» خطیر بودن اوضاع را نشان می‌دهد و در صحنه نبرد کارکرد وسیع‌تری دارد و برای اطمینان از حفظ جبهه خودی برخورد محتاطانه با دشمن نداشت.

محسن حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری قزوین خبر، اظهار کرد: «آتش به اختیار» اصطلاحی نظامی است که در میان نیروهای نظامی فرمانده عنصر تحت فرمان خود را مجاز و مختار می‌کند که در صورت مواجه‌شدن با تحرکات دشمن بدون هماهنگی با او تیراندازی نکند.

وی تشریح کرد: دستور رهبر به افسران جنگ نرم نشان می‌دهد ما همچنان در جبهه فرهنگی هستیم و متأسفانه نهادهای فرهنگی نتوانسته‌اند به وظایف خود در این جنگ نرم عمل کنند و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب فرمان «آتش به اختیار» را به جوانان مؤمن و متدین در دانشگاه‌ها تأکید می‌کنند. هم‌چنین مقام معظم رهبری در جمع‌های مختلف بر حضور جمع‌های خودجوش جوانان در عرصه‌ی فرهنگی تأکید داشتند. آنچه کشور درگیر آن است جنگ در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی است و به‌نوعی مبارزه فرهنگی بر دوش جوانان است.

وی خاطرنشان کرد: آتش به اختیار بودن به این معناست که مبارزه در این میدان یک فرآیند اداری که صرفاً تابع بخشنامه و آئین‌نامه نیست و به جوانان خودجوش٬ بصیر و انقلابی این فرصت را با تأکید می‌دهد که تا قبل از رسیدن نسخه اداری مقابله با تهاجم فرهنگی با تدابیر هوشمندانه خود با تمامی قوا به خنثی کردن توطئه دشمن بپردازند و تصمیمات خود را در راستای تقویت بنیه فرهنگی کشور عملی کنند و عرصه مبارزه را در دست بگیرند.

حق‌شناس افزود: بیانات مقام معظم رهبری نشان داد که صلاحیت جوانان را تأکید کردند و معتقدند جوانان مؤمن و انقلابی دارای توان تشخیص هستند و می‌توانند به‌موقع عمل کنند. «آتش به اختیار» درواقع زنده کردن حس مسئولیت در بین افراد به‌ویژه فضای دانشجویی است زیرا فضای دانشجویی فضایی پویا٬ پایا٬ نقاد و پژوهنده است.

وی یادآور شد: معرفی ناکارآمدی دستگاه‌های مسئول در حوزه‌های مختلف موجب شده مشکلاتی برای مردم٬ جامعه و کشور به وجود بیاید. «آتش به اختیار» در مقابله با افراد و یا اقدامات نفوذی‌ها که در پی ایجاد انحراف و اختلال یا تعلل در مسیر پیشرفت کشور و انقلاب اسلامی هستند.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: این واژه با هر پدیده‌ای که از مقبولت نظام بکاهد و هر اقدامی که باعث بی‌اعتمادی مردم به‌نظام یا مسئولین شود باید از آن جلوگیری کرد. پیشگیری و کاهش مسائل آ سیب‌ها و انحرافات اجتماعی، کاهش فقر و نابرابری از زمینه‌های مهمی است که ورود جوانان در این عرصه می‌تواند در بهبود وضع مردم مؤثر باشد.

وی گفت: تندروی برداشتی ناصواب از دستور حکیمانه «آتش به اختیار» است چراکه این فرمان به معنای مجوزی برای رفتارهای غیرقانونی و زیرپا گذاشتن مرزهای قانون٬ اخلاق و شرع نیست.

حق‌شناس تشریح کرد: رهبر همواره بر این تأکید داشتند که خط قرمز همه قانون است و باید در جمع‌های خودجوش فرهنگی وارد کار شوند و کاستی‌های موجود را باهمت عالی خود جبران کنند. «آتش به اختیار» به معنای جوازی برای حمله به دولت نیست و نباید با این دستور رهبر به‌صورت سیاسی و جناحی برخورد کرد رهبر در خصوص مسائل فرهنگی این جملات را عنوان کردند چراکه دستگاه‌های عریض و طویل دولتی و غیردولتی گاهاً خواب بوده و گاهی ضعیف و گرفتار روزمرگی شده‌اند و توان مدیریتی قاطع و قوی در دنبال کردن فرهنگ انقلابی و متناسب با شرایط نظام جمهوری اسلامی را ندارند.

وی ادامه داد: «آتش به اختیار» به این معناست که مقام معظم رهبری نسبت به جوانان ولایی آن‌قدر اطمینان دارند که می‌فرمایند شما بدون الهام از قرارگاه فرماندهی آتش به اختیار می‌توانید عمل کنید. هم دشمن را می‌شناسید هم می‌توانید دشمن براندازی داشته باشید.

حق‌شناس اضافه کرد: این واژه به این معناست که افسر جنگ نرم مورد وثوق و اطمینان است و می‌داند نباید صف دشمن را اشتباه بگیرد و در مقاومت کوتاه نمی‌آید. یعنی منتظر جایی و کسی نباشد و باایمان و ابتکار در خط آرمان‌ها بایستد و با دشمن نبرد کند و هنگامی‌که دستگاه‌های ذیربط فرهنگی و سیاسی و دستگاه‌های مؤثر در جامعه اختلال پیدا کردند نباید دست روی دست گذاشت.

وی افزود: هم‌چنین جوانان فهمیده و اساتید دانشگاه‌ها و شخصیت‌های فرهیخته نباید گوشه‌ای بنشینند و بگویند وظیفه‌ای نداریم. آن‌هایی که فکر و اندیشه دارند توان شناخت موضوع رو دارند و دوست و دشمن را درک می‌کنند مواظب جبهه دشمن باشند و هرگاه تشخیص بدهند دشمن تحرکی دارد آتش ‌بر سر او بریزند.

این فعال فرهنگی اظهار کرد: «آتش به اختیار» یعنی با مشکلات مواجهه کرد اینجا جمهوری اسلامی است و مردم پای‌کار هستند همان مردمی که وجود کمیته امداد را نفی‌کننده مؤسسه خیریه نمی‌دانند. همان مردمی که ارتش و سپاه را نفی‌کننده بسیج نمی‌دانند.

حق شناس در پایان یادآور شد: باید دقت شود «آتش به اختیار» آنجا که در مکتب اسلام قرار می‌گیرد و از زبان ولی‌فقیه صادر می‌شود «آتش به اختیار» حق بوده و در اختیار نفس نیست.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار