کدخبر: 2297

مراسم وداع با اه مبارک رمضان با حضوری پرشکوه و مثال زدنی از سوی مردم شهر قزوین برگزار شد اما بدون شک امروز باید به دنبال یک تحلیل صحیح از این نشست بود.

به گزارش پایگاه قزوین خبر؛ مراسم وداع با ماه مبارک رمضان برای چندمین سال پیاپی با همت هیئات مذهبی شهر قزوین در آستان مبارک امامزاده حسین(ع) قزوین برگزار شد . بدون شک این نشست نیاز به تحلیلی همه جانبه از سوی فعالان فرهنگی شهر قزوین دارد .

از همین روی امیر عبادی، مدیر سابق حج و زیارت استان قزوین، مداح اهل بیت و رئیس هیئت امناء آستان مبارک امامزاده اسماعیل(ع) در نامه ای سرگشاده، تحلیلی از این برنامه ارائه داده است . متن این تحلیل به این شرح است:

با سلام و عرض ادب به تمامی ولایتمداران متدین و دین مداران دلسوز و دردمند که با همدلی  و وحدت عاشقانه و  صدق و صمیمیت عارفانه خویش، مراسم زیبا و کم نظیر شب وداع ماه مبارک رمضان را بسان خاطره ای خوش در اذهان نقش بستند و چونان رخدادی نیکو در اوراق صحیفه دلهای مؤمنین روزه دار رقم زدند. ...

هم آنان که با دعوت از ذاکر و واعظ هنرور هوشمند و مداح و مرثی آگاه و ارزشمند، جناب آقای "حاج مهدی رسولی" (زید الله عزه و عمره و توفیقه)، مُهر جمال و کمال بر نگین انگشتری رمضان المبارک امسالمان حک کردند که انشاءالله حلاوت این ختم و جاذبه این ختام در خاتمه ماه صیام، تا ماهها بلکه سالها بر ذائقه و مشام اهالی مملکت توحید و عرفان و رهپویان وادی ولایت و ایمان خواهد ماند و  بسان تمرین و ممارستی برای همه ذاکران ارجمند و کلاس درس و آموزشی ویژه علاقه مندان  ورود به عرصه قدسی ستایشگری و مداحی خواهد بود.

امیدوارم عموم دلدادگان آل عصمت و طهارت به ویژه ذاکران خاص و خالص، از اجرای بسیار عالی و هنرمندی هوشمندانه ایشان درس گرفته و با تأسی از الگوی ارائه شده ایشان، بیش از پیش بر توفیقات و مهارتهای خویش بیفزایند. ...

به همین منظور مختصراً به برخی محاسن برنامه ایشان و نکات قابل تعلیم و تعمیم وی اشاره میکنم، باشد که مقبول طبع عزیزان معرفت جو قرار گیرد:

 

١.علیرغم اینکه جلسه در فضایی باز و گسترده برگزار شد، ذاکر ارجمند، با تسلط مثال زدنی خود، ابداً مقهور آن نگردید و چونان محیطی سرپوشیده و محدود جمعیت را در کنف اداره و اراده خویش داشت.

 

٢- لحن مناجاتی و عرفانی ایشان ابداً یکنواختی نداشت و در عین حال، فراز و فرودهای لحنی، هرگز وی را از شیوه مناجات و سبک سوزناک دعا وتضرع و ابتهال خارج ننمود.

 

٣- ادب و تواضع نسبت به مستمع، از شایستگیهای معرفتی ایشان حکایت داشت.

 

٤- رعایت زمان و التزام به خسته ننمودن مستمع نیز از دیگر برازندگیهای هوشمندانه وی بود.

 

٥- عدم تحکم و امر ونهی به شنونده نیز از دیگر ویژگیهای مجلسداری ایشان بود.

 

٦- عنصر تبلیغ دین و سیاست همراه با ادب و متانت و ابلاغ پیامهای اجتماعی در لابلای مطالب حکیمانه و روایات، موج می زد.

 

٧- همچنین ایجاد ارتباط عاطفی و معنوی با مخاطب به واسطه بیان مطالب زیبا و به میدان آوردن مستمع، بی هیچ اکراه و اجبار و داد و فریادی، چونان نگینی زیبا بر خاتم برنامه ایشان میدرخشید.

 

٨- حسن برخورد و تدین و معرفت عالمانه ایشان نیز قابل تقدیر و تحسین بود.

 

باری، مجلس ذکر و مناجات ایشان، صد البته محاسن شایان ذکر دیگری هم داشت که ظن آن میرود واگویه آنهمه، موجب اطاله کلام و ملال خواننده محترم گردد فلذا از تصدیع بیشتر می پرهیزم ودر پایان از خداوند متعال برای ایشان، نیل به کمالات عرفانی و ولایی و نیز برای دست اندرکاران این جلسه فاخر، دوام تاییدات و مزید توفیقات را از حضرت احدیت جلّ و علا خواهانم.  امیداست طی سالهای آینده از ذاکرین ارزشمند استان، بسان برادران عزیز و اساتید نام آشنای عرصه مدح و رثاء، آقایان حاج محمد غلامی حاج محمد جباری، حاج محمد نبوی، حاج محمد اطهری نسب،، حاج علی فرمانی،  کربلایی علی اکبر حدادزادگان و سایر خادمان عرصه مدح و منقبت و مرثیت و مناجات که هر یک در جای خود، از استوانه های متین و مستحکم این حوزه مقدس در کهن شهر آیین و فرهنگ و هنر (قزوین) هستند نیز به شایستگی هر چه تمامتر بهره مند گردیم.

 

(والحمد لله اولا و آخرا)

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار