توسط اداره کل ارشاد قزوین برگزار شد؛

کدخبر: 1925

جلسه شورای فرهنگ عمومی با محوریت نشست معماری اسلامی بدون حضور امام جمعه قزوین توسط اداره کل ارشاد برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی قزوین خبر؛ از چند روز گذشته دعوتنامه‌ای توسط اداره کل ارشاد قزوین برای اصحاب رسانه و در فضاهای مجازی ارسال شده بود که در آن به برگزاری نشست "نقش معماری در سبک زندگی" با حضور استاندار محترم" و (همراه با پرسش و پاسخ تخصصی ویژه خبرنگاران) اشاره شده بود که این جلسه عصر روز گذشته(شنبه) در سالن بهشتی میراث فرهنگی برگزار شد. 

میهمانان این برنامه که دبیری آن بر عهده اسکندری نژاد مدیرکل ارشاد قزوین بود شخصیت‌هایی چون زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس، مانی فر مدیرکل راه و شهرسازی، حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، نوروزیان رئیس انجمن معماران قزوین و اسماعیلی مدیرکل کتابخانه‌ها و فرخ زاد سرپرست معاونت عمرانی استانداری و جمعی از معماران استان قزوین بودند. 
در این نشست از ابتدای اطلاع رسانی صحبتی از ربط این برنامه به شورای فرهنگ عمومی استان نشد و حتی در دعوتنامه‌ای که برای آیت الله عابدینی امام جمعه قزوین به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی ارسال شده بود سخنی درباره اینکه قرار است اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی با محوریت "نقش معماری در سبک زندگی" برگزار شود، به میان نیامد و فقط به این بیان که در راستای سیاست‌های کلان و سراسری شورای فرهنگ عمومی کشور این همایش انجام می‌شود، بسنده شد. 

با شروع این نشست که با تاخیر 45 دقیقه‌ای همراه بود زمانی که اسکندری نژاد مدیرکل ارشاد قزوین به عنوان دبیر این نشست برای خیرمقدم پشت بلندگو سخنران قرار گرفت، گفت: در چارچوب رسالت شورای فرهنگ عمومی کشور یکی از مسائلی که در وزارت ارشاد احصا شد، توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره سبک زندگی است که طی چندسال گذشته در مشهد مقدس بیان فرمودند. 
مدیرکل ارشاد قزوین برگزاری نشست "نقش معماری در سبک زندگی" را به عنوان اولین برنامه این دبیرخانه عنوان کرد و بیان داشت: استان قزوین دارای پیشینه فرهنگی و معماری عظیمی است که باید به این پناسیل پرداخته شود و برنامه‌های مفیدی برای بهره برداری درست از این ظرفیت اجرا کرد. 
وی ادامه داد: خروجی این نشست ارائه پروژه پژوهشی مهندس نوروزیان رئیس انجمن معماران قزوین است که به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ارسال شده و در 17 و 18 آبان ماه در مجمع شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور وزیر ارشاد مورد بررسی قرار می‌گیرد. 
در ادامه این نشست آذرپور مجری برنامه از اضافه شدن حمیده زرآبادی به شورای فرهنگ عمومی استان ابراز خشنودی کرد و حضور وی را در این شورا تبریک گفت. 

حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس سخنران دوم این نشست بود که با حضور خود بر روی سِن با صراحت بیشتری اذعان به برگزاری اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی در استان کرد و گفت: جای خرسندی دارد که شورای فرهنگ عمومی در استان آغاز به کار کرد. 
وی در ادامه با اشاره به جایگاه معماری اصیل در کشورمان ابراز کرد: ما در جامعه و محیط زندگی خود به فرهنگ معماری اصیل بها ندادیم و به فرهنگ نصف و نیمه وارداتی دلخوش شدیم و زندگی خود را مطابق با آن ساختاربندی کردیم. 
این نماینده مجلس ادامه داد: معماری گذشته در کشورمان برگرفته از فرهنگ ایرانی و اسلامی است و مبانی رعایت شده در آن زمینه‌ای برای ایجاد آرامش در زندگی ما بوده است؛ اما امروز فقدان این مبانی باعث نبود آرامش در بین انسان‌ها شده است. 
وی اذعان کرد: نوع معماری ساختمان‌ها در گذشته مطابق با حفظ حریم خصوصی افراد بود و خانواده و زندگی جمعی به معنای واقعی مشخص بود؛ اما امروز به سمتی حرکت کرده‌ایم که افراد در یک خانواده از هم جدا زندگی می‌کنند. 
گفتنی است؛ شورای فرهنگ عمومی استان قزوین از زمان انتصاب مدیرکل فعلی اداره ارشاد برگزار نمی‌شود. 
انتهای پیام/صبح قزوین

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار