مرکز رویان توانسته ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادان، تحولی شگرف در درمان انواع بیماری‌های سخت و صعب‌العلاج ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قزوین خبر، انقلاب اسلامی در حالی وارد چهلمین سال تولد خود می شود که می توان تغییرات شگرف علمی را در کشور مشاهده کرد.

رشد علمی و پزشکی در ایران اسلامی علاوه بر اینکه توانسته میزان امید به زندگی را در کشور افزایش دهد، ایران اسلامی را به امیدی برای درمان و رفع نیازهای درمانی کشورهای همسایه نیز تبدیل کرده است .

پیشرفت دانشمندان جوان ایران اسلامی در عرصه های مختلف قابل لمس است و بدون شک آحاد ملت ایران به راحتی می توانند این تغییرات پزشکی و علمی را مشاهده کنند.

یکی از پیشرفت های چشمگیر کشور که به همت دانشمند شهید سعید کاظمی آشتیانی و در موسسه رویان شکل گرفت تشکیل مرکز ذخیره سازی خون بند ناف در این مرکز بود.

خون بند ناف که به عنوان خون جفتی شناخته شده‌است که در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد. پس از تولد نوزاد، خون باقی‌مانده در بند ناف و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود.

مرتضی ضرابی، مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که در سالن جلسات جهاد دانشگاهی قزوین برگزار شد، با اشاره به نقش راه اندازی مرکز خون بند ناف در کشور تاکید کرد: مرکز خون بندناف به همت محققان پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و با همکاری شرکت گسترش صنعت علوم زیستی تشکیل شد .

وی افزود: این مرکز در تلاش است تا با تامین سلولهای بنیادی در ابتدای تولد نوزاد، زمینه درمان بیماری های حساس را در سال‌های آینده زندگی فرد و خانواده‌اش فراهم کند.

این مسئول بیان کرد: در حال حاضر بیشترین استفاده از سلول‌های خون بندناف در بیماری‌هایی از قبیل لوسمی‌های اطفال و نارسایی‌های خونی غیر بدخیم اطفال و بیمارهای دارای منشاء خونی صورت میگیرد.

به گفته وی، خون‌گیری از ورید بندناف انجام می‌شود و تجربه نشان داده است در زایمان طبیعی، نمونه خون بندناف حجم بیشتر و تعداد سلول بیشتری نسبت به زایمان سزارین دارد.

ضرابی تاکید کرد: این موسسه از سال 1384 کار خود را آغاز کرده و تا به امروز در 31 استان کشور دارای نمایندگی فعال است که همه مردم نیز می توانند از این ظرفیت بزرگ علمی استفاده کنند.

وی بیان کرد: گستره عملکرد این مرکز به قدری است که امروز تبدیل به بزرگ‎ترین مرکز خون بندناف در خاورمیانه تبدیل شده و در 2 کشور عراق و عمان نیز نمایندگی دارد.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور عنوان کرد: نامه مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی در نامه‌ای به مقام معظم رهبری به تشریح اهمیت راه‌اندازی مرکزی برای ذخیره‌سازی خون بندناف پرداختند که معظم‌له با تاکید بر اینکه سلولهای بنیادی ثروت هنگفت انسانی است، با راه اندازی آن موافقت کردند.

وی با اشاره به اینکه ذخیره سازی خون بند ناف به دو شکل عمومی و اختصاصی انجام می شود، تاکید کرد: در شکل عمومی، نمونه‌های ذخیره سازی شده برای عموم مردم مورد استفاده قرار میگیرد و ذخیره‌سازی آن نیز به شکل رایگان انجام می شود .

ضرابی اضافه کرد: در شکل خصوصی، نمونه ذخیره شده تنها برای فرد و اقوام درجه 1 وی مورد استفاده قرار میگیرد و ذخیره سازی آن با هزینه‌ای بالغ بر 3 میلیون تومان و شارژ ماهانه 140 هزار تومان انجام می شود.

وی گفت: تاکنون تعداد 800 هزار نمونه در بانک عمومی، 4 میلیون نمونه در بانک خصوصی و 40 هزار نمونه نیز پیوند در جهان ثبت‌شده است.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور اظهار کرد: تاکنون در ایران نیز ۱۵ هزار نمونه در بانک عمومی و ۱۰۳ هزار نمونه خون بندناف در بانک اختصاصی از سراسر کشور ذخیره‌شده است.

وی افزود: خون بند ناف در دمای 196- درجه سانتیگراد نگه‌داری می شود و می توان تا 20 سال آن را ذخیره سازی کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون در داخل کشور بسترهای ظرفیت 100 هزار نمونه را داریم، بیان کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته دنبال این هستیم تا در یکی از پارک‌های علم و فناوری زمینه ذخیره سازی نمونه ها را به 200 هزار نمونه برسانیم.

وی در پایان یادآور شد: تمامی این اقدامات توسط 1370پزشک در337 بیمارستان سطح کشور انجام شده است.

بدون شک، یکی از اصلی ترین نیازها در ادامه راه مسیر انقلاب بیان دستاوردهای بزرگ علمی است که در طی این مدت توسط جوانان انقلابی این مرز و بوم صورت گرفته است.

 

 

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار