منصوری ‌در گفتگو با «سراج24»:

کدخبر: 4187

نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: حاج مهدی عراقی یک الگوی بسیار موفق از مرد انقلابی مسلمان است اما متأسفانه در معرفی برخی شخصیت‌ها کار چشمگیر و قوی صورت نگرفته است و شهید عراقی از جمله آن‌هاست.

جواد منصوری یکی از انقلابیون و نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با سراج‌24، اظهار کرد: شهید مهدی عراقی فعالیت‌های سیاسی خود را از سال ۱۳۲۷ در فدائیان اسلام شروع کرد و در اوایل جوانی سال‌ها همراه شهید نواب صفوی بود.

وی ادامه داد: شهید عراقی پس از سال 1340 در همراهی با نهضت اسلامی به امام خمینی (ره) نزدیک شد و فعالانه در این جریان شرکت داشت؛ «جمعیت موتلفه اسلامی» در سال 1341 تأسیس شد و شهید عراقی نیز یکی از مؤسسین این جمعیت بود.

این مبارز انقلابی تصریح کرد: شهید عراقی در حزب موتلفه اسلامی به فعالیت انقلابی و مبارزاتی خود ادامه داد و یکی از افراد فعال در محرم 1342 و جریانات مربوط به راهپیمایی عاشورایی بود؛ بعد از آن‌هم در فعالیت‌های مختلف مبارزاتی و مجموعه جمعیت موتلفه فعال بود.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۴۳ بخشی از موتلفه تصمیم به ترور حسنعلی منصور گرفتند، افزود: بعد از کشته شدن حسنعلی منصور عده‌ای از جمله شهید مهدی عراقی دستگیر و محکوم به اعدام شدند ولی اعدام دو نفر به ابد تبدیل شد که حاج هاشم امانی و شهید عراقی آن دو نفر بودند.

منصوری با بیان اینکه شهید عراقی تا بهمن سال ۵۵ به مدت ۱۲ سال زندانی بود، خاطرنشان کرد: وی بعد از آزادی مجدداً در مبارزات خود را شروع کرد، پس از آنکه از امام از عراق به پاریس رفتند این شهید بزرگوار هم از تهران به پاریس رفت و تا زمانی که امام در پاریس حضور داشتند این شهید در پاریس بود. با توجه به ارتباطاتی که شهید عراقی داشت بسیاری از فعالیت‌ها از طریق وی به ایران منتقل می‌شد.

وی یادآور شد: شهید عراقی ارتباطات نسبت زیادی با گروه‌های مختلف اجتماعی و ابتکار عمل داشت و طبیعتاً این مجموعه خصوصیات به وی کمک می‌کرد تا بتواند در فعالیت‌های نظیر سامان‌دهی راهپیمایی‌ها موفق باشد.

نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه شهید عراقی در دوازدهم بهمن ۵۷ همراه امام به ایران آمد، تشریح کرد: این شهید پس از انقلاب نیز همچنان از نزدیکان امام بود و امام نیز علاقه ویژه‌ای به وی داشت؛ شهید عراقی غیر از ایمان و اعتقادش در کار اجرایی، فردی بسیار موفق و کاردان بود به همین دلیل بسیاری از کارها به‌وسیله وی پیش می‌رفت به‌گونه‌ای که امام خمینی (ره) پس از شهادت وی فرمودند «من ایشان را حدود 20 سال است که می‌شناسم. مهدی عراقی یک نفر نبود، او به‌تنهایی 20 نفر بود. حاج مهدی عراقی برای من برادر و فرزند خوب و عزیز من بود. شهادت ایشان برای من بسیار سنگین بود، اما آنچه مطلب را آسان می‌کند آن است که در راه خدا بود. شهادت او بر همه مسلمین مبارک باشد. او می‌بایست شهید می‌شد. برای او مردن در رختخواب کوچک بود...»

وی اشاره کرد: شهید عراقی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مدتی در زندان قصر، بنیاد مستضعفان و روزنامه کیهان فعالیت داشت و در نهایت توسط گروهک فرقان به شهادت رسید.

منصوری با تأکید بر اینکه حاج مهدی عراقی یک الگوی بسیار موفق از مرد انقلابی مسلمان است، تصریح کرد: متأسفانه در معرفی برخی شخصیت‌ها کار چشمگیر و قوی صورت نگرفته است و شهید عراقی از جمله آن‌هاست؛ اگر قرار باشد کار ویژه‌ای در معرفی این شهید انجام شود اطلاعات و اسناد زیادی وجود دارد، علاوه بر آن دوستان این شهید نیز می‌توانند در معرفی هرچه بیشتر این شهید کمک کنند.

وی اشاره کرد: شهید عراقی با توجه به طولانی بودن دوره فعالیت‌ها و گستردگی اطلاعاتش طبیعتاً یک ذهن فعال داشت و مسائل را تحلیل می‌کرد، در دوره فعالیتش در فدائیان اسلام دقیقاً مواضع شهید نواب صفوی را داشت؛ بعد از سال ۴۱ نیز نقطه نظرات امام را به‌عنوان یک موضع تائید، تحلیل و اعلام می‌کرد.

این مبارز انقلابی در پایان تأکید کرد: کتاب ناگفته‌ها مجموعه گفت‌وگوهای شهید عراقی با چند تن از دانشجویان ایرانی در پاریس است که منبع اطلاعاتی خوب برای شناخت عقاید و نظرات این شهید بزرگوار محسوب می‌شود، توصیه می‌کنم نسل جوان برای الگو گیری و آشنایی با این شهید این کتاب را مطالعه کنند.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار