قدیری ابیانه ‌در گفتگو با «سراج24»:

کدخبر: 4179

یکی از تحلیلگران مسائل بین‌الملل گفت: انقلاب اسلامی نقطه عطفی برای رهایی جهان اسلام از استعمار و استکبار شد که البته این روند ادامه دارد و مطابق با نظر دشمن، تمدن و قطب بزرگ اسلامی با محوریت جمهوری اسلامی در حال شکل‌گیری است.

محمدحسن قدیری ابیانه یکی از تحلیلگران مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با سراج24 با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی قابل‌شمارش نیست، اظهار کرد: اولین دستاورد انقلاب اسلامی رهایی ایران از سلطه بیگانگان بود، دیگر سفارتخانه‌های آمریکا و انگلستان مقدرات کشور را تعیین نمی‌کنند و دست‌نشاندگان بیگانه بر کشور حاکم نیستند.

وی ادامه داد: دومین دستاورد این است که نظام جمهوری اسلامی با رأی گسترده مردم بر کشور حاکم شد و طی این 41 سال بیش از 40 انتخابات در کشور برگزارشده است که در تاریخ در هیچ‌یک از دموکراسی‌های جهان نمی‌توانیم این اندازه انتخابات و مراجعه به افکار عمومی را بیابیم.

این دکترای علوم دفاعی استراتژیک بیان کرد: منابع طبیعی کشور توسط استعمارگران غارت می‌شد که با پیروزی انقلاب در اختیار ملت قرار گرفت؛ انقلاب اسلامی نقطه عطفی برای رهایی جهان اسلام از استعمار و استکبار شد که البته این روند ادامه دارد و مطابق با نظر استراتژیست‌های دوست و دشمن تمدن و قطب بزرگ اسلامی با محوریت جمهوری اسلامی رو به شکل‌گیری است.

تلاش بی‌فایده دشمنان برای سرکوب انقلاب

وی افزود: دشمن تلاش کرد انقلاب را سرکوب کند و برای همین امر به هر ترفندی از جمله تلاش برای انجام کودتا، تجزیه کشور، تجاوز به کشور و تحریم‌های سخت‌روی آورد که هریک از این فشارها برای سرنگونی یک حکومت قدرتمند کفایت می‌کرد.

قدیری ابیانه با بیان اینکه علی‌رغم همه این‌ مشکلات نظام جمهوری اسلامی برقرار ماند، خاطرنشان کرد: در اوج فشار، تحریم و تهدید، کشور پیشرفت‌های زیادی داشت. در حالی که در دوران جنگ مانع فروش سیم‌خاردار به ایران می‌شدند امروز نگرانی دشمن صادرات تجهیزات پیشرفته نظامی است.

وی عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکا و انگلیس درصدد تجزیه ایران بودند اما امروز بحث تجزیه کشور خودشان بسیار پررنگ شده است. آنان می‌خواستند نفوذ دولت مرکزی را در اقصی نقاط کشور از بین ببرند اما امروز خود به نفوذ ایران در دریای مدیترانه و حتی در کارائیب (آمریکای لاتین) اعتراف می‌کنند.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا تصریح کرد: دشمنان در تلاش بودند جلوی صدور پیام انقلاب را بگیرند اما بیداری عراق، یمن، سوریه، لبنان، بحرین و بسیاری از کشورها نشان‌دهنده شکست آنان در این امر است.

وی با اعلام اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ظرفیت دانشگاه‌های کشور حدود 120 هزار نفر بود که 20 درصد آن را بانوان تشکیل می‌دادند، اضافه کرد: الآن ظرفیت دانشگاه‌های ایران به پنج میلیون نفر رسیده است و 64 درصد دانشجویان را بانوان تشکیل می‌دهند. تا پیش از انقلاب اسلامی امید به زندگی در ایران 52 سال بود الآن این رقم به بیش از 74 سال رسیده است.

تغییر معیارها برای خط فقر

قدیری ابیانه اظهار کرد: پیش از انقلاب آن‌چنان فقر در کشور فراگیر بود که 41 سال تلاش برای فقرزدایی هنوز به نتیجه مطلوب نهایی نرسیده است هرچند دستاوردهای بزرگی داشتیم. در حقیقت خط فقر تغییر کرده است. زمانی نداشتن حمام و آب آشامیدنی سالم در با فاصله زیاد از روستا ملاک خط فقر بود اما امروزه نداشتن لوله‌کشی آب و گاز و خط تلفن و گیرنده تلویزیون در منازل و اینترنت خط فقر محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: قبل از انقلاب روزانه 5 میلیون و 400 هزار بشکه نفت از ایران صادر می‎شد که با جمعیت 35 میلیون نفری کشور صادرات نفت به ازای هر ایرانی بیش از پنج برابر میزان صادرات نفت برای هر ایرانی در شرایط قبل از تحریم‌ها بود، لذا دستاوردهای انقلاب را باید با ضریب 5 حساب کنیم.

این استراتژیست با اشاره به سبک زندگی در سال‌های پیش از انقلاب بیان کرد: خود به یاد دارم در دوران دانش‌آموزی اگر لباسمان پاره می‌شد وصله کردن آن امری طبیعی بود و کسی هم احساس فقر نمی‌کرد اما امروزه پاره شدن یک سانتی لباس قابل‌تحمل نیست.

وی ادامه داد: در گذشته اگر کسی می‌خواست ازدواج کند یک اتاق در خانه پدری در اختیار او می‌گذاشتند و احساس خوشبختی می‌کرد اما الآن با انتخاب خانه 50 متری برای آغاز زندگی مشترک احساس فقر می‌‎کنند؛ در گذشته مرغ را برای بیمار و برنج را در اعیاد طبخ می‌کردند امروزه اگر گوشت یا مرغ در بشقاب روزانه خانوارها نباشد احساس فقر می‌کنند؛ این نشان می‌دهد توقعات نسبت به گذشته بسیار افزایش‌یافته و این افزایش توقعات بیش از رشد اقتصادی است.

قدیری ابیانه گفت: هرچند دولت فعلی ناکارآمد است و ضعف‌های زیادی دارد اما این دولت منتخب خود مردم است و با وجود ناکارآمدی به‌دلیل نظام حاکم پیشرفت‌هایی حاصل‌شده است اما می‌توانست بیش از این باشد.

وی در خصوص تصورات مردم از صادرات نفت اشاره کرد: یکی از دلایلی که مردم در ارزیابی دستاوردهای انقلاب و عملکردها دچار اشتباه شدند به‌خاطر تصورات غلط آن از درآمدهای کشور است؛ تا پیش از تحریم، روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادر می‌شد یعنی به ازای هر ایرانی 0.86 بشکه در ماه نفت صادر می‌کردیم.

به گفته این دکترای علوم دفاعی استراتژیک، در بودجه 97 با فرض رفع تحریم 100 هزار میلیارد تومان برای صادرات نفت، گاز و میعانات گازی پیش‌بینی‌شده بود که این رقم به ازای هر ایرانی ماهیانه 100 هزار تومان می‌شود، درحالی‌که مردم تصور می‌کنند میزان صادرات نفت به‌گونه‌ای است که می‌تواند نیازهای مردم را برطرف کند، که البته این مقدار صادرات هم به خاطر تحریم‌ها محقق نشد.

وی در مقایسه ایران با کشورهای همسایه اظهار کرد: گاهی مردم، سطح رفاهی ایران را با کشورهای همسایه از جمله کویت، قطر و امارات مقایسه می‌کنند و این درحالی است که یک مقایسه ساده نشان می‌دهد که صادرات نفت در کویت، قطر و امارات به ازای هر تبعه آن در یک سال مساوی با حدود 50 یا 60 سال صادرات نفتی ایران است، مقایسه‌های رفاهی بدون توجه به واقعیات برخی از افراد را به گمراهی می‌کشاند.

قدیری ابیانه به مقاومت مردم در هشت سال دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: در جنگ تحمیلی همه قدرت‌های عالم از متجاوز حمایت می‌کردند ولی مقاومت ایران و حفظ تمامیت ارضی معجزه‌آسا ناشی از ایثارگری مردم بود.

اعتراف دشمنان به شکست سیاست‌هایشان در مقابل ایران

این دکترای علوم دفاعی استراتژیک تشریح کرد: امروزه دیگر نیاز نیست که ما بگوییم که تحریم‌ها و تهدیدها مقاومت ملت ما را نمی‌شکند چون دشمنان ما امروزه خود به آن معترف هستند و سیاست‌های خود را شکست‌خورده می‌دانند. قدرت نظامی ایران از یک قدرت منطقه‌ای فراتر رفته است، جهان در حال تحول بوده و از جهان تک‌قطبی به سمت جهان چندقطبی پیش می‌رود و قطب اسلامی با محوریت ایران در حال شکل‌گیری است.

وی گفت: در دوره انتقال به سمت جهان چندقطبی، جهان پر از تهدیدها و فرصت‌هاست ما توانسته‌ایم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. بخشی از مشکلات اقتصادی به‌ویژه در این دولت ناشی از تحریم‌هاست و بخشی به ضعف مدیران منتخب مردم بازمی‌گردد.

قدیری ابیانه توضیح داد: ساعت مفید کاری بسیار پایین، فرهنگ و وجدان کاری نیز ضعیف است و متأسفانه اسراف در کشور بیداد می‌کند به‌نحوی‌که میزان مصرف گاز در ایران به‌اندازه مصرف نیمی از اروپاست و ما دچار مشکلی بدتر از تحریم خارجی هستیم و آن خودتحریمی است. درحالی‌که دشمن تلاش می‌کند راه کالاهای تولیدی ایران را به بازارهای جهانی مسدود کند، بازار 84 میلیونی کشور خودمان تا حد زیادی در اختیار بیگانگان است. وقتی مردم در کشور خودمان کالای خارجی را به کالای داخلی ترجیح می‌دهند این نوعی خودتحریمی است.

وی بیان کرد: راه هموار است به شرطی که مسئولین و مردم به وظایف خود عمل کنند. هرکجا که آنان به وظایف خود عمل کردند موفقیت‌های چشمگیری حاصل شد و هرکجا کوتاهی کردند ضربه خوردیم.

فرهنگ کار، رمز موفقیت کشور

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا با تأکید بر اینکه ما دچار مشکلات فرهنگی به‌ویژه در فرهنگ کار هستیم، افزود: طبق فرمایش امام علی (ع) "بهترین تفریح کار است" اما باور عمومی این است که "بهترین کار تفریح است". این مشکل فرهنگی ربطی به انقلاب اسلامی ندارد. این طرز تفکر از موانع پیشرفت کشور است که باید نقاط ضعف خود را رفع کنیم.

وی متذکر شد: وسعت ایران از مجموع وسعت کشورهای فرانسه، انگلیس ، آلمان، ایتالیا و اسپانیا بیشتر است اگر مردم در انتخاب مسئولین دقت و به وظایف خود عمل کنند سرعت پیشرفت کشور چندین برابر خواهد شد.

قدیری ابیانه در پایان سخنانش با بیان اینکه مشکلات عدیده‌ای هم داریم که باید آن‌ها را حل کنیم، مطرح کرد: خرداد 1400 یکی از فرصت‌ها و موقعیت‌های زمانی برای انتخاب مدیران اصلح است، اگر در انتخاب خود اشتباه کنیم چوب آن را خودمان خواهیم خورد.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار