بازش سازش هواداران آمریکا و مسیر مورد نظر غرب؛

کدخبر: 3859

حمایت جریان تجدیدنظرطلب از روحانی در انتخابات 96 پس از آن صورت گرفت که بخش اعظمی از وعده های رئیس جمهور به مردم بر زمین مانده و یا این که در گرو(اما و اگرها و شرط و شروط های متعدد) بود

در پروسه ی روی کار آمدن دولت دوازدهم جریان تجدیدنظر طلب تمام قد پشت سر دولت روحانیایستاد  و نقش تکیه گاه را برای دولت بازی کرد از سوی دیگر پایگاه اجتماعی و اعتبار خود را برای رئیس جمهور هزینه کرد در این میان رفتار جریان حامی دولت و مسئولین اجرایی پیش از خروج ترامپ از برجام و دوران پیش از انتخابات ۹۶ با چنگ زدن به هر گزاره ای و بهره گیری از هر ابزاری در راستای مقصر تراشی و تحت فشار قرار دادن حاکمیت، رهبری و نهادهای انتصابی و انقلابی تلاش کردند تا از این رهگذر فرافکنی و تداوم حیات سیاسی محقق شود.

 حمایت جریان تجدیدنظرطلب از روحانی در انتخابات ۹۶ پس از آن صورت گرفت که بخش اعظمی از وعده های رئیس جمهور به مردم بر زمین مانده و یا این که در گرو(اما و اگرها و شرط و شروط های متعدد) بود این جریان سیاسی در حالی پایگاه اجتماعی خود را برای رای مجدد به روحانی به خط کرد همراه با جریان دولتی ها و منجی ساختن از برجام ان را در قامت یک معجزه در ساحت اقتصادی و معیشتی جامعه معرفی کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در سال ۹۵ از برجام به عنوان توافقی بزرگ یاد کرد وگفت: « برجام دستاوردهای زیادی داشته زیرا تاکنون کشور را از تحریمها نجات داده است. »(۳)

علی شکوری راد از فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز در گفت و گو با یورونیوز برجام را حرکتی بزرگ و بزرگ ترین دستاورد روحانی در دور اول ریاست جمهوری معرفی می کند که نجات بخش ایران از سیر قهقرایی و بحرانی بود(۱) بزک برجام برای بهره برداری سیاسی در انتخابات ۹۶ نه تنها به خط خبری – تحلیلی چهره های سیاسی مبدل شده بود، بلکه معاونین وزرا نیز برای تداوم مسیر دولت یازدهم از برجام به مثابه جادوی دولت یاد کردند. معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: « باید اذعان داشت که برجام بیشترین رهاورد و دستاورد را برای کشور داشته و ثمرات آن به مرور روشن و آشکارتر خواهد شد. اگر منتقدان کمی مهربانانه به شرایط رو به جلو کشور نگاه کنند در می یابند که برجام ثمرات زیادی داشته و ما تازه داریم از بحران خارج می شویم. »(۴)امید بخشی به جامعه با القای اینکه برجام ثمر خود را در دولت بعدی خواهد داد بستر را برای رای آوری روحانی فراهم کرد.

 زمانی که سه سال و هفت ماه از دور اول ریاست جمهوری روحانی گذشته بود سایت روحانی سنج  گزارش هایی از خواسته ها و وعده های انتخاباتی روحانی منتشر کرد با این محتوا که ۱۹ درصد وعده های انتخاباتی حسن روحانی تاکنون محقق شده، ۳۵ درصد از وعده های او در حال پی گیری است، ۸ درصد به صورت ناقص محقق شده، پی گیری ۸ درصد از وعده ها متوقف و ۱۱ درصد محقق نشده و ۱۹ درصد از وعده های رئیس جمهور ایران از سوی خود او پی گیری نشده است(۱)

از طرف دیگر مدتی پس از فعالیت دولت یازدهم، هواداران رئیس جمهور از رفع بخشی از رکود در کشور سخن می گفتند که: «از رکود عبور کردیم». اما واقعیت امر این نبود. در هیمن اثنا چهار وزیر اقتصادی دولت روحانی به او نامه نوشتند و ضمن انتقاد از رکود حاکم در کشور تأکید کردند که در مرز بحران اقتصادی در کشور قرار گرفته ایم. اگرچه در آن زمان تلاش زیادی برای جمع کردن این مساله صورت گرفت، اما سرانجام واقعیت های اقتصادی این مسأله نمایان شد(در سال پنجم دولت روحانی و باانفجار قیمت ها و از هم گسیخته شدن شرایط اقتصادی کشور روبرو شدیم)(۲)

این گزارشات و فرافکنی ها در تلاش بود تا فضای عمومی جامعه را از عملکرد عمومی روحانی راضی نگه دارد و با انحراف اذهان از واقعیت تلخ “گره زدن حیات و ممات کشور به برجام” توسط دولت و شکست در شطرنج سیاسی با غرب مسیر و آینده ی سیاسی کشور را انگونه که جریان اصلاحی_اعتدالی می خواهد رقم بزند.

به همین دلیل پیش از انتخابات ۹۶ بود که از لیدرهای اصلاحات در قالب فایل ویدئویی مردم را به رای به روحانی فراخواند: «می خواهم شهادت بدهم دولت آقای روحانی دولت موفقی بوده است. با همه محدودیت ها و مشکلاتی که داشته است، با امکانات اندکی که داشته و توقعات فراوانی که بوده است، توانسته خدمات بسیاری را به انقاب و مردم و کشور انجام دهد. با روحانی راهی را آغاز کرده ایم و به نیمه راه رسیده ایم. این بار این شمایید که باید تکرار کنید، تکرار رای به روحانی عزیز، برای تقویت امید به آینده ای بهتر. »  

منابع:

۱-https://fa.euronews.com/2016/12/27/iran

۲-https://www.tabnak.ir/fa/news/821972

۳-https://www.shana.ir/fa/newsagency/268488http://www.irna.ir/gilan/fa/News/82394735

۴-https://www.shana.ir/fa/newsagency/268488http://www.irna.ir/gilan/fa/News/8239473

ارسال نظرات

آخرین اخبار