نایب رئیس سابق شورای تهران گفت: شهرداری بصورت مجمع الجزایری در آمده که هر عضوی از اعضای شورا، سهمی در پست‌ها و مدیریت‌های آن را در انحصار دارد، طبیعی است که هیچ شهرداری در این شرایط نمی تواند موفق باشد.

مرتضی طلایی نایب رئیس سابق شورای تهران در گفتگو با سراج24 در خصوص عدم موفقیت شورای شهر در انتخاب شهردار موفق گفت: ملاحظات سیاسی ملاک عمل شورا است نه ملاحظات کارشناسی و کارآمدی که به نفع شهر و شهروندان باشد. ملاحظات سیاسی، باندی، گروهی و در عین حال منازعات سیاسی که بین این جریان ها وجود دارد به عنوان اصلی‌ترین معیار انتخاب شهردار در این دوره درنظر گرفته شده است و با آنالیز رای شهردار جدید به راحتی می توان به این مسئله پی برد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طراحی به این شکل بود که محسن هاشمی شهردار نشود تصریح کرد: از اول هم بنا نبوده است که آقای هاشمی شهردار تهران بشود و قرار هم نیست که چنین اتفاقی بیفتد. در آن زمان این موضوع طرح شد که برای جلوگیری از ورود یکی از اصولگرایان به شورا، مخالف شهردار شدن آقای هاشمی هستند. در حالی که علت اصلی این نبود، آن‌ها نمی‌خواهند امکان پرش آقای هاشمی به سمت ریاست جمهوری فراهم شود. آن‌ ها در محاسبات سیاسی خودشان بر این باورند که اگر آقای هاشمی شهردار بشود، رفته رفته به سمت ریاست جمهوری می‌رود، پس نباید شهردار بشود تا این اتفاق هم نیفتد و در واقع دوستان اتحاد ملت محور این تصمیم بودند.
طلایی احتمال وجود قحط الرجال در اردوگاه اصلاحات را منتفی دانست و افزود: من به کلمه‌ی قحط الرجال اعتقادی ندارم. ولی باتوجه به این‌که دایره‌ی انتخاب شورا محدود است، الزاما این انتخاب، باید سیاسی باشد. در نتیجه نمی‌توانند با نگاه کارشناسی و تخصصی شهردار را انتخاب کنند. درحالی که در جریان اصلاحات، افراد موفق و کارآمد وجود دارند.

طلایی تصریح کرد: چیدمان شورای شهر در انحصار چند دسته است که یک گروه با نگاه رادیکال برسایر گروه‌ها سیطره دارد؛ در نتیجه بواسطه وجود این نگاه رادیکالی چنین وضعیتی در شهرداری تهران حاکم شده است.
وی پیرامون مقایسه‌ی سرنوشت آقای حناچی با آقایان نجفی و افشانی گفت: به‌نظر می‌رسد آقای حناچی تا پایان شورای پنجم ماندنی است. البته بعید می‌دانم او توانایی ایجاد تحولی جدی در وضعیت شهرداری تهران داشته باشد و نمی‌تواند شهرداری را به جایی برساند. علت هم این است، شهرداری بصورت مجمع الجزایری در آمده که هر عضوی از اعضای شورا، سهمی در پست‌ها و مدیریت‌های آن را در انحصار دارد، طبیعی است که هیچ شهرداری در این شرایط نمی تواند موفق باشد.

نایب رئیس دوره پیشی شورای شهر افزود: مشکلات شهرداری قبل از آن‌که به شهردار ارتباط داشته باشد، بیشتر مربوط به شورا است. به تعبیر دیگر شهردار تابع سیاست‌های شورا است. شهردار هیچ‌گاه در دوره‌ی گذشته، به‌کسی باج نداد و اعضای شورایی هم که هر از گاهی باج می‌خواستند و موفق نمی‌شدند. چرا که اکثریت افراد شورا به دنبال موفقیت شهردار و شهرداری بودند. ولی در حال حاضر هرکدام از مناطق و معاونت‌های شهرداری در دست یکی از اعضای شورای شهر است. در این شرایط، شهردار چه کاری می تواند انجام دهد؟

وی در پایان تصریح کرد: گزینه‌ی اصلی جریان حاکم بر شورا آقای آخوندی بود ولی با توجه به اینکه آقای آخوندی عملکرد مناسبی در وزارت خانه نداشتند، این جریان تصدی او بر سمت شهرداری را برای وجهه جریان خود مناسب ندیدند. در هر صورت باید منتظر باشیم و باتوجه به سیاست‌های حاکم بر شورا، شاهد نحوه عملکرد ایشان باشیم.

ارسال نظرات

آخرین اخبار