مرور اجمالی بر امر بی‌سابقه «توهین مسئولان به مردم»

کدخبر: 3555

انتقادهای دانشجو به مذاق آقای وزیر خوش نیامدو قاضی زاده هاشمی دانشجوی منتقد را احمدی نژادی، هم‌سنگ منافقین و تکفیری‌ها خواند و مدعی شد اگر کشور تجزیه شود تقصیر امثال این دانشجو است!

نوع برخورد دولتمردان و مسئولان همواره مورد توجه نظام جمهوری اسلامی بوده است. امام راحل نیز همواره نسبت به نوع رفتار و سبک زندگی مسئولان که بایستی هم سطح مردم باشد و شان ولی نعمتان آنها رعایت شود را مورد تاکید قرار می دادند و رهبر معظم انقلاب هم همواره در دیدار با مسئولان این موضوع را مورد توجه قرار داده و بر رفتار مردمی مسئولان تاکید داشته‌اند.

در این رابطه، دولت ها نیز سعی می کردند که با مردم روابط حسنه ای برقرار کنند اما مسئولان دولت یازدهم و دوازدهم این معادله را بر هم زد‌ه اند. این در شرایطی است که تا زمانی که دولت با مردم برای رای دهی کار داشت با وعده های متعدد مردم را امیدوار ساخت اما در زمان تحقق این وعده‌ها دولتمردان رفتار و گفتار خود نسبت به مردم را تغییر دادند. فارغ از انتقادهای توهین آمیز شخص رئیس جمهور که آمار آنها از 50 عبارت عبور کرده، در این خصوص وزرای بهداشت و راه و شهرسازی از جمله مسئولان دولتی هستند که کمتر رعایت حال مردم و شان آنها را می کنند.

وزیر بهداشتی که شان مردم را رعایت نمی کند
در همین رابطه، حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت عصر روز گذشته با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور نشستی داشت که این برنامه با حاشیه‌هایی همراه بود. یک از دانشجویان پزشکی این دانشگاه در نطقی هشت دقیقه‌ای مشکلات طرح تحول ونظام سلامت را با وزیر بهداشت در بین گذاشت. البته این صحبت‌ها به مذاق شخص وزیر خوش نیامد و با واکنش‌هایی از سوی او همراه بود. این نقد با واکنش تند قاضی زاده هاشمی مواجه شد و دانشجوی منتقد را احمدی نژادی، هم‌سنگ منافقین و تکفیری‌ها خواند و مدعی شد اگر کشور تجزیه شود تقصیر امثال این دانشجو است! قاضی زاده هاشمی سابقه مثبتی در پذیرش نقدها و مواجهه حضور مثبت با منتقدین نداشته و عملکرد و ادبیاتش در ماه‌های اخیر به شدت محل نقد بوده است.

قاضی زاده در سال 95 نیز جمله ای درباره مردم گفت که افکارعمومی را به واکنش انتقادی واداشت. وزیر بهداشت برای توضیح دستاوردهای حوزه مدیریتی خود در سال 95 گفت: «واقعاً موقعی که ما آمدیم مردم کف زمین زایمان می‌کردند و شرایط بهداشتی و درمانی در برخی از بیمارستان‌های بسیار بد بود و  ما از دولت تشکر می‌کنیم که با بودجه و هزینه‌هایی که در این حوزه انجام داد امروز می‌توانیم سرمان را بلند کنیم.»

وزیر بهداشت همچنین در سخنرانی اخیر خود گفته است: «من به صراحت می‌گویم که اگر میزان خدمات از دوره مادها را تا قبل دولت تدبیر و امید احصاء کنیم کمتر از خدمات این دولت در پنج سال اخیر است به طوریکه همه خدمات انجام گرفته در این دولت دو برابر خدمات قبل دولت بوده که در این بین علوم پزشکی تبریز یک انقلاب خدمات بهداشتی و درمانی انجام داده است.»

قاضی زاده چندی پیش نیز در خصوص انتقاداتی که از عملکرد دولت در مدیریت اقتصادی کشور وجود دارد گفت: «بالاخره همینی که هست دیگه، چیکار کنیم مدیریت مان هم همینه دیگه، هر چی هست ...، بالاخره شما رای دادید رئیس جمهور و نماینده انتخاب کردید، اینها وزیر انتخاب کردند و وزیر مدیر و استاندار و فرماندار انتخاب کرده و ... همیناس دیگه، بیخود به نظر من خیلی اعصاب و روح و روان همدیگر را آزار ندهیم. فعلا همینه!»

البته توهین های مسئولان به مردم  تنها شامل وزیر بهداشت نمی شود. در همین خصوص «سید عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی هم از وزرایی است که برخورد مناسبی با مردم نداشته است.

در اواخر سال 95 فیلمی از بازدید عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی از فرودگاه مهرآباد درباره برخورد وی با برخی از مردم منتشر شد که آقای وزیر در پاسخ به مردم منتقدی که از گرانی خدمات فرودگاه گلایه دارند، پاسخ‌های عجیبی داد.

آخوندی به خانمی که از گرانی نرخ پارکینگ گلایه دارد و می‌گوید راهش دور است، می‌گوید «با تاکسی رفت و آمد کن و ما موظف نیستیم برای شما پارکینگ تهیه کنیم.» جالب اینجاست که وزیر با بی‎اعتنایی به این شهروند درحالی که از وی دور می‌شود، می‌گوید: « باید بیشتر ازت پول بگیرن.»

البته عملکرد وزیر راه و شهرسازی به‌ویژه در زمینه مسکن مهر که آن را مزخرف و فاجعه آمیز خواند بسیار مورد انتقاد مردم قرار گرفته است.

آخوندی همچنین موضوع حادثه برخورد دو قطار در زمانی که مردم داغدار بودند با صحبت هایی عجیب بیان کرد که « همه خانواده‌ها چه آنهایی که کشته شده‌اند و چه آنهایی که مجروح هستند، زیرپوشش بیمه قرار دارند و از این جهت نگرانی خاصی وجود ندارد.» موضوعی که مورد انتقاد قرار گرفت که مگر جان هم وطنانی که از دست رفته با بیمه قابل بازگشت است که وزیر اینطور در برابر این حادثه دلخراش سعی دارد همه چیز را عادی جلوه دهد.

«محمد باقر نوبخت» نیز که سمت سخنگویی دولت را در اختیار داشت و از آن استعفا داد و حالا بیش از یک ماه است که دولت سخنگو ندارد، بعضا سخنانی ایراد می کرد که توهین آمیز بود.

سخنگوی سابق دولت در بهمن ماه سال 94 در گفتگوی ویژه خبری و درباره اینکه یارانه نیازمندان قطع نمی‌شود، با استفاده از عبارتی قابل تأمل درباره نیازمندان گفت: «یه گروهی هستن که از چند ساعت باقی‌مونده به اون ساعت24، این کارت تو دست‌شونه و منتظرن تا بتونن پولاشونو دریافت کنن.»

«محمد باقر نوبخت» در مصاحبه با ویژه نامه نوروز 97 روزنامه همشهری گفت:«اینکه عده‌ای بیایند و جیغ و داد گرانی سر دهند، نه درست است و نه منصفانه».
دولتمردان در حالی شان مردم در گفتگوها و خطاب قرار دادن آنها را رعایت نمی کنند که «حسن روحانی» به عنوان رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم انواع و اقسام صفت های ناپسند را علیه منتقدان مطرح کرده است. این الفاظ ناپسند تا جایی بوده که حتی شمارش آن بیش از 50 عدد رسیده است. به جهنم، عصر حجری‌ها، بی شناسنامه‌ها، کم سواد، هوچی باز، بزدل و ترسو، بی عقل، کاسبان تحریم، انقلابی نما، دروغگو و ... ازجمله این الفاظ ناپسند است.

با این این حال مسئولان دولت روحانی نه تنها یک رکورد تازه از الفاظ ناپسند نسبت به مردم و منتقدان از خود به جای گذاشته اند بلکه از جمله اولین مسئولانی هستند که به مردم توهین می کنند. راهی که دولتمردان روحانی باز کرده اند نه تنها در شان مردم ایران نسبت بلکه موضوع خدمتگذاری و نوع نگاه آنان به مردم را نشان می هد که با روحیه خدمت رسانی به مردم سازگار نیست و حتی ممکن است اگر دولت خدماتی انجام داده باشد با این رفتار طلبکارانه از مردم این خدمات نادیده گرفته شود و بازهم به ضرر دولت تمام شود. به هر جهت رفتار این روزهای مسئولان خصوصا وزیر بهداشت نه در شان مردم و نه در تراز مسئولان جمهوری اسلامی است.

ارسال نظرات

آخرین اخبار