خبرنگار اسبق صدا و سیما در نیویورک:

کدخبر: 3529

خبرنگار اسبق صدا و سیما در نیویورک یکی از راه های مقابله با تهاجم رسانه ای دشمن را مهندسی معکوس دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قزوین خبر؛ مرتضی غرقی خبرنگار سابق ایران در نیویورک ، لیبی و لبنان در همایش جنگ رسانه ای که به همت سازمان بسیج سازندگی و سازمان سراج استان قزوین در سالن شهید حسنپور قزوین برگزار شد، اظهار کرد:  نقش رسانه های داخلی و خبرنگاران کشورمان در جنگ رسانه ای که بر علیه نظام راه افتاده بسیار خطیر و حساس است.

وی با بیان اینکه یکی از توطئه های دشمن در این فضا ایجاد جنگ های قومیتی و برهم زدن روابط بین ایران و کشورهای دیگر منطقه است ، افزود: جهان غربی که برای تک به تک دلارهای خود دارای برنامه است، تا به امروز بیش از 170 میلیون دلار برای مقابله با ایران هزینه کرده و بیش از 220 کانال تلویزیونی بر علیه نظام جمهوری اسلامی راه اندازی کرده است.

غرقی با اشاره به اینکه دنیای ازاد رسانه یک دروغ بزرگ است و فرایند رسانه و اطلاع رسانی در جهان غرب یک سویه است، تاکید کرد: در شرایطی که جمهوری اسلامی به صورت میانگین سالانه به ۲۰ تا ۳۰ خبرنگار خارجی اجازه ورود به ایران و پوشش خبری می دهد اما حتی یک نفر از ایران نمی تواند در امریکا فعالیت خبری داشته باشد و اگر خبرنگار صدا و سیما حضور دارد فقط در سازمان ملل اجازه کار دارد.

وی یکی از دلایل راه اندازی جنگ نرم علیه ملت ایران را تلاش برای مدیریت فکر و هویت زدایی از ملت ایران دانست و ادامه داد: جوان فاقد هویت و هدف به راحتی تبدیل به سربازی برای بازی در زمین دشمن می شود .

این خبرنگار پیشکسوت سازمان صداوسیما با اشاره به اینکه خبرنگار یکی از اصلی ترین افسران در برابر جنگ رسانه ای و نرم دشمن هستند، عنوان کرد: مهم ترین ابزار دشمن در جنگ نرم، فضای مجازی و رسانه است و نظام سلطه تلاش میکند تا با در اختیار داشتن آن، ضمن شستشو دادن اذهان،   بدون خون و خونریزی و درگیری، به هدف خود برای سلطه برسد.

وی با بیان اینکه معمولا ما از ظرفیت رسانه به درستی استفاده نمیکنیم، تاکید کرد: رسانه باید با شناسایی ضعف ها ، انتقاد کرده و برای انتقاد ها هم راه حل مناسبی ارائه دهد.

غرقی مطالعه و اشراف و تسلط عالمی را یکی از نیازهای خبرنگاران دانست و گفت: برای خارج شدن از انفعال، نیاز است به دنبال تقویت رسانه ها و خبرنگاران باشیم.

خبرنگار اسبق ایران در نیویورک تاکید کرد: یکی از ضعف های رسانه در کشور نبودتئوریسن رسانه ای است اما در دنیای غرب این گونه افراد متعددند و ما نیز لازم است با مهندسی معکوس بتوانیم با جنگ رسانه ای دشمن مقابله کنیم

وی خبرنگاران را به پرهیز از ورود به بازیهای جناحی توصیه و اظهار کرد: خبرنگار نباید وابسته به جناحی باشد و استقلال خود را زیر سوال ببرد بلکه لازم است چشم بینای نظام باشد و اعتماد مردم را از دست ندهد.

غرقی بیان کرد: خبرنگار یک نیروی ملی است که باید مسایل کشور را درست تحلیل کرده و منعکس کند و هر زمان که جناحی رفتار کند اعتماد مردم را از دست می دهد.

وی با اشاره به اینکه حضور خبرنگاران جوان در نشست های رسانه ای بسیار اهمیت دارد تصریح کرد: باید با انتقال تجریبات افراد پیش کسوت و مجرب با بهره گیری از جسارت و ایده های نو خبرنگاران جوان به نتایج خوبی برسیم.

خبرنگار اسبق رسانه ملی درنیویورک اظهارداشت:یک خبرنگار موفق باید تاریخ را خوب مطالعه کند تا بتواند براحتی فرق حق و باطل و جمهوری اسلامی و غرب را درک کند زیرا خبرنگاری رسالتی سنگین است و افراد متخصص و حرفه ای نباید از اطلاعات روز عقب بمانند.

وی یکی از نیازهای جدی حوزه رسانه در کشور را فعالیت رسانه های ازاد دانست و افزود: خبرنگار باید شجاعت بیان واقعیت ها را بر اساس مصلحت نظام داشته باشد زیرا همه ما رسالت سنگینی داریم .

این خبرنگار پیشکسوت یکی از رسالت های خبرنگاران را هویت سازی دانست و ادامه داد: خبرنگار باید اهل مطالعه و با مخاطبان صادق باشد تا مردم آنها را باور کنند، اگر عده ای به ما اعتماد ندارند شاید نتوانسته ایم نظر مخاطب را جلب کنیم و مردم را به سوی رسانه خارجی سوق داده ایم.

غرقی گفت: در این شرایط منطقی نیست که مردم را نگران کنیم و مصلحت کشور را در نظر نگیریم و به منافع ملی بی توجه باشیم بلکه وظیفه داریم اعتماد سازی کنیم تا مخاطب ما را باور کند.

وی در پاسخ به انتقادی در خصوص بسته بودن فضای رسانه ملی در انتشار آزاد خبرها گفت: در رسانه ملی برای انتشار خبر باید شورای امنیت ملی تایید کند و چون صدا و سیما دولتی است هر خبری که منتشر می شود مواضع نظام تلقی می شود لذا انتشار سخت گیرانه است.

غرقی اضافه کرد: باید بپذیریم تا رسانه آزاد نباشد مشکلات حل نمی شود لذا به نظر می رسد در این شرایط باید در بخشی از رسانه فضای آزاد ایجاد کنیم تا خبرنگاران غیر دولتی فرصت فعالیت داشته باشند و اتحادیه ای هم شکل بگیرد تا از این فعالیت رسانه ای آزاد حمایت کند تا رقابتی جدی تر را شاهد باشیم.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار