در حاشیه دفاع حسین فریدون از رساله دکتری خود در دانشگاه شهید بهشتی؛

کدخبر: 3469

سازمان سنجش، حضور فریدون را با احتساب سهمیه ایثارگری در مرحله تکمیل ظرفیت دانشگاه گیلان تائید کرده و تحصیل وی را منوط به تایید دانشگاه شهید بهشتی دانسته است. این در حالی است که مشاور رئیس دانشگاه در امور ایثارگران این روند را حتی با وجود سوابق ایثارگری خلاف قانون دانسته و چنین اتفاقی را بی سابقه معرفی می‌کند.

 روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر قطعیت جلسه دفاع حسین فریدون از رساله دکتری خود در دانشگاه شهید بهشتی. براساس فرم جلسه دفاع که منتشر شده است عبدالعلی قوام به عنوان استاد راهنما و سریع القلم و حاج یوسفی به عنوان اساتید مشاور در این جلسه حضور خواهند داشت.

سرگذشت یک نامه مبهم
سال 93 بود که سازمان سنجش آموزش کشور طی نامه ای به دانشگاه شهید بهشتی، تحصیل حسین فریدون، برادر پرحاشیه رییس جمهور، در مقطع دکتری روابط بین الملل را بلامانع دانست. تصمیمی که با مخالفت شورای گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل این دانشگاه مواجه شد.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان بین سازمان سنجش و دانشگاه شهید بهشتی، سازمان سنجش طی نامه‌ای به دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد که فریدون در سال 92 در آزمون دانشگاه گیلان امتحان داده و قبول شده، اما برای مصاحبه نرفته است و بر همین اساس برادر رئیس‌جمهور می‌تواند در این دانشگاه به ادامه تحصیل بپردازد و پس از پیگیری‌های سازمان سنجش نهایتاً تصمیم می‌گیرد برادر رئیس جمهور در "پردیس دانشگاه شهید بهشتی" به تحصیل بپردازد.

بیشتر بخوانید// چرا تخلف تحصیلی "فریدون" تاکنون به قوه قضائیه ارسال نشد؟

همه تخلفات تحصیلی برادر رئیس جمهور

بعد از افشای این نامه موج مخالفت ها با این تبعیض اشکار آغاز شد. در تاریخ 29 اردیبهشت سال 95 در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی و مقرر شد تا کمیته‌ای سه نفره(سید محمدجواد ابطحی، کارن خانلری و محمد قمی) این موضوع را بررسی و گزارشی در این زمینه به کمیسیون ارائه کند. محمد قمی رئیس کمیته سه‌ نفره بررسی پرونده تحصیلی برادر رئیس‌جمهور در تاریخ 12 شهریور سال گذشته اعلام کرد گزارش این پرونده تکمیل و در اختیار رئیس وقت کمیسیون (محمد مهدی زاهدی) قرار گرفته است اما محمد جواد ابطحی اعلام کرد که اختلافاتی در محتویات این گزارش وجود دارد که مقرر شده رئیس کمیسیون این موضوعات را بررسی و گزارشی را ارائه کند.

تخلفی که اثبات شد
محمدجواد ابطحی عضو کمیته بررسی پرونده "حسین فریدون" چند روز بعد اعلام کرد که براساس مستندات و مدارک موجود، تخلف در روند تحصیلی برادر رئیس‌جمهور محرز شده با این حال او گفت که بین اعضای کمیته بررسی پرونده تحصیلی «حسین فریدون»، اختلافی وجود دارد مبنی بر اینکه درباره این پرونده چشم‌پوشی شود، بنابراین، طبق تصمیم اعضای کمیته، گزارش در اختیار آقای زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس قرار گرفته است.

از نکات مهم این جریان میتوان به ادعای سازمان سنجش پیسرامون استفاده حسین فریدون از سهمیه ایثاگری دانست. سازمان سنجش، حضور فریدون را طبق ضوابط و با احتساب سهمیه ایثارگری در مرحله تکمیل ظرفیت دانشگاه گیلان تائید کرده و تحصیل وی در پردیس دانشگاه شهید بهشتی را منوط به تایید دانشگاه شهید بهشتی دانسته است. این در حالی است که مشاور رئیس دانشگاه در امور ایثارگران این روند را حتی با وجود سوابق ایثارگری خلاف قانون دانسته و چنین اتفاقی را بی سابقه معرفی می‌کند و همچنین تصریح می کند که هیچ مدرکی هم دال بر ایثارگری ایشان به دانشگاه ارائه نشده است.

همه تخلفات تحصیلی برادر رئیس جمهور

بیشتر بخوانید// روند غیرقانونی دفاع حسین فریدون از پایان‌نامه دکترا متوقف شود

همین این ابهامات سبب شده است تا جبار کوچکی‌نژاد عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواستار ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع پرونده تخلف تحصیلی حسین فریدون شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک سال از تشکیل کمیته بررسی این پرونده در کمیسیون آموزش مجلس می‌گذرد، افزود: باید هر چه سریع‌تر نتیجه بررسی‌های این کارگروه مشخص شود، اگر ابهامی وجود ندارد، اعلام شود و اگر شبهه‌ای وجود دارد، به آن رسیدگی شود. عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش مجلس با تأکید بر اینکه با توجه به اینکه پرونده تحصیلی حسین فریدون هنوز در مجلس به جمع‌بندی نهایی نرسیده است، اظهار داشت: سازمان بازرسی کل کشور که وظیفه‌اش ورود به موضوعات و مسائل مختلف است، می‌تواند به این مسئله ورود و این پرونده را بررسی کند و در صورت مشاهده تخلف هم فرد متخلف و هم عواملی که در این تخلف مشارکت داشتند را مجازات کند.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه وزارت علوم قدرت برخورد با این موضوع را ندارد، افزود: زمانی که وزارت علوم مورد حمایت گروه خاصی است، طبیعتا این وزارتخانه صلاحیت رسیدگی و برخورد با این پرونده را ندارد، لذا لازم است تا دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی به این مسئله ورود کنند.

حال با توجه به سخنان سیدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر تخلف قطعی در در روند تحصیلی حسین فریدون باید منتظر ماند و دید که این بی قانونی ادامه خواهد داشت و حسین فریدون به راحتی از رساله دکتری خود دفاع کرده و عنوان دکتر را به ابتدای نام خود اضافه خواهد کرد و یا همچون موضوع بورسیه ها وزارت علوم و شخص رییس جمهور به موضوع ورود خواهند کرد؟

* گزارش از سعید درویشی

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار