رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس،

کدخبر: 3357

فلاحت پیشه:مهم‌ترین رویکردی که در وضعیت امروز کشور باید از سوی برخی از نهادهای ما از جمله وزارت خارجه صورت گیرد تبیین نحوه تعامل ما با کشورهای اروپایی و همسایگان است.

فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، : « دولت باید هرچه سریع‌تر بسته پیشنهادی خود را برای مقابله با تحریم‌ها اجرایی کند».

بعد از اعلام خروج ترامپ از توافق برجام زمزمه برگشت تحریم‌های آمریکایی علیه ایران باشدت بیشتری مطرح شد به‌گونه‌ای که بسیاری از فعالان اقتصادی از سخت شدن شرایط کشور در آینده نزدیک سخن گفتند و خواهان این بودند که دولت به عنوان قوه مجریه به همراهی سایر قوا به‌خصوص مجلس شورای اسلامی در جهت مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا که برخی ۱۳مرداد را سرآغاز آن اعلام کردند بسته ویژه‌ای را ارائه دهند.

حدود۲۰ روز تا زمان اعلام تحریم‌های جدید آمریکا که البته هنوز درباره جزئیات آن چیزی در فضای رسانه‌ای جهان و حتی خود آمریکا منتشر نشده است باقی مانده است اما تا به این لحظه رویکرد و راهبری خاصی از سوی مجلس شورای اسلامی به عنوان بسته پیشنهادی در جهت مقابله با تحریم‌ها ارائه نشده است و تنها دولت در پیشنهادی ۱۲ بندی رویکردهایی را برای مقابله با تحریم‌ها مطرح کرده که هنوز از نحوه اجرای آن خبری منعکس نشده است ازاین‌رو در گفت‌وگو با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اینکه این بسته پیشنهادی دولت چه زمانی باید اجرایی شود و باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد به گفت‌وگو پرداختیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه تعلل کردن برای تهیه و اجرای یک برنامه جامع و راهبرد مشخص در جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا در شرایط امروز کشور جایز نیست تصریح کرد: «انتظار می‌رود دوستان ما در بدنه اجرایی کشور با تشکیل یک کارگروه مشترک هرچه سریع‌تر راهبردها و رویکردهای لازم را برای مقابله با تحریم‌ها جمع‌آوری و در جهت اجرایی کردن آن با کمک سایر قوا وارد عمل شوند».

انتظار می‌رود دوستان ما در بدنه اجرایی کشور با تشکیل یک کارگروه مشترک هرچه سریع‌تر راهبردها و رویکردهای لازم را برای مقابله با تحریم‌ها جمع‌آوری و در جهت اجرایی کردن آن با کمک سایر قوا وارد عمل شوند.

وی خاطرنشان کرد: «بدون شک نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در راستای همراهی با دولت در جهت اجرای یک الگوی مشخص در راستای مقابله با تحریم‌ها اقدامات لازم را در قوه‌مقننه انجام خواهند داد تا بسترها و مشکلاتی که برای نهادهای اجرایی کشورمان وجود دارد حل شود».

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: «مهم‌ترین رویکردی که در وضعیت امروز کشور باید از سوی برخی از نهادهای ما از جمله وزارت خارجه صورت گیرد تبیین نحوه تعامل ما با کشورهای اروپایی و همسایگان است چرا که بدون شک تعامل دوسویه و مثبت جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه و جهان در پیشبرد بسیاری از اهداف ما در شرایط تحریم تأثیرگذار خواهد بود».

فلاحت‌پیشه تأکید کرد: «از دیگر رویکردهای مهمی که به طورحتم باید در این مدت زمانی باید به‌طورکلی در سیاست‌های اقتصادی کشور مدنظر قرار گیرد توجه به تولید و صنعت داخلی است چرا که ما اگر در این راستا بتوانیم به یک قدرت و توان خوب و قابل‌اعتماد دست پیدا کنیم بدون شک باوجود تحریم‌های آمریکا شرایط بسیار سختی را تحمل نخواهیم کرد».

وی با بیان اینکه بدون شک اعمال تحریم‌های جدید کشور را در برخی از محورها دچار مشکلاتی خواهد کرد تأکید کرد: «برای اینکه بتوانیم در جهت مقابله با این مشکلات احتمالی وارد عمل شویم در درجه اول به وحدت و در جه دوم به یک راهکار عملی نیازمندیم که امیدواریم در آینده نزدیک شامل ارائه بسته پیشنهادی دولت در این راستا باشیم».

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: «در شرایط امروز کشور تمامی دستگاه‌ها و نهادها و به‌خصوص قوای سه‌گانه باید با اتخاذ یک راهبرد مشترک در جهت حل مشکلات کشور وارد عمل شوند».

فلاحت‌پیشه در پایان اظهار کرد: «فضای امروز کشور بدون شک برای اینکه شاهد تنش و اختلافات و جناح‌بندی‌های سیاسی باشد مناسب نیست ازاین‌رو بهتر است با تکیه بر رویکردهای مسالمت‌آمیز در جهت حل مشکلات کشور به بهترین شکل ممکن به‌خصوص در شرایط حساس امروز وارد عمل شویم».

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار