پرویز سروری

کدخبر: 3273

نامه ۱۰۰ فعال اصلاح طلب دقیقا ترجمه مطالبه ۵۰ ایرانی ساکن آمریکا است که خواستار تشدید تحریم ها علیه ایران شده بودند. ترجمه این نامه در داخل، شده درخواست مذاکره و در خارج، شده مطالبه تشدید فشارها و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی.

درست در روزهایی که آمریکا از برجام خارج شده و وزیر خارجه آن برای بازگشت ایران به میز مذاکره خط و نشان نیز می کشد و شرط و شروط هم می گذارد، عده ای در داخل دست به قلم شده اند و در نامه ای به مسئولین کشور خواستار مذاکره بدون پیش شرط با یانکی ها شده اند. این موضوع طی روزهای واکنش های زیادی را نیز برانگیخته. در همین رابطه پرویز سروری نماینده اسبق مجلس و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنامه دانشجویان ایران گفت: طرح این قبیل اظهارات آن هم دقیقا در زمانی که ملت ایران یک بار آمریکا را مورد اعتماد قرار داد و بر سر مذاکره نشست تا حد زیادی محل تأمل است. ایران برای این مذاکره هزینه زیادی هم پرداخت و کلیه تعهدات خود را یک جانبه انجام داد اما در زمان اجرای تعهدات آمریکا، این کشور طلبکارانه برجام را ترک کرد و لگدی هم به توافق چند جانبه ای که مورد حمایت مجامع بین المللی نیز قرار گرفته بود زد و در موضع مدعی نشست و ایران را متهم کرد.

وی افزود: سوال این است که مگر ملت ایران بارها این تجربه را نیاموخته؟ در مسئله برجام که با همین فضاسازی ها شکل گرفت  برخی به گونه ای فضاسازی کرده بودند که اگر مذاکره صورت بگیرد همه مشکلات ما با آمریکایی ها و اروپایی ها حل خواهد شد. تحریم رفع شده و دشمنی ها به دوستی تبدیل خواهد شد و حتی اعلام کردند که تضمین وزیر خارجه آمریکا کافی است. اما هیچ یک ازوعده ها محقق نشد و همه این ها امروز در مقابل دیدگان ملت ایران است.

سروری ادامه داد: چگونه برخی در همین زمان که آمریکا از برجام خارج شده و دوباره قلدرمآبانه در موضع تهدید و ارعاب و جنگ می خواهد ایران را مجبور کند تا پای مذاکره ای بنشیند که دوباره بخشی از مولفه های اقتدار خود را از دست بدهد، صحبت از پایان اختلافات و مذاکره بدون پیش شرط به میان می آورند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم خاطرنشان کرد: دیروز با برجام، توانمندی هسته ای را از ما گرفتند و امروز نیز با برجام 2 در پی گرفتن توانمندی موشکی و عقبه استراتژیک ما در منطقه هستند و نهایتا نیز می خواهند به حوزه ارزش های ما وارد شوند و تحت عنوان حقوق بشر ارزش های انقلابی و اسلامی را از ملت ما بگیرند.

وی با بیان آنکه کسانی که این نامه را می نویسند باید توضیح دهند که پیشنهادشان به طور مشخص چیست؟، گفت: از منظر آنها قرار است ما چه بدهیم که چه بگیریم؟ ما در برجام همه چیز دادیم و هیچ گرفتیم. امروزقرار است چه بدهیم که دوباره همان سناریو تکرار نشود.

سروری افزود: اگر نبودند برخی از افرادی که شناخته شده هستند باید میگفتیم که اینها نامه ترامپ را منتشر کرده اند. به بیان دقیق تر ترامپ اگر میخواست نامه ای بنویسد چه مضمونی بهتراز آنچه در نامه این 100 نفر آمده می توانست منافع آمریکا را تأمین کند؟ آن هم دقیقا در زمانی که با گردن کلفتی از برجام خارج شده و علیه ملتی که همه تعهدات خود را انجام داده عربده می کشد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اساسا ما از یک سوراخ چند بار باید گزیده شویم و این آقایان چگونه به خود اجازه داده اند که زمینه ساز تأمین منافع دشمنان چهل ساله انقلاب اسلامی که ازهیچ دشمنی ای در این سال ها فروگذار نکرده شوند و به تعبیری جام زهری را به رهبرانقلاب و ملت ایران بنوشانند؟

وی با اشاره به درخواست چندی پیش 50 ایرانی ساکن آمریکا از جمله احمد باطبی، شیرین عبادی و ... از سران این کشور و مطالبه تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت نامه 100 فعال اصلاح طلب دقیقا ترجمه همان مطالبه است. ترجمه این نامه در داخل، شده درخواست مذاکره و در خارج، شده مطالبه تشدید فشارها و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی. این دو نامه در حقیقت از یک آبشخور تغذیه می شوند.

سروری در ادامه  با اشاره به پیشنهاد گرفتن تضمین از آمریکا گفت برجام هم با همین ادبیات به ملت ایران تحمیل شد. چقدر فشار گذاشته شد و چقدر دلسوزان و رهبری تذکر دادند که باید تضمین های قاطعی از دشمن اخذ شود و دشمن را دوست نبینید.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه باید از تاریخ درس گرفت توضیح داد: ابو موسی اشعری در مقابل عمر و عاص او را دوست فرض کرد و فریب او را خورد و در نهایت معاویه در جایگاه امیر المومنین نشست و آن ظلم ها در تاریخ صورت گرفت.

وی تصریح کرد: آمریکایی ها اساسا اهل دادن تضمین نیستند و امروز ترامپ هم از موضع ضعف خاسته هایش را مطرح نمی کند و با گردن کلفتی، ادبیاتش آن است که ما ایرانی ها را می آوریم پای میز مذاکره و مطالباتمان را به ایران تحمیل خواهیم کرد.

سروری با بیان اینکه در اصل آنها می خواهند از ایران تضمین هم بگیرند، خاطرنشان کرد:  تجربه برجام همه چیزرا در بر می گیرد. ما تضمین های شفاهی آقای کری را داشتیم که هیچ آورده ای برای مان نداشت و موجب تحقیر ملت ما در عرصه بین المللی شد.

نماینده سابق مجلس یاد آور شد یک عده حاضر شدند پای قراردادی را امضا بکنند که هیچ تضمینی را برای طرف مقابل به وجود نیاورد و امروز ما صرفا مجبوریم در یک پله پایین تر بیاییم و با اروپایی ها وارد مذاکره شویم. مذاکره ای که تازه برای آنها هم از سوی وزیر خارجه آمریکا  12 شرط تعیین می شود.

وی در پایان تصریح کرد:  این تحقیری است که علیه ملت ایران صورت می گیرد و ما نباید این فرآیند را ادامه دهیم.

ارسال نظرات

آخرین اخبار