با توجه به سرمایه گذاری دولت جدید آمریکا درباره تشدید تحریم های اقتصادی و اعمال فشار بر ایران، به نظر می رسد باید برنامه ریزی وزارت خزانه داری آمریکا که فرماندهی پیشبرد جنگ اقتصادی علیه ایران را دستور کار قرار داده است، جدی گرفت.

در آمریکا وزارت خزانه‌داری مسئول اعمال تحریم‌ها علیه اهداف سیاست خارجی آمریکا است که ایران هم یکی از این اهداف است. با توجه به خروج آمریکا از برجام به نظر می رسد، ماموریت های جدید ضدایرانی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا که در بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدارهای مختلف، به عنوان نهاد مامور در پیشبرد جنگ اقتصادی علیه ایران اشاره شده است، دنبال خواهد شد. شاهد این ادعا می تواند، توجه به این نکته باشد که " بخشی از بودجه وزارت خزانه داری آمریکا برای سال 2019 نیز به افزایش فشار تحریم ها علیه ایران از طریق اجرای قانون «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها» تخصیص یافته است."

برای درک درست از رویکرد ضدایرانی وزارت خزانه داری آمریکا یا همان " اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران" توجه به نکات ذیل، که نشان دهنده یک برنامه ریزی دقیق از سوی دشمن با هدف " استحاله نظام ایران" است، ضروری به نظر می رسد:

1. جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران با نقش آفرینی وزارت خزانه داری این کشور سابقه حداقل 15 ساله دارد. درواقع بیش از 15 سال است که آمریکا طراحی‌های زیادی برای از پای درآوردن اقتصاد ایران انجام داده است و در این مسیر، گام‌به‌گام طراحی‌های خود را اجرا می‌کند که اوج این جنگ اقتصادی، تحریم‌های سال‌های پایانی دولت دهم (1389 به بعد) بود. یکی از مصادیق این جنگ تمام‌عیار اقتصادی، در سال 1391 اتفاق افتاد که براساس آن آمریکا بانک مرکزی و نفت ایران را تحریم کرد. علاوه‌بر این، سایر طراحی‌ها نیز در همین راستا برای از کار انداختن سیستم مالی کشور در دهه‌های اخیر انجام شده است.

2. ایجاد «معاونت اطلاعات مالی و تروریسم» پس از یازده سپتامبر، برای تحریم افراد و نهادهای ایرانی در قالب «لیست تحریمی آمریکا» یا (SDN)و تحریم بیش از 230 شخصیت حقوقی و حقیقی ایران از جمله اقدامات ضدایرانی این اتاق جنگ اقتصادی در 15 سال گذشته بوده است.

3. «مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم» در عربستان که همزمان با سفر سال گذشته ترامپ به این کشور تاسیس شد، همانند پایگاه‌های نظامی آمریکا، با همکاری بخش اقتصادی عربستان وظیفه از کار انداختن زیرساخت‌های اقتصادی کشور و محدود کردن روابط مالی ایران در حوزه خلیج‌فارس را دارد که ازجمله اقدامات این مرکز هم می‌توان به ایجاد اختلال در بازار ارز کشور در ماه های اخیر اشاره کرد.

4. در حوزه رایزنی‌های دیپلماسی به استناد گزارش کنکره آمریکا (سال 2013)، وزارت خزانه‌داری این کشور برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران، طی دو سال با 165 بانک در سراسر جهان مذاکره کرده است. در همین راستا، رایزنی‌های بسیار فعالانه این نهاد با بخش‌های اقتصادی کشورهای دیگر اشاره کرد که هدفش همراه کردن بخش‌های اقتصادی کشورهای مختلف جهان برای کاهش مبادلات تجاری و تحریم اقتصاد ایران است. این تعاملات که با عنوان دیپلماسی مالی در روابط بین‌الملل شناخته می‌شود، از سوی وزارت خزانه‌داری به‌صورت فعالانه انجام می‌گیرد.

5. ایجاد تسلط بر جریانات مالی و رهگیری آنها یکی دیگر از اقدامات "اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران" است. وزارت خزانه‌داری رهگیری جریانات مالی را با رصد جریان مالی دلار به عنوان ارز جهان و همچنین با استفاده از سازمان های بین‌المللی در این زمینه مانند FATF نیز انجام می دهد.

با توجه به سرمایه گذاری دولت جدید آمریکا درباره تشدید تحریم های اقتصادی و اعمال فشار بر ایران، به نظر می رسد باید برنامه ریزی وزارت خزانه داری آمریکا که فرماندهی پیشبرد جنگ اقتصادی علیه ایران را دستور کار قرار داده است، جدی گرفت. در این راستا، تدوین طرحی برای مقابله با اقدامات احتمالی این نهاد، از سوی مسئولین امر، نکته ای است که باید به طور جدی به آن توجه و اقدام کرد.

ارسال نظرات

آخرین اخبار