ما با آقازاده‌ای مخالف هستیم که از فعالیت مادر یا پدرش که انقلابی بوده یا یکی از مسئولان نظام است بخواهد سوءاستفاده کند و بگوید بدون اینکه زحمت بکشیم باید بهتر زندگی کنیم.

همایش «انقلاب اسلامی ایران؛ چیستی، مسائل و بایسته‌ها» با رویکرد آسیب‌شناسانه به ‌‌چهار دهه حیات جمهوری اسلامی، 27 بهمن‌ماه در سالن اجتماعات سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد.

بازاندیشی در آرمان‌ها، اهداف، برنامه‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی ایران به جهت ارائه درکی صحیح و کامل درباره آن به نسل سوم و چهارم انقلاب از اهداف این همایش ذکر شده است. همایش «انقلاب اسلامی ایران؛ چیستی، مسائل و بایسته‌ها» اولین همایش از سلسله همایش‌ها در این زمینه بود. به گفته متولیان امر در نهایت مباحث و پژوهش‌های ارائه‌شده در این همایش، در قالب یک کتاب جمع‌آوری و منتشر خواهد شد.

حسن رحیم پورازغدی، پرویز امینی و بیژن عبدالکریمی در این همایش به سخنرانی پرداختند. چیستی انقلاب اسلامی ایران با حضور رحیم پورازغدی مورد بررسی قرار گرفت و در بخش دیگر همایش نیز نشستی با هدف بررسی اصلی‌ترین مسائل انقلاب اسلامی ایران در فرجام دهه چهارم آن، با حضور پرویز امینی و بیژن عبدالکریمی برگزار شد. آنچه در پی می‌آید، مشروح گفته‌های سخنرانان این همایش است.
 
 حسن رحیم‌پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم افتتاحیه همایش انقلاب اسلامی ایران که با محوریت چیستی، مسائل و بایسته‌ها برگزار شد، گفت: «انقلاب اسلامی ایران از واقعی‌ترین و انقلابی‌ترین انقلاب‌ها در عصر جدید است، به‌گونه‌ای که وقتی این انقلاب را با دیگر انقلاب‌های دنیا مقایسه می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که چه جمعیت بی‌نظیری در تظاهرات‌ها حضور پیدا می‌کردند.»

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی رادیکال‌ترین انقلاب در حوزه نظر بوده است، تصریح کرد: «این انقلاب یک تکانه بزرگ در عرصه فلسفه سیاسی به وجود آورد و زمانی که گفتمان سکولار با شعار نه غربی نه شرقی در جهان حاکم بود، جمهوری اسلامی را پایه‌گذاری کرد.»

رحیم پورازغدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی زمانی حاکم شد که دین به‌طور کامل به حاشیه رفته بود، تصریح کرد: «انقلاب اسلامی در عرصه دولت‌سازی و تمدن‌سازی انقلاب ورود پیدا کرد و شعار‌های رادیکال را علیه فلسفه سیاسی حاکم بر جهان مطرح ساخت.»

به گزارش خبرگزاری دانشجو، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مطالبات انقلاب کاملا اصولی و جدید بوده‌اند که به صورت رادیکال و از لحاظ اجتماعی کاملا مردمی مطرح شده‌اند، تصریح کرد: «در انقلاب فرانسه و چین به اندازه جمعیتی که در تظاهرات‌های مردمی ایران به خیابان‌ها می‌آمدند شاهد چنین جمعیتی نبوده‌ایم، درواقع حتی بسیاری از شهر‌ها در این کشور‌ها شاهد حضور مردم در خیابان‌ها نبودند، اما در جریان انقلاب اسلامی و ۴۰ سال پس از پیروزی آن شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات و راهپیمایی‌های مردمی با محوریت دین و مذهب بوده‌ایم.»

وی با اشاره به اینکه راهپیمایی روز عید فطر، عاشورا و اربعین براساس اسنادی که در لانه جاسوسی به دست آمده کمر رژیم شاه را شکسته‌اند، تصریح کرد: «در هیچ کجای دنیا انقلابی نیست که پس از ۴۰ سال با وجود نقد‌ها و قصور‌ و تغییر نسل‌ها و... مردم همچنان در دفاع از آن انقلاب به صورت میلیونی در راهپیمایی‌ها همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند.»

رحیم پورازغدی با بیان اینکه در هیج جای جهان نمی‌بینیم نسل جدید این‌گونه به انقلاب کشور خود وفادار باشند، تصریح کرد: «انقلاب اسلامی مسیر تاریخ را عوض کرد و یک بدعت و نوآوری در نگاه به دین، عدالت، انسان، فرد و جامعه، رابطه خدا و بشر، دنیا، آخرت و حق و باطل ایجاد کرد، به‌گونه‌ای که ما بعد از انقلاب وارد جهان جدیدی شدیم.»

وی با بیان اینکه آمریکا زمانی سلطان کشور‌های منطقه بود، ولی ما آنها را از ایران بیرون راندیم و امروز نیز رژیم صهیونیستی به واسطه انقلاب اسلامی رو به اضمحلال است، تصریح کرد: «نسل جوان باید به این توجه داشته باشد که ما چه ایرانی را از شاه، آمریکا و اسرائیل تحویل گرفته‌ایم. واقعیت این است که امروز سطح رفاه، اقتصاد، عزت، قدرت نظامی، سطح ایدئولوژی و سطح سیاسی و فرهنگی در کشورمان با آن زمان از زمین تا آسمان متفاوت است.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه اگر انتقاد و امر به معروف و نهی از منکر در کشور ضعیف و سرکوب شود و مطالبات را منحرف کنیم، جز نامی از جمهوری اسلامی نمی‌ماند و اینجاست که با خطر عقبگرد مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: «واقعیت این است که هیچ ملتی به مانند ملت ایران نتوانسته پس از انقلاب این همه مسافت را طی کند. ما ۴۰ گام رو به جلو برداشته‌ایم، اما دیدیم در مصر چگونه انقلاب منحرف شد و انقلاب مردم لیبی به چه سرنوشتی رسید، به‌گونه‌ای که الان مردم این کشور کم‌کم می‌گویند اگر قذافی بود، وضعیت‌شان بهتر می‌شد.»

رحیم پورازغدی با تاکید بر اینکه باید امروز مشکل کارآمدی در مدیریت‌ها را اصلاح کنیم، تصریح کرد: «امروز هر آنچه برعهده مدیریت‌هاست، باید به درستی انجام شود، به‌گونه‌ای که نمره قبولی بگیرند و هیچ نهادی در کارآمدی مردود نشود.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه فساد به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات کشور باید ریشه‌کن شود، تصریح کرد: «در ابتدای انقلاب فساد در حد فعلی نبوده است، البته در حکومت امام علی(ع) و پیامبر(ص) نیز افراد فاسد وجود داشته‌اند، ولی بحثی که وجود دارد این است که باید پیشگیری، برخورد و نظارت صورت بگیرد.»

وی با بیان اینکه در زمان امام علی(ع) علاوه‌بر بازرسی و نظارت علنی و مخفی وقتی مردم از نهاد‌های حکومتی خارج می‌شدند، از آنها در مورد نحوه برخورد کارگزاران می‌پرسیدند، به‌گونه‌ای که الان شاهد چنین مسائلی نیستیم، تصریح کرد: «باید مکانیسمی تعریف شود تا هر کسی در قوای مختلف با پدیده اختلاس، فساد یا رانت مواجه شود، آنها را براساس مستندات و مدارک گزارش کند. البته حکومت نیز باید این افراد را مورد حمایت قرار دهد.»

رحیم پورازغدی با تاکید بر اینکه تهمت زدن خیانت به اعتماد عمومی است و موجب فروپاشی سرمایه اجتماعی می‌شود، افزود: «متاسفانه ما در جریان مناظره‌های انتخاباتی شاهد تهمت زدن بودیم و بعد این تهمت‌ها در هیچ دادگاهی پیگیری نشدند.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تهمت زدن باعث ایجاد یاس، شک و تردید و قبح‌زدایی از فساد و همچنین گسترش آن می‌شود، گفت: «باب تهمت‌زنی و برچسب‌زنی باید بسته شود.»

وی با بیان اینکه بلبشو و شایعه‌پراکنی در زمینه مفاسد اقتصادی این ذهنیت را به وجود می‌آورد که اصلا آدم سالمی در جمهوری اسلامی نداریم، تاکید کرد: «هر کسی که به هر نهادی اتهام اختلاس و رشوه می‌زند، باید مدارک لازم را نیز ارائه کند.»

رحیم پورازغدی افزود: «امروز اگر بخواهیم با فساد دربیفتیم، مانند زمان امام علی (ع) ممکن است جنگ جمل و صفین و جنگ داخلی راه بیفتد.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند فساد مانند یک اختاپوس هفت‌سر است، ادامه داد: «اگر کسی بدون سند به نهاد‌ها اتهام بزند، باید او را محاکمه کنند و شلاق بزنند، چون این بزرگ‌ترین خیانت است.»

وی با بیان اینکه باید نهاد‌ها به‌گونه‌ای درست شوند که امکان دریافت رشوه به صفر نزدیک شود، افزود: «اگر کسی در وزارت نفت صد میلیارد تومان اختلاس می‌کند، علت این است که کسی بالای سر این فرد نبوده است. معتقدم باید مسئولانی که در این رابطه وظیفه داشته‌اند، محاکمه شوند.»

رحیم پورازغدی با بیان اینکه فرمان هشت ماده‌ای مبارزه با فساد که توسط رهبر معظم انقلاب صادر شد، فرمان دقیقی بود، اما متاسفانه الان هم آن را درست اجرا نمی‌کنند، افزود: «الان وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات را در کشور داریم، با این وجود معتقدم هر جا اختلاسی می‌شود، باید مسئولان این سه مجموعه را محاکمه کنند. در واقع اگر سیستم مشکل دارد، باید اصلاح کنند و اگر مشکل از آدم‌هاست، آدم‌ها باید عوض شوند. در هر حال اختلاس با وجود این مجموعه‌های نظارتی معنی‌اش این است که نظارت ناکارآمد است.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مسائل اقتصادی در کشورمان باید شفاف و در اتاق‌های شیشه‌ای پیگیری شوند، تصریح کرد: «باید وام‌های کلان را علنی کنند، چرا باید یک نفر به صورت مخفی وام هزار میلیاردی بدون ضامن بگیرد، ولی یک جوان به سختی وام ازدواج خود را دریافت کند.»

وی با تاکید بر اینکه باید در جمهوری اسلامی یک انقلاب در حاکمیت اتفاق بیفتد، افزود: «چرا باید مسئولان در جمهوری اسلامی چندتابعیتی باشند؟ این خلاف قانون است.»

رحیم پورازغدی گفت: «امروز در رسانه‌ها شنیدم که خانواده یکی از بالاترین مسئولان اقتصادی و بانکی کشور در آمریکا و کانادا زندگی می‌کند و خودش در حال رفت و آمد است. معتقدم مسئولی که خانواده‌اش در آمریکا و انگلیس زندگی می‌کند و دوتابعیتی هستند و اینها به درد نمی‌خورد. در واقع مسئولان دوتابعیتی کمر جمهوری اسلامی را می‌شکنند. ما نمی‌گوییم کسی به خارج از کشور نرود، اما چه کسی گفته است یک مسئول دوتابعیتی که خانواده‌اش در آمریکا و انگلیس زندگی می‌کند، باید در جمهوری اسلامی مسئولیت بگیرد.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه باید اصلاح مکانیسم مدیریت‌ها و موقعیت‌ها انجام شود، تصریح کرد: «من جزء اولین کسانی بودم که پس از جنگ درخصوص آقازاده‌ها مقالاتی منتشر کردم، البته با من برخورد می‌شد و می‌گفتند چرا سیاه‌نمایی می‌کنی.»

وی با بیان اینکه چند تیپ آقازاده داریم، تصریح کرد: «ما با آقازاده‌ای مخالف هستیم که از فعالیت مادر یا پدرش که انقلابی بوده یا یکی از مسئولان نظام است بخواهد سوءاستفاده کند و بگوید بدون اینکه زحمت بکشیم باید بهتر زندگی کنیم. این حرام و انحراف در حکومت اسلامی است. ما آقازاده‌هایی داریم که از پدران خود نیز آقاتر هستند. با وجود این نباید بگذاریم حق چنین افرادی ضایع شود. باید آقازاده‌ها را از هم تفکیک و نباید آن را به فحش تبدیل کنیم.»

رحیم پورازغدی با تاکید بر اینکه در بحث کارآمدی معتقدم نارضایتی‌ها ربطی به شعار‌ها و مکتب انقلاب و مبانی جمهوری اسلامی ندارد، تصریح کرد: «امروز بیشتر سوالات در سطح و در مورد مسائل اجرایی هستند. این از یک جهت زنگ خطر است، چون بیانگر این است که برخی مسئولان به وظایف خود عمل نمی‌کنند.»

وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند مشروعیت و کارآمدی به هم ربطی ندارند، در حالی که کارآمدی جزئی از مشروعیت است، افزود: «ما در جنگ فرمانده‌ای به نام شهید فرودی داشتیم که در عملیات کربلای ۴ به‌عنوان فرمانده غواص‌ها به شهادت رسید. او می‌گفت من مسئول شستن دستشویی‌ها هستم و او کفش رزمندگان را خودش واکس می‌زد. معتقدم اگر مسئول حزب‌اللهی دهه ۶۰ را داشتیم، امروز مشکلاتی که با آنها دست به گریبان هستیم، به وجود نمی‌آمدند و دیگر مسئولان به جای پرداختن به مسائل و مشکلات مردم به فکر منافع خود و خانواده‌هایشان نبودند.»

رحیم پورازغدی با بیان اینکه کسی که ناکارآمد است، مدیریتش مشروع نیست و حرام است، افزود: «مدیریت ناکارآمد مردم را مایوس و خسته می‌کند. معتقدم کارآمدی غیر از مدرک است. در واقع اگر کسی مدیریت بلد نیست، مشروع نیست که در آن مسئولیت بماند و ماندن او گناه کبیره بوده و او یک ظالم است.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ناکارآمدی باعث می‌شود مدیر دروغگو و بهانه‌جو شود و بعد می‌گویند ایدئولوژی و شعار‌های دین مشکل دارد، افزود: «من به چنین مدیرانی می‌گویم که خودتان بی‌عرضه هستید، چون مدیریت هنر عبور از موانع است و نه ناله کردن.»

وی با بیان اینکه کارکرد دهان برخی از مدیران در قوای سه‌گانه بیشتر از عملکرد آنها بوده است، افزود: «معتقدم که باید کم حرف زد و با روش مدیریت بیشتر کار کرد.»

رحیم پورازغدی تصریح کرد: «مدام می‌گویند دولت الکترونیک، پس چرا آن را محقق نمی‌کنید. اگرچه معتقدم بدون اینترنت و الکترونیک هم می‌شود به‌گونه‌ای کار کرد که پول و اعصاب مردم تلف نشود.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز ما هیچ مشکلی در مبانی نظری و شعار‌های انقلابی نداریم و هزینه کافی پرداخت کرده‌ایم، افزود: «هیچ وقت به اندازه امروز زمینه برای اصلاحات در ساختار امام و امت مهیا بوده است، اما مشکل ما در لایه‌های میانی حکومت است که البته خیلی از انسان‌های این لایه آدم‌های خوبی هستند.»

وی با بیان اینکه وضعیت زمانی خطرناک است که کسی بگوید حقوق من در کشور سکولار بیشتر رعایت شد تا در جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: «ما در کشور چالش مدیریت داریم. اگرچه اکثر مدیران سالم و دلسوز هستند و حتی مدرک تخصصی دانشگاهی دارند.»

رحیم پورازغدی با بیان اینکه احساس ناکارآمدی از خود ناکارآمدی خطرناک‌تر است، افزود: «اگر با فساد‌هایی که وجود دارد برخورد نشود، احساس فساد ایجاد خواهد شد و این از خود فساد خطرناک‌تر است، چون با ایجاد این احساس مردم می‌گویند که همه فاسد هستند.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «آقایان باید توضیح دهند طبق وعده‌هایی که دادند هم چرخ سانتریفیوژ‌ها بچرخد و هم چرخ معیشت مردم. در هر حال موضوع رفراندوم در قانون مشخص است و قانون تعیین کرده که در مورد چه مسائلی باید رفراندوم برگزار شود. مثلا درمورد یارانه می‌شد رفراندوم برگزار کرد، ولی درخصوص اصول انقلاب و مبانی جمهوری اسلامی برگزاری رفراندوم امکان‌پذیر نیست.»

رحیم پورازغدی تصریح کرد: «کسانی که دوره مسئولیت‌شان رو به اتمام است، باید بگویند که تا حالا چه کار کرده‌اند، ولی اینها بحث رفراندوم و مسائل فرعی را پیش می‌کشند تا به مسائل اصلی پرداخته نشود؛ مثلا می‌گویند ولایت معصوم بررسی شود یا مثلا ولایت فقیه مشکل دارد. معتقدم در پاسخ به اینها فقط باید بگوییم که شما درست می‌گویید، اما ابتدا در مورد عملکرد خود پاسخگو باشید.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «در این چند سال باقیمانده بدانید که آقایان در مورد مسائل معرفت‌شناسی، فقه، اصالت قرآن و مسائل اینچنینی بحث خواهند کرد که باید در پاسخ به آنها بگوییم شما درست می‌گویید، ولی ابتدا بگویید که چه کرده‌اید. در واقع اینها مسائل اینچنینی را مطرح می‌کنند که به سوالات اصلی پاسخ ندهند.»

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار