درباره فرمان رهبرانقلاب در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی

کدخبر: 2976

این گلایه‌مندی مردم در مرقومه رهبر معظم انقلاب برای همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد بازتاب پیدا کرد و ایشان در همین راستا نوشتند: «نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟

غلامرضا صادقیان: این یک اعلان جنگ است، یک مبارزه است و دادخواهی از ستم کارگزار فاسد و ظالم حکومتی! جنگ با اژدهای هفت‌سر و مافیای هزار فامیل کارگزار حکومتی که هیچ نسبتی با اسلام و انقلاب ندارد. بهترین هدیه‌ای که به مردم داده شد، ندای مبارزه شدید با فساد و ظلم برخی کارگزاران حکومتی بود که در شب چله انقلاب از زبان رهبری شنیده شد.

چهل سالگی انقلاب - شاید به طور طبیعی و بر مثال بسیاری از انقلاب‌ها - نیاز به نجات انقلاب از دست مدیران آن دارد. سخنان رهبر انقلاب صریح و بی پرده بود. اگر فسادی هست، این فساد ساده به میدان نیامده و چنان تو در تو و اژد‌‌ها‌گونه است که جنگ با آن دشوار است اما «حتماً باید نابود شود.»

رهبر انقلاب در آستانه 22 بهمن امسال که انقلاب ایران چهل‌ساله می‌شود، از مبارزه با اژدهای هفت‌سر فساد و مفهوم عدالت و شکایت مردم از فساد و تبعیض سخن گفتند و این در حالی است که بسیاری از مسئولان کشور معمولاً این روز‌‌ها را به حرف‌های گل و بلبلی و ذکر پیشرفت‌‌ها و دستاورد‌‌ها اختصاص می‌دهند و بسیاری از رسانه‌‌ها نیز به همین‌سو گرایش دارند، گویی نمی‌دانند که در جامعه و بر زبان مردم چه می‌گذرد.  اما رهبر انقلاب در کنار ذکر عظمت انقلاب ایران در جهان و ذلتی که در منطقه به امریکا چشانده است، بهترین فرصت توجه به مردم را همین روزهای دهه‌فجر می‌دانند و با توصیف فساد به اژدهای هفت‌سر، آموزه‌ای را پیش‌پای مردم و مسئولان می‌گذارند که از آن گریزی نیست ­­­:‌«شدت عمل در برخورد با کارگزاران فاسد حکومتی.»

هر کس که این روز‌‌ها به مردم نزدیک‌تر باشد و به مردم پشت نکند و دلتنگی‌های مردم را در کوچه و بازار بشنود، اعتراف می‌کند که سخنان رهبر انقلاب در دیدار سنتی 19 بهمن، چقدر به حرف مردم نزدیک و گویی از زبان آنان است:‌ «حرف مردم شکایت از فساد است، شکایت از تبعیض است؛ این حرف مردم است. مردم خیلی از مشکلات را تحمل می‌کنند، البته فساد را، تبعیض را نمی‌پسندند، شِکوه دارند، شکایت می‌کنند. شکایت مردم از فساد و از تبعیض است که باید مسئولین -چه مسئولین قوه مجریه، چه مسئولین قوه قضائیه، چه مسئولین قوه مقننه- به طور جِد دنبال کنند.»‌ 

برخی از نسل اول انقلاب متأسفانه در چنبره مصلحت‌جویی‌هایی که ضدمصلحت واقعی است گرفتار آمده‌اند. واضح است که در این میان «انقلابی بودن» را باید از نسل جوان که نه آلوده به فساد است و نه پست و مقام خود را در خطر انقلابی عمل کردن می بیند، انتظار کشید و با میدان دادن به آنان در عرصه افشاگری و مدیریت، صحنه کارزار مبارزه با فساد را به ایشان سپرد.
 
نسل جوان انقلابی این روزها برای نجات انقلاب از دست  ظلم و فساد برخی کارگزاران حکومتی، بی‌تابی می‌کند و اگر چشم بینایی باشد، تمام حرف و حدیث‌ها و گفت‌وشنود‌های آنان در فضای مجازی و در محیط های علمی و دانشگاهی، به فساد و تبعیض برخی از مدیران نظام محدود شده است و این اگرچه درد است اما شیرین است، شیرین از آن جهت که جوان نسل سوم و چهارم انقلاب، همان پرچمی را به دست گرفته که پیران فرسوده مصلحت‌جوی انقلابی‌نما آن را به زمین گذاشته‌اند و بر سر سفره انقلاب نشسته‌اند تا سهم خود را  نشخوار کنند.

دشواری مبارزه با این اژدهای هفت سر در سخنان رهبری به دشواری مبارزه مولا امیرالمؤمنین علی(ع) در دوره پنج ساله حکومت با فساد و ظلم تشبیه شده است که تمام هم نشد. اما بار‌‌ها از زبان امام و رهبری شنیده‌ایم که مردمان انقلاب اسلامی از هر جهت متعهدتر و وفادارتر به آرمان‌های خود نسبت به مردمان کوفه هستند و امروز باید اجازه داد نسل انقلابی و متعهد که پرچم مبارزه با فساد گروهی از کارگزاران حکومتی را به دست گرفته‌اند، در چارچوب همین انقلاب به مبارزه ادامه دهند و اگر خدای ناکرده راه را برای آنان سد کنیم و مأیوس‌شان‌ سازیم، این پیام را به نسل انقلابی داده‌ایم که به مبارزه با فساد در چارچوب انقلاب فکر نکنند!

مدیران ارشد نظام در تمام دوره‌های گذشته و حتی دوره‌های آینده نتوانستند و نمی‌توانند به صراحت رهبر انقلاب از مبارزه با اژدهای هفت‌سر فساد دم بزنند زیرا چنین اعلان جنگی، اولاً زندگی پاک و ساده‌زیستی و ثانیاً روحیه انقلابی‌گری می‌خواهد و از کسی بر‌نمی‌آید که حتی حاضر به دست‌کشیدن از بخشی از اشرافیت خود در مقابل زندگی ساده مردم نیست. اما این مبارزه‌ای که نسل جدید آغاز خواهد کرد، باید بتواند همه اشرافیت کارگزاران فاسد و ظالم حکومتی را از حلقوم آنان بیرون بکشد.

*اژدهای هفت‌سر فساد را چگونه نابود کنیم؟ 
مهران ابراهیمیان نیز طی یادداشتی نوشته است: پدیده‌‌های اقتصادی ایستا نیستند و چون مبحث مهم منفعت و رجحان با پویایی نگاه‌های اقتصادی در تصمیم‌گیری‌ها مؤثر است، بنابراین لزوم سیاستگذاری در حوزه کلان و به‌تبع آن اقتصاد کلان شکل گرفت. 

برخلاف آنچه در اقتصاد خرد رفتار بنگاه‌ها و افراد را مدنظر قرار می‌دهد و به آنها پیشنهاد و راهکار حداکثر‌کردن سود می‌دهد، اقتصاد کلان با نگاهی فراتر از اقتصاد خرد به آنچه خیر جامعه است، نظر دارد و با شاخص‌سازی‌هایی که اقتصاددانان ایجاد کرده‌اند، سعی در برنامه‌ریزی برای بهبود آنها دارند. در این میان از آنجایی که اقتصاد ملی، منطقه‌ای و جهانی مشمول اقتصاد کلان می‌شود، بنابراین تصمیم‌گیری‌ها باید جامع‌تر، دقیق‌تر و با احتیاط‌تر باشد و حتماً از نگاه جزیره‌ای و قالب شدن نگاه اقتصاد خرد افراد حقیقی و حقوقی در سطوح اقتصاد کلان به شدت پرهیز کرد. بدیهی است این نوع تصمیم‌گیری‌ها باید با ملاحظات و اهداف هر حاکمیتی باشد که در اینجا اهداف انقلابی مدنظرمان است. همچنین باید در این تصمیم‌گیری‌ها از نقش عوامل خارجی همچون تحمیل جنگ یا تحریم‌های ناجوانمردانه نیز غافل نشویم. 

اگر چنین نشود، فساد، تخلف و دورزدن قوانین و کاسبی با هر روشی از جمله کاسبی با تحریم یا کاسبی با برجام گسترش‌یافته و منافع فردی و جناحی بر منافع انقلاب و حاکمیت چیره می‌شود. 

این همان موریانه‌هایی است که می‌تواند مردم را که از بیشه‌زارهای خطرناک گذشته‌اند از پای در آورد. بی‌جهت نیست که در آستانه جشن 40 سالگی انقلاب اسلامی رهبری در این‌باره تأکید کرده‌اند: «مردم را بشناسید، حرف مردم شکایت از فساد و تبعیض است.» «مبارزه با ظلم و فساد بسیار سخت است و همانگونه که چند سال قبل گفتم، فساد همچون اژدهای هفت‌سر افسانه‌هاست که از بین بردن آن به راحتی امکان‌پذیر نیست، ولی حتماً باید انجام شود.»

اما سؤال اساسی با مقدمه‌ای که آمد این است، چگونه با این فساد باید برخورد کرد و چگونه این اژدهای هفت سر را باید نابود کرد؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، باید اکنون بعد از چهار دهه تلاش‌های جزیره‌ای و بر حسب احساس تکلیف و علقه سازمانی مدیران اکنون به اجماع در حل مسائل و نگاه جامع‌تر به مسائل اقتصادی برسیم. باید میان تضاد منافع در نگاه اقتصاد خرد و سیاستگذاری برای اقتصاد کلان تمییز جدی قائل شد و دیگر اجازه بازی طناب‌کشی منافع میان سازمان، مسئولان و مدیران را به نفع افراد و حتی سازمان‌ها ممنوع کرد. در این میان همچنین به گفته رهبر انقلاب اسلامی در مسائل داخلی باید «برخورد با ظلم و فساد در میان کارگزاران حکومتی شدیدتر و جدی‌تر از بقیه موارد باشد و همه مسئولان و مدیران کشور باید به این موضوع توجه کنند.» و در مسائل خارجی نیز «ایستادگی در برابر ظلم و فساد در سطح بین‌المللی و رسوا کردن آن» را از جمله سیاست‌های اصولی برشمرد. 
«مسئولان هر سه قوه باید به‌طور جدی با فساد مبارزه کنند.» وگرنه با هر برخورد سیاسی برای مقابله با فساد و حذف یک نفر بلافاصله سری دیگر از این اژدها بیرون می‌زند و مبارزه را سخت‌تر خواهد کرد.

 نباید اجازه داد ساختار‌های موجود فسادزا و مفسدپرور شود و راه چاره نیز در دو بخش پیشگیریاز طریق شفاف‌سازی و رویکرد دولت به دولت الکترونیک است و راه درمان فضای موجود نیز کنار گذاشتن رودربایستی و نگاه جامع به تقسیم منابع و در نظرگرفتن همه جوانب براساس علم اقتصاد کلان است. 

اگر چنین نشود، مطمئن باشید نسخه‌های اقتصاد خرد در سیاستگذاری‌های کلان و انحراف برنامه‌ریزان به سپردن اقتصاد کلان به دست بازار آزاد عمق بخشی فساد و بزرگ‌ترشدن اژدهای هفت سر فساد را رقم خواهد زد !

*سمینار بدون مبارزه فساد
در بخشی از یادداشت سعید پور سعیدی نیز آمده است: مبارزه با فساد در سطح نظام اداری تابع اقدامات جدی ریشه‌کن سازی این پدیده نابهنجار است؛ اما کم‌کاری مسوولان و ایستایی آنان در برابر مقوله فساد تنها منحصر به اقدامات تصنعی شده است. این گلایه‌مندی مردم در مرقومه رهبر معظم  انقلاب برای همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد بازتاب پیدا کرد و ایشان در همین راستا نوشتند: «نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسوولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسوولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه به‌طور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید.»

دستور کار مجدد؛ فرمان هشت ماده
مبارزه با فساد به منزله اصلی‌ترین عامل عدم دستیابی به آرمان عدالت اجتماعی و همچنین وقفه در ارتقای مؤلفه‌های پیشرفت اسلامی-ایرانی و از سوی دیگر گسترش چتر ناامیدی در میان آحاد مردم، در اوایل دهه 80 با فرمان هشت ماده‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی بیان گردید. در این فرمان رهبر معظم انقلاب، خواهان «تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و تهیه طرح مبارزه با فساد که دو قوه مجریه و قضائیه بدان همت گماشته‌اند، عزم جدّی مسوولان را به اقدام در این امراساسی و حیاتی» شدند.
 ایشان حضور «‌مفسدان و سوءاستفاده‌کنندگان از امکانات حکومتی» به منزله ایجاد «احساس ناامنی و نومیدی» در میان «سرمایه‌گذار و تولید‌کننده و اشتغال‌طلب» دانستند و راهکار خشکاندن ریشه فساد مالی و اقتصادی را در «اقدام همه‌جانبه بوسیله قوای سه‌گانه مخصوصاً دو قوه مجریه و قضاییه» بیان کردند و در فرمانی هشت ماده نقشه راه نابودی اژدهای هفت سر فساد را اعلام کردند؛ در شرایط فعلی باید این دستورکار برای مسوولان با درک مختصات زمانی سرلوحه اقدامات جدی برای مبارزه با مفسدان اقتصادی و سپس گام‌های جدی برای تحقق عدالت اجتماعی برداشته شود.


پی نوشت:
1)http://www.javanonline.ir/fa/news/894735
2)http://www.javanonline.ir/fa/news/894724
3)http://sobhe-no.ir/newspaper/417/2/16479

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار