شهردار تهران آخرین امیدها را هم ناامیدخواهد کرد؟

کدخبر: 2965

بدین ترتیب سیدحسن خمینی اولین نفر از جمع بزرگان اصلاح طلب است که به صراحت شهردار تهران را به دوری از منیت و اتخاذ رویکردی اخلاقی و دیدن خدمت دیگران و در نهایت داشتن انصاف دعوت می کند. کسی چه می داند شاید اگر محمدعلی نجفی از رویکرد سخنان سیدحسن خمینی خبر داشت قید حضور در حرم امام را می زد.

گزارش چندصد صفحه ای محمدعلی نجفی شهردار تهران از آنچه در شهرداری دوران محمدباقر قالیباف گذشته بود، حتی در میان رسانه های اصلاح طلب هم چندان جدی گرفته نشد و جز چند تیتر هیجانی کسی به آن نپرداخت.

 یکی از مهمترین دلایل جدی گرفته نشدن این گزارش نداشتن رویکردی منصفانه نسبت به عملکرد شهردار پیشین تهران بود به گونه ای که حتی یک خط- تاکید می شود حتی یک خط- از این گزارش به نقاط مثبت عملکرد محمدباقر قالیباف نپرداخته بود. یکی از کاربران سایتی اصلاح طلب در پایین این گزارش نوشته بود: «اگر این گزارش راست است پس لابد تهران را در 12 سال گذشته آقایان اصلاح طلب ساخته اند و ماخبر نداشتیم».

رویکرد بزرگان اصلاح طلب به این گزارش سیاسی بیشتر بی تفاوتی و سرسری گرفتن آن بود. دهه فجر انقلاب اسلامی و حضور مدیران شهرداری تهران در حرم مطهر امام راحل(ره) بهانه ای شد تا سیدحسن خمینی که معمولا به ندرت اظهارنظر صریح سیاسی داشته مدیران شهردار و محمدعلی نجفی را به رعایت «انصاف» دعوت کند. بسیاری ارجاع سیدحسن خمینی به سیاه نمایی و نمایش بازاری چندهفته پیش شهردار تهران علیه شهردار قبلی تهران می دانند.

سیدحسن خمینی در حالی که محمدعلی نجفی در کنار وی نشسته بود گفت: «منیت ها را در دل خودمان از بین ببریم. همیشه شیطان از دریچه من و منیت وارد زندگی ما می شود. هرکسی خدمت کرده و می کند، خدمت او را ببینیم. انصاف یکی از مواردی است که میراث اخلاقی بشریت است».

بدین ترتیب سیدحسن خمینی اولین نفر از جمع بزرگان اصلاح طلب است که به صراحت شهردار تهران را به دوری از منیت و اتخاذ رویکردی اخلاقی و دیدن خدمت دیگران و در نهایت داشتن انصاف دعوت می کند. کسی چه می داند شاید اگر محمدعلی نجفی از رویکرد سخنان سیدحسن خمینی خبر داشت قید حضور در حرم امام را می زد.

سیدحسن خمینی پیش از این بارها در دیدارهای مختلفی که با محمدباقر قالیباف شهردار پیشین تهران داشت از رویکردهای وی تمجید و تلاش های قالیباف را در جهت رضایت مردم و خدا دانسته بود. سیدحسن خمینی درحالی به نجفی یادآوری می کرد که مردم ولی نعمت مسئولانند که پیش از این درباره قالیباف گفته بود: «رمز موفقیت قالیباف و امثال وی این است که روزگاری از پایین به جامعه نگاه می‌کردند و در واقع این نکته را باید بیان کرد که آنها درد را نخوانده‌اند بلکه چشیده‌اند.»

 سید حسن خمینی این سخنان را نه در روزگار حضور قالیباف در شهرداری تهران بلکه در روزهای بعد از قالیباف و وقتی محمدعلی نجفی سکاندار شهرداری تهران شده بود بیان کرده است.

درباره ارزیابی محمدعلی نجفی و سیدحسن خمینی از عملکرد شهردار پیشین تهران هم دورویکرد کاملا متناقض و متفاوت وجود دارد. در حالی که نجفی عملکرد قالیباف را سراسر پرهزینه و خسارت بار می بیند، سیدحسن خمینی گفته است: «آقای قالیباف به شهادت خیلی از افراد طی 12 سال گذشته در شهر موفق بوده و رضایت شهروندان را به همراه داشته است و هم‌اکنون نیز یک تجربه ویژه در این بخش کسب کرده است.»

شاید توصیه های سیدحسن خمینی درباره منصف بودن راه را برای دیگر اصلاح طلبان برای رعایت انصاف در قضاوت خود درباره عملکرد قالیباف و نجفی بگشاید. زمزمه های انتقادات جدی تر اعضای شورای شهر از عملکرد محمدعلی نجفی صبح یکشنبه  در صحن علنی شورای شهر بلند شد آن هنگام که محسن هاشمی برای نخستین بار طی چند ماه گذشته به انتقادی ولو نرم از نجفی پرداخته و به عنوان رئیس شورای شهر تهران گفت: «باید معترف بود در ۶ ماه سپری‌شده از دوران مسئولیت شورای پنجم و شهردار منتخب آن، انتظار عمومی از تحول در مدیریت شهری برآورده نشده است و آن‌گونه که باید، مدیریت شهری در انجام وظایف خود فعال عمل نکرده است».

نجفی در گزارش منفی خود علیه قالیباف به دنبال جلب حمایت اصلاح طلبان و بخصوص بزرگان اصلاح طلب از خود برای تداوم وضعیت فعلی و مظلوم نمایی از طریق انتقادات اصولگرایان از نمایش خود بود. اصلاح طلبان جدی نگرفتند و اصولگرایان با نگاهی عاقل اندر... از کنارش گذشتند و حالا نجفی مانده و انتقادات اصلاح طلبان از عملکرد خود.

توصیه سیدحسن خمینی به شهردار تهران برای کنارگذاشتن منیت ها و رفتار با انصاف می تواند سرلوحه کار شهرداری تهران در ایام باقی مانده از حضور در شهرداری قرار بگیرد و می تواند کمافی السابق نادیده گرفته شود. هرچه که هست رویکرد سیاسی در کنار ناکارامدی روزافزون نجفی حتی از سوی بزرگان اصلاح طلب چندان جدی گرفته نشده است. 

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار