همگرایی در کل مملکت اهمیت دارد و هر زمان که ما به سوی همگرایی رفته ایم، برون داد آن خوب بوده است. انتظار ما این است که خود دولت در ایجاد همگرایی پیشقدم شود و احزاب مبنای کار خود را بر همگرایی و اتفاق بر مطالبات واقعی مردم و به توسعه همه جانبه و مخصوصا رواج گفت وگو برای حل مشکلات اهتمام کنند و در این موقعیت اصلاحات باید پیشتاز باشد.

سیدمحمد خاتمی در دیدار با اعضای انجمن مدرسین دانشگاه ها پس از شنیدن دیدگاه ها و نظرات حاضران، به اعتراضات اخیر اشاره و بیان کرد.

گزیده مهمترین اظهارات وی در این دیدار به شرح ذیل است:

* جمهوری اسلامی حاصل انقلاب ماست و ما از جمهوری اسلامی در برابر هر موضوع دیگری دفاع می کنیم؛ نه جامعه ما تاب براندازی و آشوب و انقلاب دیگری دارد و نه به صلاح این کشور است و نه طبع جامعه ما می پذیرد.

*مصلحت نظام ما، جامعه ما، تاریخ و موقعیت استراتژیک و مادی و معنوی ما ایجاب می کند که نظام جمهوری اسلامی داشته باشیم یعنی جمهوریت داشته باشیم و از اسلام بهره گرفته باشیم؛ اسلام متناسب با جمهوری.

*زمانی من از دموکراسی دینی سخن گفتم که این ترکیب را اصلاح کرده ام و می گویم دموکراسی سازگار با دین. این معنای سازگاری، دوسویه است و اگر می گوییم دموکراسی سازگار با دین، دین را هم باید به گونه ای درک کنیم که با معیارهای دموکراتیک سازگار باشد.

*اصلاح طلبی را با اصلاح طلبان یکی نگیریم بلکه آن اصلاح طلبی تاریخی را به عنوان ملاک در نظر بگیریم که میزان اصلاح طلبی تشکلها با آن سنجیده می شود.

*با ظرفیت بزرگی که داریم، تعالی و پیشرفت ما در تعامل با دنیاست نه تسلیم شدن و اساسا انقلاب ما ضدوابستگی بوده و نمی خواهیم وابسته باشیم اما سیاست خارجی مناسب برای از بین بردن فقر و تقویت بنیه کشور و رسیدن به عدالت نیز مهم است. در کنار اینها تامین و عدالت اجتماعی اهمیت دارد؛ یعنی فقط تولید نیست بلکه توزیع هم مهم است. جمهوری اسلامی مورد نظر مردم این است که فقر نباشد بلکه رونق باشد آن هم رونق توام با عدالت. طرح ساماندهی اقتصادی در دوره ما، توسعه همه جانبه پایدار با اهتمام جدی به عدالت بود یعنی هم اسلامی بود و هم نقصهای تعدیل و تثبیت برطرف می شد.

*باید بتوانیم مردم را قانع کنیم که داریم به سوی تولید و اشتغال زایی و فقر کمتر، تبعیض کمتر، آزادی و اخلاق بیشتر و زدودن فساد حرکت می کنیم و اگر عیب و نقصی وجود دارد، خود را اصلاح کنیم که در این صورت مردم قانع می شوند.

*باید بررسی شود که کجا فقر و فساد کمتر بوده و عدالت بیشتر و عزت بین المللی بیشتر بوده است؛ همه جا عیب و نقص وجود دارد اما ملاک ارزیابی ما این باشد و ببینیم اگر جریانی موفق تر بوده است ولی جریانات دیگر بی رحمانه به او حمله کرده و مشکل ایجاد کرده باشند، ممکن است نارضایتی ایجاد کند اما نه نارضایی از دولت بلکه نارضایتی از این ایجاد می شود که انگار این مملکت نمی خواهد به مسیر درست برود.

*رویکرد آن بخشی که موفق بوده باید راهبرد همه جامعه برای حرکت به سوی مسیر درست باشد و اگر نگذارند ممکن است مردم از جریان دوم هم ناامید شوند و دیگر شعار دهند نه اصلاح طلب و نه اصولگرا. دشمن نیز از همین سوءاستفاده می کند.

* منشا آنچه در جامعه ما رخ داد، بروز نارضایتی و بروز نوعی بی اعتمادی جامعه به حاکمان و جریاناتی است که در نظام هستند اعم از اصلاح طلبان و دیگران؛ یعنی توقعات برآورده نشده است.

*«جوانانی که حتی شعارهای تند و ساختارشکنانه می دادند، برانداز نبودند». اینها اعتراض داشتند؛ «آشغال» و «آشوب طلب» نبودند بلکه جوانانی بودند که احساساتشان غلبه کرده البته این را باید در نظر بگیریم که آمریکا و اسراییل و آنهایی که دستشان به خون مردم با ترور آغشته است و آنهایی که مردم با انقلاب آنها را بیرون راندند، در این جریان آمدند وسط صحنه و سوءاستفاده کردند و این سبب شد که اکثریت جامعه ناراضی ما خودشان را کنار بکشند.

*باید مرزهای خود را با این جریانها مشخص کنیم. مردم ما ناراضی هستند و اگر گسلهای نارضایتی فعال شود، خیلی خسارت بار است و مشخص نیست به کجا خواهد انجامید.

*دولت محترم باید هم در اداره مملکت روش علمی و درست را انتخاب و از کارشناسان و تجربیات استفاده کند و هم همکارانی انتخاب کند که توانمند و آگاه باشند و نسبت به مردم و مطالبات آنها و شعارهای مطرح شده که رای آورده، متعهد باشند. بخصوص عنایت بیشتر به جوانان عزیز و زنان شایسته.

* وقتی بخشی از تریبونها علیه دولت کار می کنند، خود دولت باید زبان گویا داشته باشد و مردم را توجیه کند. همچنین دولت باید با همه مشکلات، منشا هماهنگی بین قوا و دولت و رهبری باشد.

*مبارزه با فساد و پرهیز از برخورد سیاسی از جمله اقداماتی است که قوه قضاییه باید بر آن اهتمام داشته باشد. در جریان این فسادهای موجود، قوه قضاییه می تواند مهمترین نقش را در برخورد با فساد داشته باشد. نیروهایم
نظامی و انتظامی، ضابطان قوه قضاییه هستند و نیروهای امنیتی باید در شناخت درست مساله کمک کنند

*بیش از همه، مجلس باید صداقت و پاکدستی خود را نشان دهد؛ چه اصلاح طلب چه غیر اصلاح طلب. مهم ترین کار مجلس، نظارت است و این امر نظارت نه فقط بر قوه مجریه بلکه بر تمام قوا و دستگاه ها باید اعمال شود و همه بخش ها باید پاسخگوی اقدامات خودشان باشند.

*همگرایی در کل مملکت اهمیت دارد و هر زمان که ما به سوی همگرایی رفته ایم، برون داد آن خوب بوده است. انتظار ما این است که خود دولت در ایجاد همگرایی پیشقدم شود و احزاب مبنای کار خود را بر همگرایی و اتفاق بر مطالبات واقعی مردم و به توسعه همه جانبه و مخصوصا رواج گفت وگو برای حل مشکلات اهتمام کنند و در این موقعیت اصلاحات باید پیشتاز باشد.

*خاتمی در ادامه جریان اصلاح طلبی را مخاطب قرار داد و اظهار کرد: اصلاحات باید مرز خود را بدون رودربایستی با برانداز و ضدانقلاب مشخص کند که بحمدالله مشخص کرده است. ما با مردم و درون نظام هستیم و در عین حال خواستار اصلاحات در همه شؤون نظام هستیم.اصلاح طلبان باید بیش از همه خود را نماینده مردم و مطالبات بحق مردم بدانند و نباید حمایت از دولت موجب شود اصلاح طلبان از پافشاری بر پیگیری مطالبات بحق مردم و رفع مشکلات و احقاق حقوق مردم غافل شوند.  

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار