دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در عرصه های مختلف؛

کدخبر: 2751

آن مطلوب و رسالتی که انقلاب در جامعه ی خدامحور و دیندار پس از انقلاب احیا کرد گسترش اندیشه و اجرای سبک زندگی ایرانی_اسلامی برای نهاد خانواده و دیگر موقعیت های رفتاری و اجتماعی بود.

در جهان بینی اسلامی اما خانواده جایگاه ویژه ای دارد اسلام نهاد خانواده را صرفا ( بر اساس تعارف جدید از خانواده) یک چهار دیواری از همزیستی دو یا چند نفر ( اعم از دو جنس،)نمی داند بلکه خانواده هسته ای است  متمرکز بر رابطه ی خونی بین اعضا که با عقد و پیمان شرعی یک زن و مرد مشخص شکل می گیرد اعضای تشکیل دهنده اعم از پدر، مادر و فرزندان هر یک دارای شخصیت مدنی،حقوقی و معنوی هستند به نیازهای عاطفی و معنوی هر یک از آنان پاسخ داده می شود و این درست همان هدف مهم از تشکیل خانواده در اسلام است. اهمیت و جایگاه خانواده برای دین مبین اسلام از حیث فردی و اجتماعی قابل تبیین است در کارکرد فردی زن و مرد به شکل ضابطه مند به نیازهای جنسی همدیگر پاسخ می دهند و در این روابط عاطفی فرزندان متولد می شوند در این فضا کودکان رشد می کنند توسط والدین تربیت یافته و پرورش می یابند مسئولین پذیری، مهرورزی و عدالت را یاد می گیرند و برای بر عهده گرفتن و ایفای نقش ها در جامعه آماده می شوند(بعد اجتماعی رویکرد) در حقیقت اسلام خانواده را اصل تولید، تحکیم و تداوم اجتماع می داند وحدت، نظم، انسجام و سلامت خانواده به جامعه منتقل می شود در غیر این صورت فساد و انحطاط جامعه را به دنبال خواهد داشت سعادت و شقاوت جامعه انسانی در گرو نیک بختی و نظم و انسجام خانواده است سلامت خانواده سلامت اجتماع است.

از نگاه قرآن, خانواده, مدرسه محبت و دوستى است; در آیه ۲۱ سوره روم آمده است:

(و من آیاته أن خلق لکم من أنفسکم أزواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودّه و رحمه إنّ فى ذلک لآیات لقوم یتفکّرون)

از نشانه هاى او این است که از خود شما جفتهایى براى شما آفرید تا نزد ایشان آرامش یابید, و میان شما دوستى و مهربانى برقرار ساخت. همانا در این نشانه هایى است براى آنان که مى اندیشند.(۲) که در این آیه خداوند بر ارتباط و پیوند زن و مرد بر تامین نیازهای متقابل دوستی و مودت بین آنها و آرامش و رحمتی که به بار می آورد و نصیب فرزندان نیز می شود تاکید می کند.

 با فروپاشی پایه های ارزش های اخلاقی باقی مانده از عصر مسیحیت و فلسفه ی اخلاق غرب، صنعتی شدن و وقوع جنگ های جهانی اول دوم روشنفکران غربی رفتارهای غیر اخلاقی خارج از چهارچوب و ارزشهای خانواده به شکل سنتی را ترویج  کردند وانحرافات جنسی آرام آرام معنا و مفهوم خانواده را به ورته ی سقوط کشاند اشاعه ی مظاهر فرهنگ غربی و گسترش بی بند و باری های اخلاقی، سو استفاده های جنسی همراه با کم رنگ کردن قوانین و ارزش های دینی و الهی(مسیحی و اسلامی) توسط حکومت ها با هدف ترقی و توسعه در جوامع اسلامی از جمله ایران زمان پهلوی اول و دوم نهاد خانواده را مسیر سقوط قرار داده بود گزارشها، خاطرات و افشاگری های متعددی از نزدیکان دربار حاکی از بی بند باری و هوس رانی های خاندان پهلوی و درباریان دارد این آزادی و بی بند و باری های اخلاقی نیز به جامعه سرایت کرده بود و موجب رواج فساد و فحشاعدم مراعات عفت عمومی شده بود این وضعیت زیبنده ی تمدن غنی و جامعه ی مسلمان ایرانی نبود.

پیروزی انقلاب اسلامی تحولات  قابل ملاحظه ای را در عرصه های مختلف زندگی مردم به ویژه سبک زندگی و تشکیل و تحکیم خانواده  ایجاد کرد.انقلاب اسلامی منادی تحقق آرمان ها، ارزش ها و احکام اسلامی در ابعاد فردی و اجتماعی بود در این گفتمان خانواده و احیای این نهاد مقدس جایگاه ویژه ای دارد. ان مطلوب و رسالتی که انقلاب در جامعه ی خدامحور و دیندار پس از انقلاب احیا کرد گسترش اندیشه و اجرای سبک زندگی ایرانی_اسلامی برای نهاد خانواده و دیگر موقعیت های رفتاری و اجتماعی بود. در اندیشه ی بنیانگذار انقلاب اسلامی اصالت نهاد خانواده به عنوان مایه سکونت و انس جویى و محبت ورزى زن و شوهر و جایگاه امن و آماده تربیت فرزندان از یک سو, و شرافت و مقام مادرى و مسوئولیت خطیر و پرارزش آن از سوى دیگر, جایگاهى محورى دارد. عنایت و اهتمام خاصى که آن بزرگوار به این نهاد، بویژه مقام مادرى دارد, محور ((خانواده ـ مادر)) را بروشنى در نگاه و اندیشه هر کس که از منظر نگاه امام به این محور مى نگرد, از نظر موقعیت آن و مسوئولیتهاى ناشى از آن, به یکى از حیاتى ترین و زیربنایى ترین نهادها و موقعیتهاى بشرى درمىآورد(۳) مقام معظم رهبری نیز خانواده را واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام می داند ایشان در همین راستا سیاست های کلی خانواده را با هدف سمت و سوی حرکت نظام در خصوص تقویت نهاد خانواده ابلاغ فرمودند(۱۳/۶/۹۵)(۱)

 برکت انقلاب وهمین رهنمون های بنیانگذار انقلاب و رهبر انقلاب اسلامی سبب تهیه ی پشتوانه های فرهنگی و حمایت های قانونی برای تقویت و تحکیم این نهاد اصلی اجتماعی شد. به عنوان مثال سیاست های کلی سبک و الگوی زندگی ایرانی_اسلامی،سیاست های کلی خانواده، اجرای طرح های ترویج فرهنگ ازدواج به موقع، آسان و ساده (مانند ازدواج های ساده ی دانشجویی) از جمله ی این اقدامات صورت گرفته است. اگر چه نباید فراموش کرد دشمنان نظام و انقلاب طی یکی دو دهه ی اخیر با تمام توان و ابزارهای جنگ نرم در پی تغییر ذائقه و تفکر دینی و اسلامی جوانان به ویژه بانوان برآمده تا از این طریق بتواند بر انقلاب و پایه های ارزشی آن ضربه وارد کند. متاسفانه در همین راستا نیز برخی جریان های غربگرا در داخل نیز سعی دارند الگوی تربیت غربی را برای جامعه، خانواده و آموزش و پروش  پیاده کنند که باید هوشیار بود و با تمام توان نهادها و مسئولان انقلابی سیاست های کلی خانواده را به منظور صیانت از هویت اسلامی و ملی خانواده و مقابله با انحرافات اخلاقی و فرهنگ منحط غربی بکار بندند.     

 

منابع و ماخذ:

۱)khameni.ir

۲)http://www.maarefquran.org/index.php/page,viewArticle/LinkID,233

۳)https://farsi.al-shia.org/%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%AE%

ارسال نظرات

آخرین اخبار