روابط ایران و یمن در دوران جدید

کدخبر: 2746

اما در یکی از عمده ترین تحولات، سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران در کنفرانس خبری خود در 2 آذرماه که به تشریح اقدامات جبهه مقاومت اختصاص داشت، به کمک های مستشاری و معنوی ایران به این کشور اشاره کرد: "کمک های ما به جبهه مقاومت بنا به در خواست مردم و دولت‌های آنان صورت گرفته و یمن هم یک نمونه از آن است؛ امروز در یمن حاکمیت به دست انصارالله است و کمک های ایران در حد مستشاری و معنوی است که یمن بیشتر به آنها نیاز دارد و جمهوری اسلامی هم از این کمک ها دربغ نمی‌کند و این راه ادامه دارد."

بحران یمن از زمان حمله ائتلاف سعودی به کلاف سردرگمی تبدیل شده که اجماع جهانی برای حل این بحران و نجات مردم یمن وجود ندارد و در عین حال  ابعاد بین المللی این بحران روبه افزایش است.

از زمانیکه استعفای منصورالهادی، رئیس جمهور یمن در ژانویه 2015 اعلام شد، عربستان سعودی سعی کرد تا به بهانه بازگرداندن الهادی، فشارها را بر نیروهای معترض افزایش دهد و به همین خاطر هادی در فوریه استعفایش را پس گرفت! و عدن را پایتخت دولت خود اعلام کرد.

این در حالی بود که معترضان حکومت وحدت ملی را تشکیل دادند و پس از تحولاتی در صنعا، پایتخت یمن، مجلس نمایندگان، شورای عالی سیاسی و دولت نجات ملی در سال های اخیر تشکیل شده و به صورت قانونی امور کشور را در دست دارند.

همچنین ارتش یمن در ائتلاف با نیروهای انصارالله یا حوثی ها، به نبرد همزمان با نیروی ائتلاف سعودی و مزدوران داخلی آن در خاک کشور مشغول است.

هرچند بخشی از نیروهای ارتش به پشتیبانی از مصنورالهادی،رئیس جمهور مستعفی پرداختند ولی قاطبه ارتش در حال دفاع از آب و خاک کشور بر اساس رسالت ذاتی خود در مقابل دشمن خارجی است.

همزمان با تشکیل شورای عالی سیاسی یمن با ائتلاف حزب کنگره ملی یمن و جنبش انصارالله به همراه متحدان خود، طرح دولت نجات ملی نیز به اجرا درآمده و امور اجرایی کشور در دست این دولت قرار دارد.

دولت وحدت ملی این کشور که طیف های مختلف را در بر می‌گیرد، به منظور مقابله همه‌جانبه و منسجم با تجاوز سعودی تشکیل شده است. عبدالعزیز بن حبتور» نخست وزیر دولت نجات ملی تعیین شده است.

به هر حال پس از 20 ماه از بحران یمن، دولت نجات ملی تشکیل شد و یمن دارای دولت مستقر در پایتخت است که تا خروج از بحران اختیارات را در دست خواهد داشت.

بررسی تحولات یمن نشان می دهد که حمایت از دولت مستقر، ارتش یمن و نیروهای مبارز با متجاوزین از مشروعیت قانونی و مردمی برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس همین با یمن در ارتباط است.

اما ائتلاف سعودی و حامیان غربی این ائتلاف بدون توجه به خواست مردم یمن، منافع نامشروع خود را برای چیره شدن بر سرنوشت این کشور دنبال می کنند و اصرار آنها بر این امر باعث کشته شدن هزاران نفر و آوارگی میلیون ها انسان در کنار تخریب زیرساخت های یمن شده است.

در همین حال یکی از مهمترین تحولات در بحران یمن، افزایش حالت تهاجمی نیروهای مبارز با ائتلاف سعودی است. حمله موشکی ارتش یمن به فرودگاه ملک خالد ریاض، تلاش سعودی ها را برای کشیدن پای ایران به این حمله افزایش داد و اتهامات بی اساسی را متوجه کشورمان کردند!

ارتش و نیروهای انصارالله یمن از توان دفاعی و نظامی قابل ملاحظه ای برخوردارند که این توان با توجه به ارتش کلاسیک یمن و دارا بودن انبارهای تجهیزات نظامی از جمله موشک، قابل توجه است. ارتش یمن از زمان جنگ های داخلی و جنگ شمال و جنوب توانسته بود توان رزمی و دفاعی خود را بالا ببرد.

توان حمله به نیروی دریایی سعودی و مقابله با حمله زمینی سعودی ها در کنار داشتن موشک های دوربرد و تو پخانه ای، آنها را در کنار نیروهای انصارالله در زمره ارتش های قدرتمند منطقه قرار می دهد.

پاسخگویی به تجاوز سعودی با حمله به منافع ائتلاف در خاک این کشورها تنها بخشی از توان پاسخگویی ارتش و انصارالله را نشان داد که می تواند در آینده بیشتر نیز شود.

در چنین شرایطی و چیدمان قدرتی در یمن، بدون شک ایران با توجه به منافع و مصالح ملی و منطبق با آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی برای قرار گرفتن در کنار مظلومین و مستضعفین، همواره در پی آن بوده تا برای نجات مردم یمن و رساندن کمک های مردم دوستانه، کمک هایی را روانه این کشور کند که در بخش هایی موفق بوده و در مواقعی با کارشکنی های غرب و ائتلاف سعودی همراه گشته است.

اما در یکی از عمده ترین تحولات، سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران در کنفرانس خبری خود در 2 آذرماه که به تشریح اقدامات جبهه مقاومت اختصاص داشت، به کمک های مستشاری و معنوی ایران به این کشور اشاره کرد: "کمک های ما به جبهه مقاومت بنا به در خواست مردم و دولت‌های آنان صورت گرفته و یمن هم یک نمونه از آن است؛ امروز در یمن حاکمیت به دست انصارالله است و کمک های ایران در حد مستشاری و معنوی است که یمن بیشتر به آنها نیاز دارد و جمهوری اسلامی هم از این کمک ها دربغ نمی‌کند و این راه ادامه دارد."

این اظهارات که از سوی رسانه های خارجی به عنوان سندی از کمک های نظامی ایران به انصارالله منعکس شد، در حالیست که سردار جعفری در همان اظهارات کمک به یمن را به واسطه تسلط مردم یمن بر سرنوشت شان دانست:"  انقلاب اسلامی، اصلی دارد که به صورت طبیعی  با منافع بعضی‌ها از جمله آمریکا و اسراییل و دست نشاندگانشان در تعارض قرار دارد. حرف اصلی انقلاب اسلامی حاکمیت مردم بر سرنوشت آنها است و تعیین سرنوشت‌شان به‌دست خودشان است. این اصل، تعارض با منافع نظام سلطه و استکبار است."

 رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس «محبان اهل‌بیت(ع) و مسئله تکفیری‌ها» در دوم آذرماه، عنوان کردند هرجایی برای مقابله با استکبار نیاز به کمک ایران باشد، جمهوری اسلامی دریغ نخواهد کرد: " امروز جمهوری اسلامی بحمدالله در منتهای قدرت و قوّت است و ایستاده است. و ما حرفمان را صریح میزنیم و پای حرفمان می‌ایستیم و هر جایی که احتیاج به حضور ما باشد، هر جایی که احتیاج باشد به کمک ما در مواجهه و مقابله‌ی با کفر و استکبار، کمکمان را به آنجا میکنیم؛ این را صریح میگوییم، اِبا هم نمیکنیم از گفتن این مطلب در مقابله و مواجهه‌ی با دنیای کفر و استکبار؛ ما ملاحظه‌ی هیچ‌کس را نمیکنیم و سخن خودمان و حرف دل خودمان را صریح میزنیم."

بنابراین جمهوری اسلامی ایران در کنار کمک به دولت قانونی یمن به صراحت نیز به آن افتخار می کند، چرا که دقیقا این یاری ها در منظومه هندسه انقلاب اسلامی قرار دارد و یکی از نمادهای مبارزه با استکبار جهانی و ایادی منطقه ای آن است.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار