یک گزینه و اینهمه حاشیه:

کدخبر: 2673

برخی در دولت سعی دارند برای کاهش فشار سهم خواهی اصلاح طلبان از دولت روحانی، اینگونه القا کنند که رئیس جمهور قصد انتخاب یک گزینه اصلاح طلب تر را داشت اما نظام با آن موافق نبود.

منصور غلامی ، وزیر پیشنهادی علوم، خوب یا بد در میان فعالین اصلاح طلب به شدت تکفیر شده و از سوی دیگر دولتمردان نیز در مقابل هجمه ها به نظام سکوت کرده اند.

با شروع زمزمه های معرفی غلامی، رئیس دانشگاه ابوعلی سینای همدان به عنوان وزیر علوم به مجلس، رسانه های اصلاح طلب او را گزینه بست و سوم و حتی سی  حسن روحانی برای این پست دانستند. غلامی اصلاح طلب، حتی در زمان دولت محمدخاتمی نیز در دانشگاه ابوعلی سینا بر کرسی ریاست تکیه زده بود.

از جمله  اتهاماتی که به وی وارد است، امنیتی کردن فضای دانشگاه و بستن و تنگ کردن فضا برای فعالیت های سیاسی و انتشارات دانشگاهی است. اتهامات کلی و ژورنالیستی که به در شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته و هشتگ هایی در رد این گزینه از سوی اصلاح طلبان به راه افتاده است.

اما ورای این مبحث، نکته ای که باید به آن اشاره کرد، حرف ها و حدیث هایی است که در معرفی وزیر علوم توسط رئیس جمهور ایجاد شده است. رسانه های بیگانه و فعالین تندرو اصلاح طلب در شبکه های اجتماعی این شبهه را ایجاد کرده اند که حاکمیت با هیچ یک از گزینه های پیشنهادی حسن روحانی موافقت نکرده و غلامی تنها گزینه ای بوده که  در ردیف های آخر انتخابی رئیس دولت قرار داشته است! چنین القائاتی در سطح جامعه و عرصه سیاسی به سرعت به تیتر یک رسانه های معاند فارسی زبان تبدیل شد و شائبه دخالت را پررنگ تر کردند.

این در حالیست که در اوایل مرداد ماه سال جاری نیز به جای آنکه مقامات دولتی موضع گیری یا بیانیه صادر کنند، دفتر مقام معظم رهبری بود که شرایط را نیازمند پاسخگویی و جلوگیری از انحراف در افکار عمومی دانست.

در این بیانیه ضمن رد ورود رهبری برای انتخاب اعضای کابینه تنها بر اساس اصل 110 قانون اساسی که مربوط به وظایف رهبری است، ایشان در انتخاب سه وزیر دفاع، اطلاعات و خارجه نکاتی را گوشزد  می کنند و انتخاب وزرا با هماهنگی با رهبری است. اما در سایر موارد ایشان هیچ ورودی ندارد:" در خصوص برخی وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش‌وپرورش و ارشاد اسلامی، رهبر انقلاب اسلامی حساسیت‌هایی دارند، چراکه انحراف در آنها، موجب ایجاد انحراف در حرکت کلان کشور به‌سمت آرمانها می‌شود و نگهبانی و مراقبت در خصوص حرکت عمومی به‌سمت آرمانها وظیفه قطعی رهبری است اما در انتخاب مسئولان این وزارتخانه‌ها، ورود نمی‌کنند؛ و در خصوص اکثریت کابینه نیز در همه ادوار تا آنجا که از سوابق امر برمی‌آید نظری ابراز نمی‌کنند لکن همواره تأکید دارند که وزیران، افرادی کاری و به‌دور از حاشیه باشند، زیرا همان‌طور که در نظر مردم، کارآمدی و موفقیت دولت، موفقیت نظام است، ضعف و ناکارآمدی دولت نیز به حساب نظام گذاشته می‌شود."

اما بار دیگر در بحث انتخاب وزیر علوم جاییکه مجلس باید تصمیم نهایی را بگیرد، موضوع ورود رهبری مطرح شد و بازهم خبری از موضع گیری رسمی دولت و تکذیب چنین ادعاهایی نیست. اینکه چرا اصلاح طلبان نسبت به غلامی موضع منفی دارند جای بحث دارد.

هدف اصلی در نفی غلامی در صورت انتخاب شدن به عنوان وزیر علوم این است که در صورت ایجاد هرگونه مشکلی یا شکست طرح ها و سیاست ها و بالا گرفتن انتقادات نسبت به اقدامات وی، عملکرد غلامی به پای روحانی و اصلاح طلبان نوشته نشود. از سوی دیگر براساس سیاست هایی، برخی در دولت سعی دارند برای کاهش فشار سهم خواهی اصلاح طلبان از دولت روحانی، اینگونه القا کنند که رئیس جمهور قصد انتخاب یک گزینه اصلاح طلب تر را داشت اما نظام با آن موافق نبود.

همچنین در چنین شرایطی کسانی این خط را پررنگ تر می کنند که قصد دارند بحث حاکمیت دوگانه را در کشور بار دیگر پررنگ کنند و تیتر رسانه هایی چون بی بی سی، رادیو فردا و صدای آمریکا به این موضوع اختصاص یابد.

در چنین شرایطی با توجه به اینکه بارها اعلام شده رهبری وردی به انتخاب وزرا ندارند، می بایست شفاف سازی شود که رسانه  های حامی دولت هیچ اشاره ای به آن نمی کنند. اینکه غلامی گزینه ای مناسب یا نامناسب است به انتخاب های حسن روحانی مربوط است و اصلاح طلبان به جای شایعه سازی و حاشیه سازی می بایست به جای سهم خواهی به فکر کمک به دولتی باشند که با حمایت خود باعث ورود مجددش به پاستور شدند و کارنامه روحانی بدون شک کارنامه اصلاح طلبان نیز خواهد بود.

ارسال نظرات

آخرین اخبار