حمایت از سپاه، وظیفه ملی همه جریانات سیاسی

کدخبر: 2638

در این میان موضع گیرهای قاطعی از سوی مقامات دولتی، مجلس و اکثریت جریان های سیاسی سبت به این اقدام آمریکا صورت گرفته است. محمدجواد ظریف، یک روز پس از سخنان جعفری، گفت: "واکنش ما بسیار تند است، طوری که آنها هیچ وقت فراموش نمی‌کنند."

در حالیکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از انقلاب اسلامی به تدریج قوت و اوج گرفت که از همان ابتدا مورد تهدید و محدودیت کشورهای غربی بوده و این نشان از وجود پتانسیل های بدیع در این نیرو است که مورد طمع قرار گرفته است.

هرچند دونالد ترامپ در سخنرانی جمعه شب خود تا توانست به ایران، ملت ایران و سپاه و برجام تاخت اما نتوانست سپاه را سازمانی تروریستی اعلام کند. هرچند آمریکا قصد دارد تا با تصویب قوانینی، سپاه پاسداران ایران را جزء گروه های تروریستی قرار دهد. دولتمردان ترامپ از اجرایی کردن تصمیم خود برای قرار دادن نام سپاه ایران و اخوان المسلمین در این لیست خبر داده اند که در هفته های آتی این دستور اجرایی به امضا رئیس جمهور خواهد رسید.

کاتسا نام قانون تحریم هایی است که یکی از بندهای دستور اجرایی 13224 است که مختص گروه های تروریستی است. وزارت خزانه داری آمریکا همزمان با سخنرانی ترامپ، بیانیه ای در این رابطه منتشر کرد که در انتظار اجرای یا عملی شدن توسط رئیس جمهور آمریکا قرار دارد.

پیش از این و قبل از سخنرانی ترامپ، واکنش ها نسبت به این ماجرا در داخل کشور بسیار قابل تامل بوده است. فرمانده سپاه پاسداران در یکی از موضع گیری های قاطع خود نسبت به آمریکا، هشدار داده که با ترویستی خواندن سپاه، ارتش آمریکا همسنگ داعش خواهد بود.

در این میان موضع گیرهای قاطعی از سوی مقامات دولتی، مجلس و اکثریت جریان های سیاسی سبت به این اقدام آمریکا صورت گرفته است. محمدجواد ظریف، یک روز پس از سخنان جعفری، گفت: "واکنش ما بسیار تند است، طوری که آنها هیچ وقت فراموش نمی‌کنند."

همچنین حسن روحانی، رئیس جمهور کشور با توجه به لزوم خارج شدن صدای واحد از کشور در مورد سپاه، اختلافات گذشته را کنار نهاد و در سخنانی صریح و هشدارآمیز، سپاه را محبوب قلب ملت دانست: "این اشتباه است سپاه تنها یک واحد نظامی نیست سپاه در دل این مردم قرار دارد و در همه روزهای خطر از منافع ملی دفاع کرده است. سپاه از ملت جدا نیست، ارتش هم از ملت جدا نیست، بسیج هم که عین ملت است، ما یک جامعه هستیم، ما ایران هستیم، هیچگونه اختلافی مابین جناح‌ها برای مقابله با توطئه دشمنان ما وجود ندارد. یکپارچه صف واحد کانه بنیانٌ مرصوص." علی اکبر صالی که در لندن به سر می برد در مصاحبه ای اقدام آمریکا در ترویستی نامیدن سپاه را اعلام جنگ علیه ایران معرفی کرده است:" این اقدام در صورت عملی شدن نشانه‌ای از رفتار خصمانه دولت آمریکا علیه ملت ایران است و با توجه به اینکه ارتش و نیروهای مسلح هر کشور ضامن صیانت و امنیت آن کشور میباشد، لذا این اقدام را به مثابه اعلام جنگ تلقی می کنیم. "

ورای چنین موضع گیری هایی به نظر می رسد، در حال حاضر شنیده شدن صدای واحد از کشور نسبت به این موضوع حساس بسیار حیاتی و مهم باشد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیش از 100 هزار نیرو به عنوان نهادی دفاعی و نظامی  محسوب می شود که در قانون اساسی کشور نیز به وظایف و جایگاه آن اشاره شده است.

همتراز کردن این نیرو در قامت گروه ها یا سازمان های تروریستی از سوی واشنگتن، اعلام جنگ به کشور خواهد بود. هرچند آمریکا برای تحت فشار قراردادن ایران قصد دارد تا دست به چنین اقدام خصمانه ای بزند اما ترویست نامیدن سپاه در منطقه ای که آمریکا حضور نظامی گسترده ای دارد، می تواند منجر به هزینه های سنگینی به این کشور شود.

اما در کنار این موضوع در روزهای اخیر و همزمان با پاسخ کوبنده، جعفری، فرمانده سپاه پاسداران،  جریانی هدفمند در خارج از کشور در فضای مجازی و به خصوص شبکه های اجتماعی دست به تقبیح این موضع گیری گرفتند اما در کنار این جریان خارج نشین از قضا برخی اصلاح طلبان تندرو در این زمینه نیز همراه بودند.

فتنه گران پس از موضع قاطعانه فرمانده سپاه به جای حمایت از یکی از نیروهای دفاعی و نظامی کشور که سال هاست امنیت ایران را در کنار سایر نیروهای نظامی حفظ کرده است، به سخنان وی حمله کردند و به اصطلاح پشت سرباز وطن را خالی کردند. مصطفی تاجزاده، یکی از محکومان فتنه 88 در توئیتی نوشت: این سخن که"در نظر داریم مسائل منطقه رادرجایی غیراز میز مذاکره حل کنیم"،معنایی جز این ندارد که گوینده تنها راه حل مسائل منطقه را جنگ می داند.

ظاهرا در ذهنیت اصلاح طلبان تندرو و تجدیدنظر طلبان، سپاه یک نیرویی است که می بایست به طور کلی حذف و منحل شود. از ابتدای انقلاب طرح های بسیاری برای انحلال سپاه از سوی جریان های تندرو مطرح شد اما هرگز این طرح ها به نتیجه نرسید و سپاه از همیشه بالنده تر در عرصه های مختلف حاضر می شد. ولی در همین حال در سال های اخیر، پروژه سپاه هراسی و تخریب این نیرو در داخل نیز از سوی کسانی دنبال شد که دارای مسئولیت های اجرایی یا در مجلس وظیفه قانون گذاری را برعهده داشتند.

طرح ادعاهای خلاف واقع درباره فعالیت های اقتصادی سپاه، دولت با تفنگ نامیدن آن، اتهام دخالت در انتخابات و حمایت از جریان های سیاسی خاص و ... سیر تخریب هایی بوده که باعث شد تا دشمنان با چنین مواضعی، سعی در طرح ریزی محدودیت ها و فشارها و حتی اجرایی شدن آنها کنند.

در حالیکه می طلبید در زمانیکه آمریکا یا کشورهای اروپایی بخش ها یا افرادی از سپاه پاسداران یا نیروهای نظامی کشور را در لیست تحریم های خود قرار می دادند، مسئولان اجرایی و قانونگذار، پاسخ عملی و قاطعی اتخاذ می کردند، چنین اقداماتی یا صورت نگرفت یا به صورت کاملا منفعلانه با سیاست های خصمانه دشمن رفتار شد. از این رو با هر عقب نشینی، دشمن قدم های خود را برای فشار به کشور تندتر ساخت.

با جمیع تمامی جوانب مطرح شده، در حال حاضر در موقعیتی به سر می بریم که حمایت از نیروهای نظامی کشور یک وظیفه ذاتی و ضروری از سوی جریان های سیاسی کشور است تا دشمنان از خلاها و اختلافات نتوانند هیچ گونه سواستفاده ای بکنند. هرچند ممکن است در شرایطی که آمریکا در حال آماده کردن مقدمات تروریستی نامیدن سپاه است، برخی از مزدوران یا معاندان فراری از کشور به فکر انتقام و آماده کردن خوراک چنین اقداماتی باشند، اما انسجام ملی  و ایستادگی  کامل جریان ها در مقابل خصومت ها می تواند منجر به خنثی سازی هر گونه توطئه ای در برابر ایران شود. تجربه نیز ثابت کرده در شرایط سخت جنگ و تحریم، این مقاومت ملی بوده که ثبات و امنیت کشور را حفظ کرده و باعث عقب نشینی دشمنان از مواضع خصمانه خود شده است.

ارسال نظرات

آخرین اخبار