گذشته از این که تروریست تلقی کردن سپاه پاسداران از منظر حقوق بین المللی وجهه ی قانونی ندارد می تواند اقدامی از سر ضعف ترامپ در تامین مطالبات غیر قانونی از برجام و با هدف تضعیف توان موشکی و دفاعی ایران با راهبرد طولانی مدت کاهش نفوذ و قدرت محور مقاومت در منطقه جنوب غرب آسیا قلمداد شود.

این روزها صفحه ی اول روزنامه ها و تیتر داغ رسانه های داخلی و خارجی به راهبردهای جدید دولت ترامپ علیه برجام و سپاه پاسداران اختصاص یافته است ترامپ که از همان آغازین روزهای کارش  با صدور فرمان  منع ورود مسلمانان هفت کشور از جمله ایران  عملا شمشیر دشمنی را از رو بسته و حقوق میلیون ها شهروند ایرانی_ امریکایی را نقض کرد در ادامه قصد دارد به برجام و سپاه حمله کرده و ان طور که از رسانه ها و منابع رسمی و غیر رسمی منتشر می شود برجام را لغو و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را جزو سازمان های تروریستی اعلام کند.

پس از استعفای زود هنگام فلین مشاور سابق امنیت ملی ترامپ بلافاصله یک استراتژیست کهنه کار یک ژنرال به نام” هربرت ریموند مک مستر “را به سمت مشاور امنیت ملی  کابینه ی خود منصوب کرد مک مستر در کنار دیگر ژنرال های امریکایی با تمرکز بر نحوه ی راهبرد دولت جدید با سپاه پاسداران طرحی را اماده کرده اند که منتظر امضای ترامپ است او در این طرح پیشنهاد داده سپاه در لیست سازمان های تروریستی مطرح شود که در این خصوص تبیین و واکاویی چند نکته ی کلیدی از اهداف پشت پرده و پیامدهای این اقدام، ضروری می نماید.

۱-سپاه پاسداران یک نیروی نظامی_ عقیدتی فرهنگی قانونی است که از کیان ایران و انقلاب در برابر تهدیدات حفاظت می کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بخشی از نیروهای نظامی در کشور بنا به تقسیم حوزه های عملیاتی و فعالیت های گوناگون، مسئولیت و ماموریت های خاصی را دنبال می کند مبتنی بر اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سپاه پاسدارانوظیفه ی نگهبانی و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و تعالی و تحقق ارامان های گفتمان انقلاب اسلامی را بر عهده دارد لذا هر گونه تهدید و توطئه( اعم از سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی) که متوجه انقلاب و دستاوردهای ان شود چه این تهدیدات در داخل و چه در خارج از مرزهای سیاسی باشد با تمام توان رزمی و غیر رزمی خود با ان مقابله خواهد کرد.

در خصوص نیروی نظامی کشورها و گستره ی جغرافیایی فعالیت آنهااز منظر حقوق بین الملل اصل بر این قرار داده شده که دولت ها با اجرای  مفهوم حاکمیت اختیارات گسترده ای در زمینه ی تقنین، اجرا و قضاوت داشته باشند از جمله قانون گذاری در مورد شکل گیری نهادهای نظامی و انتظامی و تعیین دستور کار هر یک می باشد که در جمهوری اسلامی ایران بر این اساس و منطبق بر قانون اساسی دو بخش نظامی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب با شرح وظایف مشخص و مجزا تشکیل شده است همچنین بر اساس منشور ملل متحد هیچ یک از قوانین بین المللی  صلاحیت اظهار نظر  در اموری که جزو صلاحیت های ذاتی و داخلی کشورها و دولت ها محسوب می شود( از جمله تشکیل و سازماندهی نیروهای مسلح اعم از نظامی و انتظامی را مجاز نمی داند(http://www.siasi.porsemani.ir) و آن را ممنوع می سازد لذا  قرار دادن نیروی نظامی یک کشور در زمره ی گروههای تروریستی از سوی آمریکا مسبوق به سابقه نبوده و بدعتی در قانون بین الملل به شمار می رود که فاقد وجاهت قانونی است.

نکته ی بعدی این است که آمریکا و ترامپ قصد دارند مطالبات غیر قانونی خود از برجام را در قالب تحریم سپاه و مبارزه با آن دنبال کنند.واقعیت امر این است که برجام آنگونه که آمریکا انتظارش را داشت نتوانسته مانع از نفوذ ایران در غرب اسیا و کاهش توانمندی های تسلیحاتی، موشکی و نظامی سپاه شود. همچنان که  ترامپ بارها نگرانی خود را از عمل نکردن ایران به روح برجام اعلام کرده که به تعبیر خودش همانا کاهش دخالت و نفوذ ایران در منطقه باشد نشده است. و چون نمی تواند در برجام و بند های آن تغییری ایجاد کند و ایران را پای میز مذاکره درباره ی توان موشکی بکشاند بر ان است تا با قرار دادن سپاه در لیست سیاه تروریست، توانمندی موشکی ایران را متوقف کند و البته نیم نگاهی هم به جان تازه بخشیدن به داعش دارد.

نکته ی سوم این که با این اقدام دولت امریکا در حقیقت به دنبال محدود کردن اقدامات سپاه در عراق، سوریه و تضعیف محور مقاومت است. این روزها داعش نفس های اخرش را در منطقه می کشد و می رود که به تاریخ بپیوندد داعشی که خود ترامپ بارها در مناظرات تلویزیونی اعلام کرد ساخته و سازماندهی شده ی دولت امریکاست. اما حضور قدرتمند سپاه قدس در جبهه ی نبرد واقعی با تروریست، ضربات سنگینی که بر پیکره ی ان وارد و نقش بسیار به سزایی که سپاه پاسداران و محور مقاومت در ازاد سازی مناطق تحت اشغال داعش در عراق و سوریه ایفا کرد مانع از رسیدن آمریکا و اسرائیل به اهداف شومشان در منطقه شد لذا آمریکا در تلاش است تا این که بتواند با تروریستی اعلام کردن سپاه از نفوذ مستمر و فزاینده ی معنوی و فیزیکی سپاه انقلاب در کشورها و ملت های منطقه بکاهد.

از سوی دیگر تروریستی قلمداد کردن سپاه پیامدهای عمده ی خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و ان این که بی تردید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همان گونه که اعلام کرده است که پس از این اقدام ترامپ( تروریست اعلام کردن سپاه پاسداران) در اقدامی متقابل ارتش امریکا را در هر نقطه از دنیا تروریست تلقی خواهد کرد چنین وضعیتی به معنای اعلان جنگ علنی ارتش های امریکا و ایران به هم خواهد بود در نتیجه گذشته از قطع همکاری ها برای حل بحران های منطقه ای . بحران تازه دیگری ایجاد خواهد شد و در این نبرد ممکن است برخی کشورهای دیگر در منطقه با آمریکا همراه شوند.

ارسال نظرات

آخرین اخبار