گزارش «فرهیختگان» درخصوص برگزاری سومین اجلاسیه مجلس خبرگان

کدخبر: 2554

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما باید روی فتنه حساس باشیم و رهبری نیز همواره بر این موضوع تاکید دارند، گفت:‌ «باید ببینیم فتنه کجا می‌خواهد نفوذ کند و الان فتنه‌گران حضور دارند، لذا باید مراقب باشیم و حتی به‌عنوان خبرگان به رئیس‌جمهور تذکر دهیم هرچند که در این جلسه رئیس‌جمهور حضور ندارد.»

افتتاحیه سومین اجلاسیه خبرگان رهبری روز گذشته با حضور اعضای مجلس خبرگان در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در حالی که قرار بود این دوره از مجلس خبرگان رهبری از ساعت 8:30 آغاز به کار کند، در ورودی خبرنگاران با تاخیر 30 دقیقه‌ای برای عکاسان و خبرنگاران باز شد و حضور خبرنگاران با حضور اعضای هیات‌رئیسه در جلسه، همزمان و همراه شد.

محسن اسماعیلی، آیت‌ا... ابراهیم امینی، حجت‌الاسلام سید‌ابراهیم رئیسی، آیت‌ا... هاشم‌زاده‌هریسی و آیت‌ا... احمد علم‌الهدی از جمله کسانی بودند که از ابتدای جلسه حضور داشتند. همزمان با پایان قرائت قرآن کریم، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات و نماینده استان تهران در خبرگان سر رسید. صدای شاتر دوربین عکاسان، حالا به صورت ممتد و پیاپی شنیده می‌شد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اولین کسی بود که به پای آقای وزیر بلند شد و خواست که جایش را به علوی بدهد. علوی، صندلی دم در ورودی صحن را که عادت داشتیم در سال‌های قبل آیت‌ا... مصباح‌یزدی را آنجا ببینیم، برای نشستن انتخاب کرد. آیت‌ا... صادق آملی‌لاریجانی عضو دیگر مجلس خبرگان بود که با حضورش صدای شاتر دوربین عکاس‌ها را درآورد. رئیس قوه قضائیه بی‌سر و صدا و بدون اینکه توجه خاصی را به خود جلب کند، رفت و بر صندلی شماره ۵۸ نشست. پس از استقرار هیات‌رئیسه در جایگاه، حجت‌الاسلام دری‌نجف‌آبادی به بیان دستورکار نشست این اجلاسیه پرداخت و حجت‌الاسلام سعیدی نماینده ولی‌فقیه در سپاه را تنها میهمان این اجلاس مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد و سپس آیت‌ا... جنتی به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان سخنرانی کرد.

 آیت‌ا... جنتی: مجلس خبرگان باید درباره مساله فتنه و نفوذ به رئیس‌جمهور تذکر دهد

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به گرامیداشت هفته دفاع مقدس آن را یک نعمت الهی دانست و تصریح کرد: «اگر خداوند کوه دماوند را هم طلا گرفته و به ما می‌داد، ارزش آن با جنگی که اتفاق افتاد برابری نمی‌کرد؛ چراکه طلا مایه فساد، افتراق و مصیبت است اما این جنگ سرتاپا مایه خوبی برای امت اسلامی بود و قدرت نظامی جمهوری اسلامی را نیز تقویت کرد.»

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به فجایع میانمار خاطرنشان کرد: «قضایای میانمار قلب هر انسانی را به درد می‌آورد و می‌سوزاند، آنها مردم بی‌پناهی هستند که دچار بی‌‌رحم‌ترین افراد روزگار شده‌اند و متاسفانه امت اسلامی هم در برابر آنها سکوت می‌کنند، هرچند جمهوری اسلامی هر کاری توانسته انجام داده و انجام خواهد داد، اما دردی از آنها دوا نمی‌کند و مساله همدردی بسیار مهم است.»

وی با اشاره به زمزمه جدایی اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: «جدایی اقلیم کردستان به‌منظور ایجاد یک اسرائیل دیگر است که با تمام وجود باید مقابل آن ایستاد؛ چراکه این جدایی خواسته اسرائیل و عربستان سعودی است و می‌خواهند مسلمین را تضعیف کنند.»

آیت‌ا... جنتی تاکید کرد: «کسانی که خرده عقلی داشته باشند، باید جلوی این اتفاق را بگیرند، هرچند که این توطئه‌ها راه به‌جایی نمی‌برد.»

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما باید روی فتنه حساس باشیم و رهبری نیز همواره بر این موضوع تاکید دارند، گفت:‌ «باید ببینیم فتنه کجا می‌خواهد نفوذ کند و الان فتنه‌گران حضور دارند، لذا باید مراقب باشیم و حتی به‌عنوان خبرگان به رئیس‌جمهور تذکر دهیم هرچند که در این جلسه رئیس‌جمهور حضور ندارد.»

  وی با بیان اینکه شاهد هستیم امروز کسانی که با انقلاب و اسلام مشکل‌دارند در حال رشد هستند که در این زمینه باید مستند تذکر بدهیم، گفت: «کمیته سیاسی مجلس خبرگان بسیاری از مطالبات را پیگیری کرده و خیلی از مسئولان را هم خواسته است که باید این روند استمرار داشته باشد و ما از آنها تشکر می‌کنیم.»

 آیت‌ا... بهشتی: جدایی کردستان عراق فتنه جدید بعد از داعش است

آیت‌ا... احمد بهشتی طی سخنانی پیش از دستور اجلاسیه سوم مجلس خبرگان رهبری به موضوع همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: «پس از فروکش کردن داعش و شکست آنها در منطقه دشمنان با طرح موضوع جدایی کردستان عراق از حکومت مرکزی خواب فتنه دیگری را در منطقه دیده‌اند.»

 نماینده ایلام: حکم حکومتی ولی‌فقیه بر همگان نافذ است

حجت‌الاسلام محسن سعیدی‌گلپایگانی، نماینده مردم استان ایلام و سومین سخنران پیش از دستور جلسه نخست اجلاسیه خبرگان با بیان اینکه حکم حکومتی ولی‌فقیه بر همگان و حتی مجتهدین نافذ است، گفت: «همان‌گونه که مقام معظم رهبری قمه‌زنی را به دلیل تبعات آن حرام اعلام فرمودند بر همه واجب است از حکم ایشان تبعیت کنند.»

 حجت‌الاسلام رئیسی: پیش‌پرداخت‌های ما در برجام آمریکا را جسور کرده است

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در حاشیه سومین اجلاس مجلس خبرگان رهبری با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدا اعلام‌شده بود ما اعتمادی به آمریکا نداریم، گفت: «لکن پایبندی غرب به آمریکا به این قرارداد را باید با جدیت در دیپلماسی دولت دنبال کرد تا آنها ملزم به اجرای این تعهد شوند.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف از پیش‌پرداخت‌های ایران در مساله برجام اظهار کرد: «آن پیش‌پرداخت‌ها غرب را جسور کرده لکن ما معتقدیم که همچنان بی‌اعتمادی به آمریکا ایجاب می‌کند به دنبال نسخه اصلی که کشور را در برابر هجوم دشمنان توانمند می‌کند برویم که این نسخه همان اقتصاد مقاومتی است.»

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران از ابتدای انقلاب نشان داد در برابر تحریم‌ها بسیار پایدار و مقاوم است، بیان کرد: «امروز بدعهدی‌ آمریکایی‌ها و غرب‌ باید به رخ عالم کشیده شود و پیمان‌شکنی آنها را باید به ملت‌ها و دولت‌ها اعلام کنیم که اینها نه‌تنها در برابر ملت ما بلکه در برابر هیچ ملتی پایبند به پیمان نیستند.» حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی‌بر بی‌اعتمادی به آمریکا گفت: «باید به اصول اصلی نظام که اتکا به دست‌های توانمند جوانان است پایبند باشیم چون گره‌گشای امور کشور دست‌های جوانان است.»

 آیت‌ا... خاتمی:‌ بررسی طرح تشکیل کمیسیون اقتصادی اجتماعی و سیاسی در خبرگان

آیت‌ا... سیداحمد خاتمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری در حاشیه اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «طرحی دوفوریتی کمیسیون سیاسی و اجتماعی که تبدیل به سه کمیسیون اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌شود را بررسی می‌کنیم.»

 آیت‌ا... بوشهری: هیات نظارت بر برجام پاسخ متناسبی به تهدیدات آمریکا بدهد

آیت‌ا... سیدهاشم حسینی‌بوشهری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز در دنیا آمریکا به‌صورت آشکار پرچم‌دار بر هم زدن برجام است، افزود: «این کشور به‌عنوان پرچم‌دار تهدید علیه ملت ایران است.»

وی تاکید کرد: «ما انتظار داریم هیاتی که برای نظارت بر برجام تعیین‌شده پس از بازگشت رئیس‌جمهور از سازمان ملل پاسخی درخور و متناسب با تهدیدات آمریکا بدهد تا این کشور برای همیشه احساس کند که نمی‌تواند در برابر اراده ملت ایران حرفی بزند.»

 نماینده ولی‌فقیه در سپاه: مدل نفوذ در ایران همان مدل نفوذ در چین است

حجت‌الاسلام علی سعیدی میهمان ویژه اجلاس سوم مجلس خبرگان رهبری بود که در اجرای ماده 52 آیین‌نامه داخلی با موضوع «نفوذ» به ایراد سخنرانی پرداخت و با بیان مقدمه‌ای نسبت به نفوذ دشمن هشدار داد و شکست برخی انقلاب‌ها و امپراتوری‌های جهان را وجود زمینه‌های نفوذ در آن انقلاب‌ها دانست.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران گفت: «مدل مورد اجرا در ایران امروز همان مدل نفوذ در چین است، یعنی جهانی‌شدن بدون توجه به اصول و مبانی انقلاب اسلامی و الزاما توجه به سیاست اقتصادی درهای باز.»

 

*  نویسنده : محمودرضا کریمی روزنامه نگار

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار