حسام شادمان

کدخبر: 2528

به نظر می‌رسد زاهدی در چینش جدید کابینه خود و نیز در اداره آینده قزوین مشکل مهمی دارد و آن اینکه در ارتباطات خود با ویلای نجف‌آباد و یا بیت سید اصلاحات باید تعادل ایجاد نماید و این برای او سخت و دشوار خواهد بود.

سرویس سیاسی قزوینخبر، زاهدی به قزوین می‌آید، با کوهی از مشکلات که همتی برای او به‌جا گذاشته است.

عبدالمحمد زاهدی قرار است رسماً سه‌شنبه هفته جاری، سکان هدایت استانداری قزوین را به دست بگیرد، درحالی‌که خود هم می‌داند وارث چه آشفته‌بازاری در قزوین است. اما شاید بهتر باشد بنشینیم و تأملی کنیم که اولویت‌های زاهدی در قزوین چیست و او چه چیزی در پیش دارد.

 

مدیران دردسرساز و دو جریان

امروز در استان قزوین، جزایری از مدیران مختلف وجود دارد. برخی از مدیران به شیوه خانوادگی و با یک نام خانوادگی در استان قزوین مسئولیت‌های مدیرکلی و مدیریت کلان گرفتند. خانواده‌ای که احتمالاً شایسته‌سالاری! بیش‌ازپیش در خانواده آن‌ها موج می‌زد به‌نحوی‌که احتمالاً اگر جفا نبود، پدر خانواده نیز باید استاندار می‌شد. گرچه اخبار واصله از اختلاف شدید خانواده مدیرکل‌ها با شیخ حکایت دارد، اما هرگز این خانواده نتوانست در مقابل دیپلماسی ویلای نجف‌آباد تاب بیاورد و احتمالاً بیشتر برادرها باید در دوره زاهدی و در دولت دوازدهم با پست خود خداحافظی کنند.

گذشته از مدیران کل شایسته‌سالار! برخی مدیران دیگر نیز در انتظار جابجایی خواهند بود و احتمالاً این جابجایی‌ها از توسعه نفوذ سید اصلاحات قزوین سرچشمه خواهد گرفت، موضوعی که تا حدی دیپلماسی ویلای نجف‌آباد را تهدید می‌کند.

به نظر می‌رسد زاهدی در چینش جدید کابینه خود و نیز در اداره آینده قزوین مشکل مهمی دارد و آن اینکه در ارتباطات خود با ویلای نجف‌آباد و یا بیت سید اصلاحات باید تعادل ایجاد نماید و این برای او سخت و دشوار خواهد بود. ویلانشینان پیش‌تر نشان داده بودند که در انتصاب‌ها حساس هستند و به روزبه استاندار اسبق طوماری از اسامی ارائه داده بودند تا به مسندهای گوناگون انتخاب گردند. حالا اما باید دید نظر آن‌ها در مورد کابینه استانی دولت دوازدهم چیست.

آمارها و واقعیت‌ها

دیگر مشکل زاهدی آمارها و واقعیت‌هاست. فریدون همتی برخلاف گفته رئیس خود حسن روحانی که در سال ۹۲ و در کوران رقابت‌های انتخاباتی گفته بود: ملاک تورم جیب مردم است نه آمارهای رسمی، کاملاً جیب مردم، حال و اوضاع مردم و وضعیت آن‌ها را رها کرد و به مدیریت آماری روی آورد. سال گذشته علی‌رغم آنکه خودش گفته بود با تعطیلی بیش از ۶۰۰ واحد تولیدی فرصت ایجاد ۲۰ هزار شغل از بین رفته است، اما ناگهان بعد از سفر رئیس‌جمهور در آمارهایش رشد نشان داد و هرماه آمار محیرالعقولی از ایجاد اشتغال در استان ارائه می‌داد که در عمل و در کف خیابان به چشم نمی‌آمد. همتی درنهایت از ایجاد ۲۲ هزار شغل در سال گذشته خبر داد و در مقابل هر نقد و انتقادی با تمسخر پاسخ می‌داد که بروید بپرسید، بروید ببینید، بروید بشمارید و الخ و نیز یک جمله رایج که البته دولتی‌های امروز آن را در دولت نهم و دهم منطقی حساب نمی‌کردند اما امروز برایشان کاملاً منطقی است: «این‌ها آمار رسمی مملکت است».

حالا زاهدی وارث منطق ملانصرالدینی مدیریت قبل است که در پاسخ آمارهای عجیب‌وغریب می‌گوید بروید متر کنید! و با واقعیتی روبرو است که باید برای آن چاره‌ای بیندیشد. بیکاری در قزوین بیداد می‌کند، تورم آزاردهنده است، صنایع حال‌وروز خوشی ندارند و بنگاه‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل امیدواری چندانی به اوضاع ندارند. بدتر آنکه امروز کارآفرینان غیر از وام‌های صندوق کارآفرینی امید، از هیچ دستگاه و ارگانی رضایت ندارند و موانع قانونی و اداری پیش روی آن‌ها و عدم همراهی مدیران و سدکردن راه آنان باعث شده تا کارآفرینی نیز به نقطه مطلوب نرسد.

واقعیت‌های کف خیابان، واقعیت‌های صنعت و اقتصاد و تولید، واقعیت‌های سیاست و واقعیت‌های میان مدیران کل با آمارهایی که همتی داده است متفاوت است و امروز زاهدی باید بداند که نباید به آن آمارها تکیه کند و بر اساس آن‌ها پیش برود.

رسانه‌ها

رسانه‌ها در قزوین اوضاع پیچیده‌تری دارند، عدالت رسانه‌ای در قزوین برقرار نیست و مسئولان امر هم اهتمام خاصی به آن ندارند. فریدون همتی در انتها دوران مدیریت خود در قزوین نشان داد که سر سازش با نهادهای صنفی رسانه‌ای هم ندارد. زمانی که طیفی برخلاف سلیقه سیاسی او خانه مطبوعات قزوین را به دست گرفت، همتی نشان داد که نمی‌تواند صنفی و غیرسیاسی به نهاد رسانه‌ای نگاه کند. لذا خودش دست‌به‌کار شد، جشنی برای رسانه‌ها برپا کرد، از چهره سیاسی پرحاشیه استان دعوت کرد تا سخنرانی کند و باسلیقه سیاسی خود جشن را جلو برد. علاوه بر آن در آئین هرساله و بزرگی که با عنوان «جشن خانه مطبوعات» برگزار می‌شود شرکت نکرد و رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان هم به آن جشن نرفت تا نشان دهد در برخورد با رسانه‌ها چیزی به نام عدالت وجود ندارد.

زاهدی امروز وارث این وضعیت و این نحو رفتار استانداری با رسانه‌ها نیز هست و احتمالاً کار سختی را هم پیش رو دارد.

مرد انقلابی

استان قزوین شخصیت‌های مؤثری دارد که استاندار جدید باید با آن‌ها تعامل کند. مهم‌ترین چیزی که از همین ابتدا بهتر است استاندار قزوین درک کند این است که آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه قزوین درراه منافع مردم، صلاح انقلاب اسلامی و حفظ شریعت اسلام تعارف ندارد. نه صراحت لهجه او تحت تأثیر قرار می‌گیرد و نه روابط پیچیده سیاسی چون دیپلماسی ویلای نجف‌آباد و خانه سید اصلاحات و این موارد برای او اهمیتی دارد. آنچه مجتهد انقلابی قزوین به آن اهمیت می‌دهد مردم، انقلاب و اسلام است. او سخن خود را خواهد گفت، مسائل را پیگیری خواهد کرد و مردم را نیز همواره آگاه می‌کند.

حسام شادمان

ارسال نظرات

آخرین اخبار