بررسی گزینه‌های ریاست شورای شهر قزوین

کدخبر: 2465

شاید فردای اعلام نتایج شم سیاسی همه می‌گفت که داوودی رئیس بلامنازع شورای پنجم خواهد بود، اما حالا از یک فراکسیون شش نفره که اکثریت پارلمان محلی قزوین را در اختیار گرفته است، سه مدعی برای ریاست وجود دارد.

سرویس سیاسی قزوین خبر؛ شاید این روزها، مهم‌ترین بحث محافل سیاسی، خبری و رسانه‌ای در قزوین موضوع انتخاب شهردار بزرگ‌ترین شهر استان باشد. قزوین در یک برهه تاریخی در انتظار طلوع شهریور و آغاز به کار پنجمین دوره شورای اسلامی است و شاید چیزی که کمتر به آن توجه شده است موضوع ترکیب هیئت‌رئیسه شورا و به‌ویژه انتخاب رئیس پارلمان محلی قزوین است.

زمانی که لیست امید منتشر شد، کمتر کسی فکر می‌کرد در صورت پیروزی این لیست اختلافی برای انتخاب رئیس شورا وجود داشته باشد، همان‌طور که همه می‌دانستند درصورتی‌که لیست خدمت یا دیگر لیست‌های گروه‌های سیاسی پیروز شوند چه کسی ریاست شورا را در اختیار خواهد داشت.

امروز اما ماجرا کمی پیچیده‌تر به نظر می‌رسد، شاید فردای اعلام نتایج شم سیاسی همه می‌گفت که داوودی رئیس بلامنازع شورای پنجم خواهد بود، اما حالا از یک فراکسیون شش نفره که اکثریت پارلمان محلی قزوین را در اختیار گرفته است، سه مدعی برای ریاست وجود دارد. این ابداً برای گروهی که با سازوکار مشخص توانستند انتخابات پرحاشیه‌ی شورای شهر را به نام خود تمام کنند، وجهه‌ی جالب و زیبنده‌ای ندارد؛ اکنون باید نگاهی به این سه مدعی انداخت:

بانوی نخست

«زهرا یوسفی» که بدون شک خود را بانوی تراز اول شورای پنجم نیز می‌داند. درواقع او از دیگر بانوان شورا باتجربه‌تر نیز هست، سابقه‌ی حضور در پارلمان محلی را دارد، به سازوکار شهرداری آشناست و یک فعال اجتماعی هم به شمار می‌رود؛ اما موضوع تنها کارنامه نیست، زهرا یوسفی که امید فراوانی داشت در انتخابات مجلس شورای اسلامی شانسی جهت جلب‌توجه جریان اصلاح‌طلب داشته باشد و در این امر ناکام ماند و شاهد موفقیت سیده حمیده زرآبادی بود، امروز این شانس را بسیار قوی می‌داند تا به‌عنوان اولین بانوی رئیس شورای شهر قزوین پس از پنج دوره ایفای نقش کند. البته در تمام این پنج دوره، او تنها زنی است که از این موقعیت برخوردار است و احتمالاً بتواند با فشار آوردن روی همین مسئله که امروز جبهه اصلاحات بسیار شعار آن را می‌دهد موفق شود. قرار بود کابینه دولت وزیر زن داشته باشد، اما روحانی وزیر زن معرفی نکرد، حالا زمزمه استفاده از زنان توانمند در تمام طبقات مدیریتی مطرح است تا شکست جریان «امید» در داشتن یک وزیر زن را جبران نماید. مهدیه سادات قافله باشی نیز در توییت خود گفته است که هنوز فرصت معرفی وزیر زن از میان نرفته است. در این فضا که جبهه اصلاحات برای جبران مافات نیاز به مانور این‌چنینی برای سپردن پست کلیدی به زنان دارد، زهرا یوسفی یک گزینه تمام‌عیار محسوب می‌شود و به نظر اگر مهدیه سادات قافله باشی و سیده منیره قوامی با او همراهی کنند، جلب حمایت یک نفر دیگر از اعضای فراکسیون امید نباید چندان کار سختی باشد.

جوانی در یک‌قدمی ریاست

«مهدی عبدالرزاقی»؛ او نیز مدعی قدری برای ریاست شوراست، جوانی، شور و شوق برای کار، فرصتی که مانند ابر بهار درگذراست و کارنامه‌ای کاملاً واضح و مشخص مهدی عبدالرزاقی را در موقعیت مناسبی قرار داده است تا امروز مدعی ریاست شورای شهر باشد. درواقع همه رؤسای پیشین شورا میان‌سال و کهن‌سال بودند، حالا یک جوان اصلاح‌طلب می‌تواند تحولی در مدیریت پارلمان محلی قزوین ایجاد کند و بر مدیریت شهری اثر بگذارد. به نظر توان لابی و رایزنی مهدی عبدالرزاقی بیشتر باشد، او در موقعیتی است که هم می‌تواند نظر مثبت سید ناصر قوامی را جلب کند و هم از سوی محمد علیخانی حمایت شود، این یعنی اهرم بیرونی حمایت از عبدالرزاقی خوب عمل خواهد کرد. او دوستان مؤثری هم در دولت دارد، حمایت برخی از مدیران دولتی از او را نیز نباید نادیده گرفت، همه این مسائل در کنار هم یعنی عبدالرزاقی ممکن است اولین رئیس جوان شورای شهر قزوین باشد. ریاست او یعنی افراد پرتجربه و قوی‌تری همچون حکمت الله داوودی، احد چگینی و فرج‌الله فصیحی رامندی باید در صحن تحت مدیریت او عمل کنند و این کار مهدی عبدالرزاقی را بسیار سخت و دشوار خواهد کرد.

مردی شبیه عارف

«حکمت الله داوودی»؛ همه او را سر لیست امید می‌دانستند، حضور نام او در لیست امید به معنای این بود که داوودی قرار است ریش‌سفید جمع باشد. مردم نیز به او اعتماد بیشتری داشتند و سبد رأی داوودی به‌خودی‌خود نشان‌دهنده‌ی همین موضوع است. حالا در این شرایط باید اعتراف کرد سرهنگ از دیگر گزینه‌ها متعادل‌تر است، او تنها فردی است که در صورت مدیریت جلسات می‌تواند سه عضو خارج از فراکسیون را نیز راضی نگه دارد و از تنش‌های احتمالی میان اکثریت و اقلیت جلوگیری نماید. سوابق حکمت الله داوودی نیز نشان می‌دهد که معقول‌ترین گزینه خود اوست، اما احتمالاً داوودی امروز آن‌چنان‌که خودش انتظار داشت و قرار بود، مورد اقبال و حمایت دوستان هم لیستی قرار نمی‌گیرد. نه زهرا یوسفی با او همراه است و نه عبدالرزاقی راضی می‌شود با او کنار بیاید و نه مهدیه سادات قافله‌باشی نظری به ریاست او دارد. البته انصاف هم ایجاب می‌کرد فردی که مردم تصور می‌کردند سر لیست است به ریاست شورا برسد، اما گویا سرنوشتی که برای محمدرضا عارف در مجلس دهم رقم خورد، امروز در انتظار حکمت الله داوودی است، مگر آنکه این منتخب شورای پنجم نشان بدهد سیاست را بیشتر از دیگر اعضای فراکسیون آموخته است و جایگاه مطلوب خویش را با رایزنی به هنگام و درست به دست آورد.

درهرحال به‌زودی شورای پنجم، به‌طور رسمی کار خود را آغاز می‌کند و باید دید که قرار است که چه اتفاقی بیافتد و چه کسی مدیریت پارلمان شهری قزوین را به دست بگیرد.

محمدحسین نودهی

ارسال نظرات

آخرین اخبار