محمدحسین نودهی

کدخبر: 2404

فریدون همتی که پیش‌تر از مدیران جوان صداوسیما بوده و در یک سازمان رسانه‌ای خدمت کرده است، به‌خوبی می‌داند که چگونه سخن بگوید تا بیشترین انعکاس را پیدا کند، می‌داند باید چطور رفتار کند تا دیده شود و حتی چگونه چهره خود را به رسانه‌ها نشان بدهد.

سرویس سیاسی قزوین‌خبر؛ استاندار قزوین، بیش از آنکه یک مدیر اجرایی و سیاستمداری کارکشته باشد، یک متخصص رسانه‌ای است. مردی که رسانه را خوب می‌شناسد، ابعاد آن را درک می‌کند و برایش کاملاً واضح است که چگونه رفتار کند تا بهترین انعکاس را در رسانه‌ها داشته باشد.

فریدون همتی که پیش‌تر از مدیران جوان صداوسیما بوده و در یک سازمان رسانه‌ای خدمت کرده است، به‌خوبی می‌داند که چگونه سخن بگوید تا بیشترین انعکاس را پیدا کند، می‌داند باید چطور رفتار کند تا دیده شود و حتی چگونه چهره خود را به رسانه‌ها نشان بدهد.

او تاکتیک رسانه را به‌خوبی آموخته است و هرچند امروز از مشورت مشاوران رسانه‌ای خوب هم بهره‌مند نباشد و مشاوران رسانه‌ای او چیزی در آستین نداشته باشند، خودش به‌تنهایی می‌تواند آنچه را که در ذهن دارد برای رسانه‌ها ایجاد کند و به سبب آن در افکار مردم شناخته شود. این نعمتی است که کمتر مدیری در کشور ما از آن برخوردار است.

بی‌تعارف با مدیران

فریدون همتی آموخته است که باید برخلاف عرف معمول مدیران کشور، به کابینه‌ی خود آن‌قدرها هم ننازد و نشان بدهد که به‌شدت مراقب تیم اجرایی خودش است. درصد کاملاً حساب‌شده‌ای از گفتار همتی با مدیران خودش به رودررویی بی‌پرده اختصاص دارد به‌نحوی‌که ابایی ندارد تا در حضور اصحاب رسانه از مدیران خودش انتقاد کند، به آن‌ها بتازد و حتی از ادامه همکاری با آن‌ها ابراز تردید کند. بارها و بارها در جلساتی از برخی مدیران به‌شدت انتقاد کرده، گاهی از مدیرانی سخن گفته که با برنامه‌های اقتصادی و آرمان‌های دولت در توسعه اشتغال هماهنگ نیستند و برکنار خواهند شد و حتی در جلساتی رسمی مدیرانش را بازخواست کرده است. این‌ها همتی را محبوب رسانه‌ها می‌کند و چهره‌ای که از او می‌سازد، مدیری مقتدر است که مدیران اجرایی‌اش را رها نکرده و آن‌ها را مدام رصد می‌کند. این نوع مدیریت همتی یک دستاورد مهم دارد، حتی اگر کار پیش نرود و مانع‌ها فراوان باشد هیچ‌کس استاندار را مقصر نمی‌داند. یکی از خبرگزاری‌ها مدتی پیش به‌صورت مفصل با کارآفرینان استان گفت‌وگوهایی داشت. عمده آن‌ها از نقص‌ها و موانع همراهی مسئولان دستگاه‌های مختلف گلایه داشتند، اما معتقد بودند استاندار قزوین همراه بوده و به آن‌ها روحیه داده است.

جلوتر از همه

استاندار قزوین نشان می‌دهد که جلوتر از دیگر مدیران استان به فکر حل مسائل است و اولویت برای او دغدغه‌های مردمی است. اگر در جلسات مختلف مدیران خودش را بازخواست می‌کند، جایی نیز لازم است که حرکت رسانه‌ای‌تری انجام دهد. جلسه مهمی تشکیل می‌دهد، مدیران استان فراخوانده می‌شوند و رأس ساعت که قرار است جلسه آغاز شود، فریدون همتی وارد سالن جلسات می‌شود، با حرارت خاصی اعلام می‌کند که از روند کارها راضی نیست و نمی‌تواند جلسه را با مدیران ادامه دهد و درنتیجه قهر می‌کند و جلسه را ترک می‌کند. این بهترین سوژه است برای رسانه‌هایی که به دنبال تحلیل ماجرا می‌گردند. قضاوت رسانه‌ها همواره در این موارد تحت تأثیر قرار می‌گیرد. همتی در مورد گفتار خود نیز خیلی خوب عمل می‌کند و می‌داند چگونه توجه جلب کند. برای مثال بعد از شرکت نماینده محترم ولی‌فقیه در شورای اداری و انتقاد او از روند کارها در استان و سپس ترک جلسه، فریدون همتی برای تحت تأثیر قرار دادن انعکاس رسانه‌ای سخنان نماینده ولی‌فقیه، گزارشی ارائه می‌کند و به مشاور خود تأکید می‌کند که «این‌ها را موبه‌مو به حاج‌آقا برسانید» و خیلی تلخ و زشت خنده حضار را برمی‌انگیزد.

بازهم می‌دانیم که همتی رسانه‌ها را خوب می‌شناسد و تلاش می‌کند تا این‌گونه اثر آن سخنان را بکاهد.

صدالبته مسائل دیگری هم هست. فریدون همتی به بازدیدهای مدام می‌رود، آن‌ها در وسعتی خیلی خوب پوشش داده می‌شوند و طبیعی هم هست. شب‌ها جلسه می‌گذارد و کارها را پیگیری می‌کند و رسانه‌ای می‌شود و احتمالاً بخشی از آن‌هم رسانه‌ای نمی‌شود. درواقع همتی اصولگرایی است که مانند اصولگرایان دولت نهم برای کار روز و شب نمی‌شناسد.

پایان کارگردانی

آنچه ماحصل کار همتی است به نظر بیشتر همین نمایش‌های رسانه‌ای است. فضای تولید و اشتغال در استان آن‌طور که باید پیش می‌رفت نرفته است. هنوز در مورد آمارهای سال گذشته حرف‌وحدیث است و آیت‌الله عابدینی هم انتقادات جدی را سال گذشته در مورد آمارهایی که ارائه شد مطرح کرد که هیچ‌کس به این نوع انتقادات پاسخ قانع‌کننده نداد و تنها و تنها با جوسازی رسانه‌ای تلاش شد تا نماینده ولی‌فقیه در استان مورد هجمه قرار بگیرد.

امروز مشکلات صنعتی هم حادتر شده و حل نمی‌شود، کلید همتی بر قفل صنعت استان نمی‌چرخد و نه‌تنها منتقدان دولت که حتی به نظر اصلاح‌طلب‌ها و حامیان دولت هم از او رضایت ندارند. کمتر از دو سال از کارگردانی فریدون همتی بر نمایش ویژه استانداری قزوین می‌گذرد و کارنامه استانداری قزوین بیشتر همان صفحات مجازی رسانه‌ها و صفحات واقعی نشریاتی است که منتشرشده است.

بیکاری بیداد می‌کند، صنعت استان تب‌دار است، رسانه‌ها اوضاع خوبی ندارند،‌ کارآفرینان گله‌مندند و برونداد عملکرد همتی یک‌صدم انعکاس رفتار او در رسانه‌ها هم نیست. قزوین امروز به نظر باری دیگر در انتظار تغییرات جدی است و باید دید کارگردانی همتی چگونه پایان خواهد یافت.

محمدحسین نودهی

ارسال نظرات

آخرین اخبار