محمد اسدی گفت: آنچه در حوزه ی هنر باید انجام میشده و نشده رسیدگی به زیرساخت‌ها و توجه ویژه به تولید و محتوا و نرفتن به سمت هنرمتعالی بوده که صورت نگرفته است.

محمد اسدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری قزوین خبر اظهار کرد: وضع معیشتی هنرمندان اصلاً خوب نیست و صندوق توسعه هنرمندان در دولت یازدهم به شکل جدی از هنرمندان حمایت نکرده و بیمه هنرمندان و خبرنگاران دراین دولت ادامه پیدا نکرد چون دغدغه اصلی دولت نبوده است.

وی ادامه داد: هم چنین٬ جشنواره‌های استانی درسطح ضعیف‌تری برگزار شدند و حمایت‌های مالی مانند وام دادن دراین دوره به صورت موردی بوده و به شکل برنامه و طرح صورت نگرفته است.

این هنرمند تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید به اقتصاد هنر توجهی صورت نگرفت و بازارچه های دائمی که قرار بود در استان‌ها برای خرید و فروش آثار هنری دایر شود تشکیل نشد.

اسدی گفت: هم چنین در این مدت دولت در حوزه ی پژوهش و ترجمه هم موفق عمل نکرده است اما در برگزاری جشنواره‌های کلان مثل فیلم فجر و کنسرت‌های متعدد برنامه و هدف مشخصی داشت.

وی در ادامه برای پویایی بیشتر حوزه فرهنگ و هنر به‌ویژه هنرهای تجسمی اشاره کرد و افزود: این حوزه نیازمند همکاری و هماهنگی بین وزارت خانه های مربوطه ، افزایش اعتبارات و مدیریت تخصصی و جوان و اقتصاد هنر است.

این فعال هنری تصریح کرد: توجه کافی به پژوهش در زمینه هنرهای تجسمی صورت نگرفته و در این راستا ضروری است تفاهم‌نامه‌های مختلف با وزارت‌خانه‌هایی مانند وزارت علوم در حوزه تالیف کتاب‌های تخصصی با همکاری اساتید مجرب دانشگاه‌ها و اعضا هیئت‌های علمی منعقد شود.

وی اضافه کرد: همچنین باید شرایط مناسب برای ارتباط و تعامل هر چه بیشتر هنرمندان با سایر کشورها به کمک وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی، میراث فرهنگی و دیگر نهادهای مربوطه فراهم شود.

اسدی تصریح کرد: کاربردی کردن هنر در سطح جامعه و نگاه کارآفرینی و تولید به هنر با همکاری وزارت تعاون و دیگر نهادها و افزایش سطح اگاهی جامعه  و معرفی کامل همه هنرها به مردم توسط ساخت برنامه‌های تخصصی هر چه بیشتر در رسانه ملی را از دیگر فعالیت‌هایی است که باید باهمکاری و هماهنگی بین وزارت خانه‌های مربوطه محقق شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه حوزه فرهنگ و هنر نباز به یک عزم ملی است، تشریح کرد: دوری، از هرگونه فعالیت‌های جزیره‌ای و موازی کاری‌ها و نداشتن نگاه ویترینی به هنر، افزایش چشم گیر اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  از جمله اقداماتی است که باید در حوزه افزایش اعتبارات و مدیریت تخصصی و جوان به آن توجه کرد.

این فعال فرهنگی ادامه داد: چنانکه مطلع هستید متأسفانه در یک دهه اخیر با توجه به نیازهای موجود اعتبارات کافی صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: مدیرانی که در جایگاه های خورد  و کلان قرار می گیرند باید از دانش و اگاهی کافی از علم مدیریت و فرهنگ و هنر برخوردار باشند و در اداره امور از مدیران جوان استفاده کرده و به آن‌ها اعتماد کنند.

اسدی در خصوص اقتصاد هنر تصریح کرد: باید شرایطی صورت پذیرد که خرید و فروش اثار هنری به شکل یک فرهنگ در جامعه صورت گیرد، همچنین در نظر گرفتن بازارچه های دائمی برای فروش آثار هنری مانند: آثار صنایع دستی به ویژه در استان‌ها ضروری است.

وی نوشتن قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها با دستگاه‌های مختلف از جمله بانک‌های خصوصی برای خرید آثار فاخر و بیمه هنرمندان را جمله مورادی دانست که بایستی در اقتصاد هنر بدان توجه کرد.

این هنرمند متذکر شد: متأسفانه در دهه گذشته با توجه به حساسیت‌هایی که در حوزه برگزاری کنسرت‌ها و مهاجرت چند بازیگر درجه سه به خارج از ایران به وجود آمد، رسانه‌ها بیش از حد به این موضوعات پرداختند و وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان این نهاد جدیت لازم را در دیگر حوزه‌های هنر نشان نداند.

اسدی در پایان یادآور شد: به دلیل حواشی کنسرت و سینما متأسفانه به دیگر حوزه‌های هنری از جمله هنرهای تجسمی توجه کمتری صورت گرفت.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار