انشقاق و اختلاف در جریان اصلاحات استان قزوین، نکته ای بود که از مدتها پیش در این استان به گوش می رسید اما تلاش برای نمایان نشدن این اختلاف باعث شده بود تا این انشقاق در سطح معادلات سیاسی استان به صورت کامل ظهور و بروز پیدا نکند.

سرویس سیاسی قزوین خبر؛ اما اتقاقات چند روز گذشته و صدور بیانیه ای از سوی برخی از اعضای جوان این جریان در استان قزوین نشان داد دیگر زمان پنهان کردن این اختلافات به پایان رسیده و در ایام نزدیک به انتخابات، فضای مجادلات سیاسی در این بخش از بدنه اصلاحات به معنای واقعی ظهور پیدا کرده است.

پیش از این شواهد نشان میداد جریان اصلاحات در استان قزوین، به دو طیف سالار قاسمی و محمد علیخانی تقسیم شده است اما اصلاح‌طلبان استان قزوین هیچ‌گاه حاضر نشدند در رابطه با این دوطیف در جریان خود واکنشی جدی داشته باشند تا اینکه بیانیه شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان این اختلاف و تقسیم بندی را عیان کرد.

در اولین گام مهدی یعقوبی، مسئول شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان شعبه قزوین و خواهرزاده اخوان قاسمی چهارشنبه گذشته در پستی اینستاگرامی، از صدور بیانیه ای انتقادی روسای شاخه جوانان 7 حزب اصلاح‌طلب استان قزوین خطاب به شورای اصلاح طلبان استان خبر داد.

وی در این پست خود اعلام کرده بود: بیانیه ای که فقط و فقط مطالبات جوانان را فریاد زده و خطاب به شورای اصلاحطلبان است شورایی که دو نفر از دایی های من عضو آن هستند. بنابراین برای زیر سوال بردن شخص یا اشخاصی این بیانیه صادر نشده است. هدف ما فقط بیان صحبت‌های جوانان بوده و ویژگی جریان و تفکر اصلاح طلبی هم همینه که حق انتقاد درون گروهی را برای افراد قائل است.

یعقوبی در این پست اینستاگرامی ضمن انتشار تصاویر روسای شاخه جوانان این 7 حزب اعلام کرده بود این بیانیه به امضاء روسای شاخه جوانان حزب اعتدال و توسعه، کارگزاران، اعتماد ملی ، اسلامی کار، میهن اسلامی، جوانان ایران اسلامی و ندای ایرانیان رسیده است.

19 بهمن کانال تلگرامی جبهه مجازی حامیان دولت نیز با انتشار این عکس، صدور این بیانیه را اعلام کرد و سرانجام 20 بهمن متن رسمی این بیانیه منتشر شد.

اولین نکته ای که در ابتدای این بیانیه بر آن تاکید شده بود، عدم توجه به جوانان،عدم اعتماد به جوانان و استفاده ابزاری و مقطعی از این قشر فرهیخته بود. صادر کنندگان این بیانیه از این نکته به عنوان یک روند معیوب نام برده بودند که در سالهای اخیر گریبانگیر این جریان شده است.

این اعتراف هرچند تلخ برای جریان اصلاح‌طلب در استان قزوین به وضوح از استفاده ابزاری از جوانان خبر می داد و حال گویا جوانان این جریان از این استفاده ابزاری از خود خسته شده، آستانه تحمل شان به پایان رسیده و طاقت شان طاق شده بود و خواستار تغییر بودند.

اعتراف جالب دیگری که در این بیانیه صورت گرفته بود، تأکید بر وجود فضای دلسردی و بی انگیزگی بود و اینکه نگارندگان نتیجه این حرکت جریان اصلاح طلبی در استان را از دست دادن نسل جوان که از آن به عنوان سرمایه یاد شده بود می‌دانستند.

در پایان این بیانیه نیز از محمد مهدی سیدتقیا مسئول شاخه جوانان حزب اعتدال و توسعه، محمد زحمتکش مسئول شاخه جوانان حزب اعتماد ملی، مهدی یعقوبی مسئول شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان، علی میرزایی مسئول شاخه جوانان حزب میهن ایران اسلامی، روح الله مومنی مسئول شاخه جوانان حزب کارگزاران و میلاد حکمی مسئول شاخه جوانان حزب جوانان ایران اسلامی به عنوان امضاء کنندگان بیانیه نام برده شده بود.

اما نکته جالب ماجرا از آنجا شروع می شود که کانال تلگرامی هفته نامه تابان – منتسب به محمد علیخانی - در خبری، این بیانیه را تکذیب کرد . این کانال خبری این بیانیه را یک بیانیه ساختگی توسط تنها دو نفر اعلام کرد و نسبت به آن واکنش نشان داد.

در این خبر 4 حزب اصلاح طلب استان قزوین با تکذیب امضاء خود، بر اتحاد و همدلی !! جریان اصلاحات در استان قزوین تأکید کرده بودند.

این تکذیب به قدری پیش رفت که عادل عابدینی دبیر سازمان جوانان حزب اسلامی کار استان قزوین که نام وی به عنوان یکی از امضاء کنندگان آورده شده بود اهداف پشت پرده این بیانیه را مشکوک دانسته و اعلام کرد: بیانیه فوق الذکر چون خارج از مقررات حزبی و خارج از روال عادی تهیه شده بود اینجانب با اینکه آن را امضا نکرده بودم و تلفنی و بدون دیدن متن آن، از روی اعتماد موافقت ضمنی خود را اعلام کرده بودم، اما به خاطر مشکوک بودن اهداف پشت پرده آن، سریعا انصراف خود را اعلام کردم و جا داشت که نسبت به حذف عکس بنده اقدام می گردید.

همچنین شاخه جوانان حزب جوانان ایران اسلامی نیز در کانال تابان با شیطنت آمیز خواندن این حرکت عنوان کرد: شاخه جوانان حزب جوانان ایران اسلامی ضمن اعلام بی اطلاعی از این جریان  و عدم رویت این متن؛ امضای مسوول شاخه جوانان این حزب در بیانیه را تکذیب و برائت خود را از اینگونه اقدامات شیطنت آمیز اعلام می نماید.

روابط عمومی حزب اعتماد ملی منطقه قزوین و حزب کارگزاران سازندگی استان قزوین نیز این بیانیه را تکذیب کردند.

بدون شک این بیانیه را میتوان آغازی بر آشکار شدن اختلافات در جریان اصلاحات استان قزوین دانست. اختلافاتی که از دیرباز وجود داشته و حال تنها با یک بیانیه خود را نمایان کرده است.

جریان اصلاحات در استان قزوین در چند هفته اخیر با چالش‌های جدی روبرو شده است. دستگیری یکی از سران این جریان در استان قزوین و سپس صدور یک بیانیه پرحاشیه نشان می دهد چالش های این جریان در آینده پیش رو ، اصلاحات استان قزوین را با مشکلات عدیده ای گریبانگیر خواهد کرد.

این چالش ها بدون شک بر حضور اصلاح‌طلبان در انتخابت شورا نیز بدون تاثیر نخواهد بود و حال باید به نظاره ایستاد و مشاهده کرد که این جریان چگونه از این چالش ها خارج خواهد شد.

از سوی دیگر امضاء چنین بیانیه هایی در جریان اصلاحات استان قزوین دارای سابقه است. سال گذشته نیز جریان اصلاحات استان قزوین با انتشار بیانیه ای جند صدنفری، که برخی از اعضای آن نیز به صورت تکراری امضاء کرده بودند بر تغییر مرتضی روزبه تأکید داشتند.

 

 

نویسنده: سهیل یوسف زاده

ارسال نظرات

آخرین اخبار