در مجموع این روزها پزواک واحدی از اردوگاه اصلاح طلبی به گوش نمی رسد. تناقض گویی و تکثر یکی از مشکلات این روزهایی است که جریان اصلاحات با ان دست و پنجه نرم می کند. اگرچه در ماه های گذشته لیست حمایت ها از روحانی برای انتخابات پیش رو نامی جدید را در خود ثبت می کرد، اما این روزها دیگر خبری از حمایت های روزهای پیش وجود ندارد. نا کارآمدی سیاست های دولت یازدهم و ناکامی از چیدن میوه برجام در کنار نقض برجام از سوی امریکا و حتی روی کار آمدن ترامپ در انتخابات همه عاملی شده است تا برنامه ریزی های بزرگان اصلاحات با چالش مواجه شود. روزهای پیش رو روزهای سختی برای اصلاح طلبان خواهد بود.

به گزارش سرویس سیاسی قزوین خبر؛ اگرچه هنوز برخی از چهره‌های اصلاحات اصرار دارند تا خود را پیروز مجلس دهم تصور کنند اما حالا و با نزدیک تر شدن به انتخابات ریاست جمهوری 96 عده ای دیگر با صراحت بیشتری می گویند که در انتخابات 7 اسفند مسیر اشتباهی را طی کرده اند. این را می توان در لابه‌لای سخن های اصلاح‌طلبان دید. این روزها با صدای بلند تری می گویند که حمایت از لیست امید اشتباه بوده و نباید چنین اشتباهی را در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم تکرار کنند.

از همان روزهایی که قرار بود اصلاح ‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم با لیستی واحد وارد رقابت‌ها شوند، این که چه کسانی را داخل لیست قرار دهند و کدام یک به عنوان سر لیست امیدی ها معرفی شود عاملی برای اختلاف ها شده بود. این را بعده ها شکوری راد افشا کرده بود. او در سخنانی تلویحا اشاره کرده بود که قراری بر حمایت از عارف برای انتخابات مجلس نداشته اند. او گفته بود که حمایت آنها از عارف ناشی از این بود که عارف این بار دیگر قصدی برای انصراف از انتخابات نداشته بود: «وقتی دیدم ظاهرا آقای عارف کاندیدای ما است و کنار نخواهد رفت، درصدد بر آمدیم او را تقویت کنیم. مثل حالتی که در سال ٩٢ در مورد آقای روحانی رخ داده بود. ما به لحاظ شخص از آقای عارف حمایت نمی‌کردیم به لحاظ استراتژی کلی اصلاح‌طلبان حمایت می‌کردیم».

اما همین تصمیم هم بی جواب نماند هرچند با چند ماه تاخیر. روز گذشته روزنامه زنجیره‌ای آرمان در مصاحبه ای با سید ناصر قوامی یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب و مستعفی مجلس ششم، حرف های جدیدی را منتشر کرد. قوامی در این مصاحبه می گوید: «اصلاح‌طلبان تا به حال چیزی از آقای عارف ندیده‌اند و این‌همه سرمایه‌گذاری بر وی شده است اما ایشان به نفع گفتمان اصلاح‌طلبی پنج کلمه هم صحبت نکرده و این آقایان "مطهری" و "صادقی" هستند که سخن می‌گویند».

انتقاد قوامی تنها به سکوت عارف در مجلس نیست. قوامی تشکیل تنها فراکسیون اصلاح طلب مجلس با نام فراکسیون امید را ضربه ای به پیکره اصلاح طلبان می داند: «من چندین بار طی نامه‌ای که به آقای دکتر عارف نوشتم عنوان کردم که ایجاد فراکسیونی به اسم امید ضربه به اصلاح‌طلبی است. اصلاح‌طلبان در دوره نهم با اینکه ۲۵ نفر بودند اما یک فراکسیون داشتند، هرچند با تمام حمایت‌ها و تشکیلات در سال ۹۴ که اصلاح‌طلبان پیروز شدند، نتیجه‌اش این شد که برای محو اصلاح‌طلبی فراکسیون امید تشکیل شد. در واقع من معتقدم که تشکیل فراکسیون امید با زیرکی خاصی برای ضربه زدن به اصلاح‌طلبان انجام شده است».

او حتی موافقت اعضای شورای سایست گذاری اصلاحات با نام فراکسیون «امید» را هم کذب محض می داند. او در این باره می گوید: «من فکر می‌کنم اینکه می‌گویید رئیس دولت اصلاحات، آقای موسوی لاری و... با تشکیل فراکسیون امید موافقت کرده‌اند کذب محض است. هیچ‌گاه شخصیتی مثل رئیس دولت اصلاحات یا آقای موسوی لاری حاضر نمی‌شوند بگویند اصلاح‌طلبی را کنار‌گذارید و چیزی را که ریشه و اساسی ندارد، بپذیرید. من فکر نمی‌کنم که این برنامه از طریق رئیس دولت اصلاحات القا شده باشد».

سید ناصر قوامی در باره ائتلاف اصلاح‌طلبان نیز انتقاد های جدی دارد. او معتقد است که حمایت اصلاح طلبان از لیست و فراکسیون بی ریشه‌ای به سرلیستی عارف در واقع سوزاندن سرمایه خود بود. او می گوید: «باید ببینیم انتخابات مجلس دهم چه استفاده‌هایی برای ما داشته و به‌ویژه عملکرد فراکسیون امید را مورد بررسی دقیق قرار دهیم که چه‌ آورده‌ای برای اصلاح‌طلبان داشته است؟ به نظرم در مجلس اصلاح‌طلبی را سر بریده‌اند و به جای آن یک فراکسیون بی‌نام و بی‌ریشه قرار داده‌اند... شما زمانی سرمایه‌ای دارید که نمی‌خواهید با آن به کسب و کار بپردازید، طبیعتا آن سرمایه محفوظ می‌ماند، اما در عین حال می‌توانید با اقداماتی مقدمات نابودی سرمایه خود را فراهم ‌سازید. اصلاح‌طلبان سرمایه‌های خود را سوزاندند، سیاست اصلاح‌طلبان در انتخابات باید بر این می‌‌بود که اعلام می‌کردند با توجه به رد صلاحیت‌های گسترده ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم و این عدم شرکت به معنای تحریم انتخابات نیست بلکه با توجه به شرایط موجود کاندیدا نداریم و خود مردم تصمیم بگیرند چگونه رای دهند».

سخنان قوامی در باره انتخابات پیش رو نیز جالب توجه است. او معتقد است که اصلاح‌طلبان بخشی از سرمایه خود را در حمایت از روحانی مصرف کرد، و باقی مانده آن نیز در انتخابات مجلس دهم استفاده شد. قوامی اگرچه معتقد است که برجام از دست آورد های دولت بوده است اما می گوید که «مردم این تغییرات را حس نمی‌کنند که آنها تاثیرات مستقیم و ملموسی در زندگی عمومی مردم بر جای گذاشته است» او مثال های دیگری از ناکارامدی دولت ذکر می کند: «به‌طور مثال بیکاری و اشتغال جوانان مساله مهمی است که هنوز برای آن تدبیری اتخاذ نشده، مساله رکود نیزکه دولت درصدد رفع آن است همچنان رخ نشان می‌دهد و دولت در این عرصه هنوز به موفقیت کامل نرسیده است، در حوزه مهار تورم نیز گرچه مسئولان از تک رقمی شدن آن سخن می‌گویند اما آنچه در میان مردم مطرح است حکایت دیگری است و اینکه مردم نمی‌توانند به اظهارات مقامات دولتی اطمینان کنند».

روحانی دیگر گزینه ای مطلوب برای او نیست. او چندی پیش در مصاحبه ای گفته بود که روحانی گزینه مطلوب اصلاح طلبان در انتخابات سال آینده نسیت: «باید ببینیم که چه کسانی در سال ۹۶ کاندیدا می‌شود و آیا مراجع قانونی اجازه می‌دهند کاندیدای جریان اصلاح‌طلب از فیلتر شورای نگهبان رد می‌شود یا خیر. اگر کاندیدای اصلی ما تائید شود و ما بتوانیم یکی از اصلاح‌طلبان را از این فیلتر رد کنیم قطعاً به او رای خواهیم داد. درصورتی که به اصلاح‌طلبان اجازه حضور ندهند بعد از آن ما برسی می‌کنیم که روحانی بهتر است یا فرد دیگری که آمده است.» با این وجود عارف برای او تمام شده است. او معتقد است که کارنامه باقی مانده از عارف هرگز اجازه بازگشت به سمت او را نخواهد داد.

اما این درحالی است که این اظهارات در حالی است که «مرتضی الویری» از فعالان ستادی اصلاح طلبان چند روز قبل اعلام کرد که عارف در کنار اسحاق جهانگیری یکی از دو گزینه آلترناتیو اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده و در صورت نبود آقای روحانی هستند.

در مجموع این روزها پزواک واحدی از اردوگاه اصلاح طلبی به گوش نمی رسد. تناقض گویی و تکثر یکی از مشکلات این روزهایی است که جریان اصلاحات با ان دست و پنجه نرم می کند. اگرچه در ماه های گذشته لیست حمایت ها از روحانی برای انتخابات پیش رو نامی جدید را در خود ثبت می کرد، اما این روزها دیگر خبری از حمایت های روزهای پیش وجود ندارد. نا کارآمدی سیاست های دولت یازدهم و ناکامی از چیدن میوه برجام در کنار نقض برجام از سوی امریکا و حتی روی کار آمدن ترامپ در انتخابات همه عاملی شده است تا برنامه ریزی های بزرگان اصلاحات با چالش مواجه شود. روزهای پیش رو روزهای سختی برای اصلاح طلبان خواهد بود.

انتهای پیام/ رجانیوز

ارسال نظرات

آخرین اخبار