گام به گام تا اربعین/ پویش مردمی تنها مسیر :

کدخبر: 1980

نظریه هایی همچون نظریه داروین که بر خلاف مذهب، خلق آدم را تدریجی و نه به یک باره معرفی می نمود؛ یکی از مهمترین مصادیق رویارویی علم و دین در عصر جدید است.

سرویس فرهنگی قزوینخبر؛ پس از قرون وسطی مسیر حرکت تاریخ در تمدن غرب به سمت رویارویی علم با مذهب کشیده شد. مذهب تحریف شده کاتولیک در سیطره هزار ساله خود بر قدرت و ثروت زمینه نفرت را در میان انسان مدرن ایجاد کرد به نحوی که با رونمایی از نخستین دستاوردهای علمی بشر در عصر جدید، روند تحقیر دین آغاز شد و بر تمام شئون زندگی انسان غربی حکمفرما گردید. دکتر ابراهیم فیاض یکی از دلایل بروز این تقابل را در جنس کشفیات علمی می داند که زمینه تقابل علم و دین را عمق بخشید و ابزار لازم را در اختیار جریان های قدرتمند دین ستیز قرار داد. از نگاه فیاض نظریه هایی همچون نظریه داروین که بر خلاف مذهب، خلق آدم را تدریجی و نه به یک باره معرفی می نمود؛ یکی از مهمترین مصادیق رویارویی علم و دین در عصر جدید است.

این رویارویی بازتاب گسترده ای در محصولات رسانه ای اعم از مکتوب، تصویری و مجازی در غرب داشته است. به عنوان نمونه بخش قابل توجهی از وظیفه تحقیر دین توسط علم با ابزار فیلم سازی هالیوود صورت گرفت. سریال Masters of Sex یکی از نمونه های جدید بازخوانی این تحقیر است. در این سریال که سه فصل آن ساخته شده است برای اولین بار به موضوع نحوه شکل گیری علم سکسولوژیسم در آمریکا می پردازد، به بهانه فراگیری علم تمام اعتقادات و باورهای اخلاقی مبتنی بر دین را به سخره می گیرد و در نهایت با ارائه دستاوردهای علمی مخاطب را مجاب می کند که اگر تاکنون چنین نتایج علمی حاصل نشده است، دلیلی به جز ممانعت مذهب نداشته است.

علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته از جانب نظام صهیونیسم بین الملل برای جدا کردن مردم از دین به طور عمومی و مقابله با نشر اسلام در جهان به طور ویژه، امروز در سطح جهان میزان گرایش مردم به باورهای مذهبی با سرعتی خیره کننده رو به افزایش است. مسلما برای نظریه پردازان مادی گرای غربی پذیرش این واقعیت بسیار سخت و ویران کننده است که با تمام فرهنگ سازی های صورت گرفته توسط رسانه های ضد دین، همچنان بزرگترین اجتماعات بشری در سطح جهان بر محور آموزه ها و باورهای دینی صورت می گیرد.

در حال حاضر دو اجتماع برتر جهانی که به ثبت رکوردهای باورنکردنی و دست نیافتنی از میزان حضور افراد پرداخته اند، مربوط به پیاده روی اربعین مسلمانان و مراسم مذهبی کومبه میلا در هند برای مذهب هندویسم است.

کومبه میلا مراسمی مذهبی در شمال هند در محل تلاقی دو رود گنگ و یامونا است که هر 12 سال یک بار در طول بازه زمانی 45 روزه انجام می شود. در طول این 45 روز در مجموع بیش از 30 میلیون نفر خود را در این نقطه با آب این بخش از رودخانه غسل می دهند. بر اساس اساطیر آیین هندو این شستشو موجب پاک شدن آنها از گناهان می شود.

پر واضح است که برای نظام استکبار بین الملل نسبت به مراسم کومبه میلا حساسیتی وجود نداشته باشد. کومبه میلا اگر چه از نظر جنس مذهبی بودن خود می تواند انسان غربی را نسبت به مقابله  بی نتیجه اش در برابر دین به چالش بکشاند؛ اما این مراسم از نگاه راهبردی جنبه گفتمانی ندارد و تهدید بالفعل علیه استعمار نوین به شمار نمی رود.

در سمت مقابل مراسم مذهبی پیاده روی اربعین ویژگی هایی کاملا متفاوت دارد. پیاده روی اربعین تنها برای پاک شدن از گناهان صورت نمی گیرد بنابراین وجه درون گرایی مراسم کومبه میلا را ندارد. پیاده روی اربعین یک مراسم پویا و هدف دار است. مبارزه با ظلم و استکبار درون مایه اصلی این اجتماع عظیم است که توانسته با کاریزمای آسمانی امام حسین علیه السلام و یارانش تعدد شگفت انگیزی از ملیت ها و مذاهب مختلف را در میان خود جای دهد.

اگر کوبه میلا به طور عمده در میان تنها یک مذهب و یک ملیت آن هم در طول دو ماه برگزار می شود، پیاده روی اربعین با حضور بیش از 100 ملیت مختلف (بر اساس گزارش های پیشینی مربوط به پیاده روی سال جاری) و حضور تمام مذاهب برجسته جهانی در یک روز به وقوع می پیوندد. هافینگتون پست در مقاله ای که سال 2013 در واکنش به مراسم پیاده روی اربعین منتشر کرد به بیان برخی از ویژگی های منحصر به فرد این اجتماع در برابر مراسم کومبه میلا اعتراف کرد و نویسنده مقاله از اسلام آوردن یک استرالیایی پس از حضور در اجتماعی میلیونی اربعین خبر داد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز یک روز پس از هافینگتون پست به برخی آمار دیگر در اجتماع 20 میلیونی اربعین اشاره کرد و نوشت: «در سال 2013 بیش از 20 میلیون مسلمان از 40 کشور جهان در مسافت 55 مایلی نجف تا کربلا درست بیخ گوش تروریست های داعش گرد هم آمدند. ابعاد این همایش نسبت به موسم حج که 2 میلیون مسلمان در مکه جمع می‌ شوند، عظیم و عجیب است و برای منافع آتی غرب در منطقه خطرناک توصیف می شود.»

خطرناک بودن این اجتماع برای غرب در آمار و ارقامی که گاهی منتشر و گاهی سانسور می شوند نیز قابل مشاهده است. تا پیش از اجتماع سال گذشته اربعین در سال 2014 دائره المعارف مجازی ویکی پدیا همواره اجتماع کومبه میلا را در صدر پر جمعیت ترین اجتماعات صلح آمیز بشری قرار می داد و پیاده روی اربعین در کربلا را در رتبه دوم ثبت می کرد. اما پس از رکورد شکنی حضور زوار در سال 2014 در کربلا که از مرز 20 میلیون نفر عبور کرد ویکی پدیا مجبور شد برای مدت کوتاهی رتبه اول و دوم را جا به جا کند و پیاده روی اربعین را در صدر قرار دهد. اما بر اساس هراسی که روزنامه ایندیپندنت نیز به آن اشاره کرده است این دائره المعارف در اقدامی عجیب از موضع جدید خود عقب نشینی نمود و مجددا اجتماع عظیم پیاده روی کربلا را در رتبه دوم قرار داد.

به هر ترتیب برای تحولات جهانی که زمان آبستن آن است تفاوت خاصی میان رتبه اول یا دوم بودن اجتماع بی نظیر اربعین وجود ندارد. پیاده روی های اربعین زمینه ساز تحولات شگرفی در جهان بوده است که میدان منازعه آن در میادین مجازی تعریف نمی شود و ویکی پدیا نیز نقشی در مدیریت آن نخواهد داشت. اجتماع اربعین یک پدیده حقیقی و بیرونی است و عناصر بازیگر آن توده های میلیونی و مستضعف جهانی است که برای مبارزه با ظلم و ستم خود را آماده ساخته اند.

کورزمن در کتاب «انقلاب باورنکردنی» می‌ نویسد: «هر دو موج بزرگ منتهی به انقلاب اسلامی 1979 ایران مدیون خیزش ‌های میلیونی مراسم اربعین در سال ‌های 1963(15 خرداد 1342) و 1978 (1356) بودند. در فهرست بزرگ‌ ترین راهپیمایی ‌های جهان شاهدیم که چگونه شیعیان همه رکوردها را به خود اختصاص داده ‌اند. از سوگواری 11 میلیون نفری ایرانیان برای امام خمینی (ره) در سال 1989 که در مقایسه با تجمع 5 میلیون کاتولیک فیلیپینی به مناسبت ورود پاپ ژان پل دوم (1995) عظیم می ‌نماید؛ تا نخستین راهپیمایی عظیم اربعین در عراق که 14 میلیون نفر را در سال 2009 به حرم امام سوم شیعیان کشاند. از آن پس هر سال این رکورد چشمگیر‌تر و دست نیافتنی ‌تر شده است. به طوری که در سال 2012 به 18 میلیون زائر رسید و سال گذشته حدود 20 میلیون.»

آیا پیاده روی اربعین 2016 زمینه تغییرات اساسی در موزانه قوای غرب آسیا خواهد بود؟ تهدید داعش، تهدید منافقین، فرصت سازی استعمار فرانسوی به بهانه حوادث پاریس، دیدار تاریخی پوتین با مقام معظم رهبری، اعلام جنگ تلویحی ترکیه علیه روسیه با ساقط کردن سوخو-24 روس و در نهایت شعله ور شدن روز به روز انتفاضه مردم فلسطین همگی به یک حرکت تمام کننده نیاز خواهند داشت. حرکتی که می تواند از پیاده روی اربعین این بار نه برای انقلاب اسلامی 1979 یک کشور که برای انقلاب اسلامی یک جهان صورت بگیرد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات

آخرین اخبار