گپ و گفتی با رضا عسگری، فرماندار شهرستان البرز

کدخبر: 1835

زمان قرار گپ و گفت، چند باری تغییر کرد تا بتوانیم در آرامش! مصاحبه ای متفاوت را با فرماندار شهرستان البرز ترتیب دهیم. در میان سروصدای بازسازی دکوراسیون جدید دفتر فرماندار گفتگویمان را آغاز کردیم. گپ و گفتی که 3 ساعت به طول انجامید. قسمت اول از مصاحبه را به مناسبت روز خبرنگار منتشر می کنیم چون آقای فرماندار کارش را با خبرنگاری شروع کرده و هنوز خود را خبرنگار می داند.

 ← با معرفی خودتان شروع کنیم؟

⌂ من رضا عسگری هستم، لیسانس حقوق، ارشد حقوق خصوصی، با 29 سال سابقه کار در عرصه های مختلف فرهنگی و مدیریتی مانند فعالیت 10 ساله در خبرگزاری ایرنا و پس از آن در وزارت کشور مشغول به خدمت بودم. بخشداری مرکزی بوئین زهرا، بخشداری آبیک و سرپرستی فرمانداری آبیک، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی در مجموعه شهرداری قزوین، بخشداری مرکزی زنجان، معاون برنامه ریزی امور عمرانی فرمانداری زنجان و از ابتدای دولت تدبیر و امید معاون سیاسی فرمانداری کرج و پس از آن در شهرستان البرز از جمله مسئولیت هایم در وزارت کشور بوده است. البته در فاصله دولت آقای احمدی نژاد در بخشداری مرکزی البرز به مدت 8 سال به صورت توفیق اجباری عنوان کارشناس داشتم؛ همچنین برگزاری کنکره های بین المللی مختلف و مسوول تنظیم نشر آثار حضرت امام از فعالیتهای جانبی بنده بوده است.

آقای فرماندار دوست دارید که شما را بعنوان یک مدیر بشناسند یا یک فعال سیاسی؟

⌂ من بیشتر دوست دارم که به عنوان یک عنصر تاثیر گذار باشم. حالا یک مقعطی که دارم یک کار مدیریتی می کنم متمرکز می شوم روی بحث های مدیریتی و اجرایی که مطمئنا اولویت من خواهد بود یک زمانی اگر هم بنا بود دیگر مسوولیتی نداشته باشم، خیلی علاقمند نیستم بی تفاوت باشم. زمانی ممکن است کار فرهنگی باشد کار فرهنگی خود را انجام میدهم، یک جایی باید کار اجتماعی انجام بدیم قطعا در آن فضای اجتماعی متمرکز می شوم و زمانی که کار سیاسی باشد تکلیفه که بیاییم و فعالیت سیاسی بکنیم. مخصوصا در زمانهای انتخابات، همه باید بیایند و کار کنند ، تلاش بکنند و فضا را ببرند در مشارکت حداکثری مردم برای انتخابات. یعنی هر کس در موقعیت خودش باید به نحوه احسن تکلیف خودش را انجام بده. الان که مدیر هستم به عنوان مدیر اجرایی مدیری که بالاخره وظیفه ای دارم در شهرستان وظایف و تکالیف قانونی برای ما مشخص شده انجام بدیم و در این عرصه به طور کامل بدون حتی کمترین کوتاهی مسوولیت خود را انجام دهیم و در این مقطع باید خدمت بکنیم کار اجرایی بکنیم و حالا در این عرصه متمرکز و کار قانونی خودمان را انجام میدیم.

بسیار عالی

سوالهایم را به دو بخش تقسیم کنم. اول در مورد فعالیت های استانی و فعالیتهای خارج از استان، دیگری بررسی قبل و بعد از 4 آذر 94

قبل از آذر 94 می خواستید فرماندار آوج بشوید و نشد؛ چرا؟

⌂ با شروع به کار دولت تدبیر و امید، پیشنهادهای مختلفی به بنده در مجموعه وزارت کشور شد که قبل از همه، پیشنهادیی از استان تهران به عنوان معاون فرماندار و بخشدار در یکی از شهرستان های این استان بود، اما استان نظرش این بود که من در استان خودمان باشم، در واقع بنده هم علاقمند بودم در استان باشم، احساس می کردم در اینجا تاثیر گزارتر باشم. در نهایت پیشنهاد فرمانداری آوج را دادند که با توجه به دلایل شخصی خیلی مایل نبودم. اما هنگامی که آقای روزبه استاندار وقت و آقای رحیمی معاون سیاسی تاکید کردند، علی رغم میل باطنی پذیرفتم .

بالاخره بحث های سیاسی و مخالفت هایی از ناحیه برخی از آقایان که مسوولیت هایی داشتند انجام شد و باعث کش آمدن موضوع شد که نه به نفع مردم آوج بود و نه به نفع شخص خود ما؛ خیلی هم تمایل اینکه بخواهیم مسوولیتی داشته باشیم نداشتیم و با آن که کار تا مرحله صدور حکم هم پیش رفت، اما دیدم که مخالفت ها جدی شد و احساس کردم منطقه بیشتر آسیب می خورد و در نهایت به این جمع بندی رسیدم که یک مقطعی از استان خارج بشوم که شاید این فضا آرام شود و با همین رویکرد اولین پیشنهادی که از کرج شد به عنوان معاون سیاسی فرماندار کرج را پذیرفتم. این بود که مجموعه استان هم علی رغم میل باطنی شان پذیرفتن که ما برویم کرج و فرماندار دیگری را معرفی کردند.

این بلاتکیلفی حکم ها که اشاره کردید یکی از ایرادهای بزرگی بود که به آقای روزبه گرفتند؛ آیا این عامل باعث تغییر آقای روزبه شد؟

⌂ با معرفی فرد جدید برای جایگزینی مدیران و رسانه ای شدن موضوع از یک سو و طولانی شدن زمان برای إجرائی شدن جابجایی باعث می شود مدیر قبلی بی انگیزه شود، چرا که به دلیل بلاتکلیفی مدیر، دستگاه ها کمتر با وی همکاری می کنند که آسیب اداری خیلی زیادی برای مجموعه و هم مدیر بعدی به دنبال دارد؛ که خیلی وضعیت مناسبی نیست و متاسفانه در شهرستان آوج این اتفاق افتاد. در رابطه با من حکم صادر نشده بود ولی چرخه پیشنهاد و تازه پس از آن ورود به مراحل اداری تا رسیدن به صدور حکم، خیلی طولانی شد. کش و قوسهایی که در رابطه با فرماندار بعدی نیز وجود داشت به این شکل که با وجود صدور حکمش هم محل خدمتش که یکی از ادارات استان تهران بود و هم شهرستان آوج بلاتکلیف بودند و این موارد در فضای اداری خیلی مناسب نیست.

اگر تصمیم بر این بود که عوض بشود، معرفی فرد جدید باید سریع تر اتفاق می افتاد و اگر ملاحظه ای هم هست باید قبل از صدور حکم طبیعتاً انجام می شد. این اتفاق افتاد از یک طرف از نظر اجتماعی و سیاسی برای افراد مناسب نیست و باعث مطرح شدن شایعات، مباحث و تهمت هایی می شود که چرا شخصی معرفی شد اما فرماندار نشد؟ یعنی بازی کردن با حیثیت افراد؛این موضوع شاید بتواند دلیل جابه جایی آقای روزبه باشد؛ البته بحث های مختلفی وجود دارد.

نظر شخصی خودتان چیست؟

⌂ طبیعتا وزیر کشور عملکردها، همکاری و همراهی ها را می بیند، ارزیابی و بررسی می کند و تصمیم می گیرد.

آقای روزبه همراه دولت نبود؟

⌂ با توجه به ملاحظات شخصی و شرایطی که برای بنده در خصوص آوج پیش آمد اجازه بدهید من در این موضوع خیلی اظهار نظر به اون معنا نداشته باشم. اما آنچه که واضح است عموم حامیان دولت از عملکرد ایشان در پیگیری برنامه های دولت تدبیر و امید به ویژه در حوزه تغییرات راضی نبودند

و قضیه حضور آقای همتی؛ بلافاصله بعد از آن، بازگشت رضا عسگری به استان!

⌂ آشنایی من با آقای همتی تقریبا به یک و نیم سال قبل از آمدن ایشان به استان قزوین و شاید هم بیشتر یعنی در زمانی که ایشان در دیوان محاسبات بودند، برمی گردد. از زمان مطرح شدن احتمال ورود ایشان در استان تا زمان صدور حکمشان چند ماهی فاصله بود که در این مدت ارتباط تنگاتنگی با آقای همتی به دلیل دوستی و رفاقت سابقمان برقرار شد، صحبت ها و مباحثی پیرامون استان بود و بالاخره صحبت هایی شد که نتیجه اش هم این بود که بعد از مستقر شدنشان در قزوین از ما دعوت کردند و ما هم پذیرفتیم.

در بدو ورود استاندار شایعاتی مطرح بود مبنی بر اینکه، علت رفتن روزبه تن ندادن به لیست معروف 180 نفره و علت آمدن همتی قبول کردن همان لیست بود. لیستی که گفته می شد سرلیست آن شما بودید. این مطلب صحت دارد؟

⌂ در استان فضای خوبی نیست و خیلی به این شایعات دامن می زنند اگر این شائعات درست بود که باید در این بیش از هفت ماه حضور دکتر همتی در استان باید دامنه تغییرات در عین سرعت بالا تعداد خیلی بیشتری از حوزه ها را در بر میگرفت

شاید دلیل این به قول شما شایعات، فاصله زمانی اندک میان همه اتفاقات است. از هجمه گسترده به روزبه و اعلام حمایت حامیان دولت از برکناری روزبه تا روی کار آمدن همتی و مهره چینی ایشان

⌂ آقای همتی در جریان بحث آوج بودند و اصرار داشت به من که بروید منطقه و استان خودتان خدمت کنید . ایشان با توجه به مسوولیت هایی که در وزارتخانه داشتند، مسایل استان را هم پیگیری می کردند، شناخت خوبی از مجموعه استان داشتند. رویکرد ایشان در چند ماه قبل از اینکه بخواهند به استان تشریف بیاورند، این بود که با توجه به شناخت خوبی که از شهرستان البرز به واسطه 8 سال کارشناس بودن در مجموعه فرمانداری و بخشداری این منطقه داشتم؛ علاقمند بودند مدیریت آنجا را به شخصی واقف به امور و آشنا به شرایط بسپارند. ایشان از روز اولی که می خواستند به قزوین بیایند به ما گفت، شما هم برای خدمت در شهرستان البرز آماده باش. ما هم علی رغم تعهداتمان در کرج و با وجود این که جایگاهمان نسبت به شهرستان البرز شاید حساس تر بود، اما وقتی که رسید به جایی که بالاخره ما هم بیاییم به همشهریان خودمان خدمت کنیم، احساس کردم اگر بخواهم رد بکنم ممکن است از این سوی پاسخی برای همشهریان خود نداشته باشم و نیز آن رفاقت و دوستی که با آقای همتی داشتم. مجموعه این عوامل باعث شد علی رغم میل باطنی، این موارد را که در کنار هم سبک و سنگین کردم دیدم به نفع مجموعه استان هست و طبیعتا من به مردم استان و همشهریان خودم بیشتر مدیون هستم و الان هم که این توقع ایجاد شده بالاخره پذیرفتیم خدمت مردم خوب شهرستان البرز باشیم.

آقای فرماندار ؛ همزمان با تصدی شما حاشیه هایی از جمله موضع گیری شفاف نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در مورد عملکرد شما مطرح شد که هنوز بی پاسخ مانده است؟

⌂ شاید آقای امام جمعه شخصا شناختی از افراد نداشته باشند و اظهار نظر ایشان هم بر مبنای اطلاعاتی باشد که ممکن است دیگران به ایشان داده باشندو به طور حتم همینطور است چرا که شاید اولین دیدار چهره به چهره ما با حضرت آیت الله عابدینی بعد از انتخاب در یادواره شهدای مدافع حرم و تجلیل از مدافعین حرم در الوند بود. در ضمن ایشان هم به طور کلی صحبت کردند و ممکن است مصادیق ایشان خود من نبوده باشد، شاید هم باشد!

در واقع تا به امروز نه ایشان صحبت مستقیم کردند و نه بنده سوال کردم و از سوی دیگر این اظهار نظر همزمان شد با چند انتصاب دیگر،ایشان یک بحث کلی را مطرح فرمودند و نگرانی خود را ابزار کردند.

از زمان انتخاب شما تا سایر انتصاب های استاندار همچون مدیر کل حوزه استانداری و فرماندار آبیک و مدیرکل ارشاد و ... مدت زمان قابل توجهی بود. باز فکر می کنید که مخاطب موضع گیری های ایشان نبودید؟

⌂ یک هفته پس از منصوب شدن بنده، مدیر کل حوزه استاندار هم منصوب شد و بعد از آن هم دوانتصاب دیگر به عنوان فرماندار و دیگری مدیر کل صورت گرفت. در

این بین ده روز فاصله بود و پس از این انتصاب ها بود که ایشان در نماز جمعه اولین موضع گیری و انتقاد خود را کردند. حالا اینکه مصداق سخنان ایشان چه کسی بوده باید بررسی شود و این نیز مهم است که ایشان بر اساس چه اطلاعاتی و از چه منابعی اظهار نگرانی کردند؟

البته چیزی که در خاطر من است چند موضع گیری در چند هفته پشت سر هم بود

⌂باید این را نیز مدنظر قرار داد که یک بحث کلی و از تریبون نماز جمعه مطرح شده. نمی توان به طور یقین گفت که طرف صحبت من باشم یا دیگری! اما مطمئن هستم تا به امروز هم ب طور مستقیم چیزی به من نگفتند.

بر فرض که مخاطب ایشان شما بوده باشید؛ چه پاسخی برای آن دارید؟

⌂ جایگاه و اظهار نظر ایشان به گونه ای است که نمی تواند بعد شخصی داشته باشد. به نظر من ایشان بر اساس شنیده تصمیم گرفته اند و به همین دلیل اظهار نظر کردن سخت است. مسئله این است که آنچه باعث افتخار بنده است این بوده که در طول دوران خدمتم صادقانه آن چه وظیفه ام بوده را انجام داده ام و کم کاری هم نکردم، تمام انرژی و وقت خود را گذاشتم. نگرانی ایشان اگر این است که ما باید خودمان را اصلاح کنیم یا چیز دیگر، من اطلاع ندارم. انسان بالاخره جایز الخطاست و امیدوارم اگر موارد مصداقی مد نظر امام جمعه باشد، آنها را بیابند و بیان کنند تا انشاءالله بتوانیم جهت رفع نگرانی های جامعه ای که داریم خدمت کنیم اقدام کنیم از جنبه دیگر من هم تلاشم این بوده که خود را وارد این بحث ها نکنم و حالا چون که سوال کردید توضیحات خود را عنوان کردم.

آنچه اکنون برای من مهم است انجام مسوولیت ها و کار ها به نحو احسن با برنامه ریزی دقیق است. در عین حال احترام مجمومه کسانی که جزو بزرگان این استان محسوب می شوند هم را داشته باشم و توجه هم بکنیم اگر دغدغه ای هم دارند بیان شود یا ما برویم توجیه کنیم که این اطلاعاتی که به شما داده اند درست نبوده و ایشان هم یک بررسی بکنند راجع به اطلاعاتی که به دست می آورند.

با این تفاسیر شما تا حالا چهره به چهره و خصوصی با ایشان ملاقات نداشتید؟

⌂ به صورت عمومی خدمت ایشان رسیدیم، یکی دو بار شهرستان ما تشریف آوردند و من زیارتشان کردم، صحبت هم کردیم وایشون هم مورد لطف قرار دادندو هیچ صحبتی هم در خصوص مباحثی که سوْال کردید بین من و ایشان مطرح نشده و چیزی هم به صورت مستقیم به بنده نگفته اند، حتی پیغامی هم تا امروز به من نرسیده است.

در مراسم معارفه شما شاه بیت صحبت هایتان انتخابات بود و الحمدالله انتخابات خوبی هم برگزار شد خودتان روند انتخابات را در شهرستان چطوری دیدید؟

⌂ ما تلاش کردیم اولا از همه ظرفیتهای موجود شهرستان برای برگزاری انتخابات سالم استفاده کنیم و برنامه ریزی های خوبی داشته باشیم. نیروهایی انتخاب کنیم که به اصطلاح به دور از حاشیه و علایق شخصیشان، انتخابات سالمی برگزار کنند تا به اهدافمان ک مشارکت حداکثری مردم و برگزاری انتخابات سالم و بدون شائبه باشد دست بیابیم. برنامه ریزی ها از چند ماه قبل از آمدن من انجام شده بود و ما امدیم همان مسیر را ادامه دادیم و مجموعه ارزیابی ها نشان دهنده موفقیت بود. شعب اخذ رای خوب جانمایی شده بود، اعضایی شعب اخذ رای خوب انتخاب شده بودند؛ مجموعه جریانات سیاسی هم که در سطح شهرستان بودند در یک فضای ارام توانستند دیدگاه ها و نظرات خودشان را بیان کنند،مردم هم در مراسم های مختلف شرکت کردند نتیجه آن شدکه بالاخره یک شناخت خوبی در بین مردم ایجاد شد و آزادانه در انتخابات شرکت کردند.

شائبه و شایعاتی در مورد انتخابات البرز بود، آیا ارتباطی بین اعلام انصراف خانم ربیعی از کاندیداتوری نمایندگی مجلس شورای اسلامی به نفع کاندیدای مورد حمایت جریان شما با انتخاب ایشان بعنوان بخشدار مرکزی شهرستان البرز وجود دارد؟ با این توضیح که تنها 26 – 25 روز از معرفی آقای نصیری به عنوان سرپرست بخشداری مرکزی می گذشت؟

⌂ قبل از انتخابات، بخشدار مرکزی ما به عنوان بخشدار مرکزی تاکستان انتخاب و به آنجا منتقل شد و آقای نصیری به طور موقت به عنوان سرپرست بخشداری مرکزی انتصرت شد. آقای استاندار از قبل نظرشان این بود که از ظرفیت خانم ها بتوانند استفاده بکنند. بخش مرکزی البرز به دلیل اینکه تعداد روستاهایش کم و محیط آن بیشتر شهری و صنعتی است گزینه مناسبی برای تصدی بانوان به نظر می رسید.از قبل برنامه این بود و این چیزی نبود که بخواهیم بگوییم در فاصله انتخابات بود و یک اتفاقی افتاده. نگاه استاندار هم این بود که از ظرفیت های نیروهای داخل استانداری استفاده بکنند، مخصوصا در حوزه بانوان که بنا بود یک خانم به عنوان بخشدار انتخاب شود، خانم ربیعی با شناخت و سابقه خوبی که در حوزه های ماموریتی به عنوان کارشناس مجموعه استانداری داشتند و با ماموریت های وزارت کشور هم آشناو نیز دانش آموخته حوزه علوم سیاسی بودند انتخاب شدند.

حالا ممکن است از بیرون مجموعه شائبه های سیاسی با هدف های مختلف مطرح شود، اما جالب اینجا بود که بنده شخصا بعد از انتصاب خانم ربیعی و بحث شدن این موارد متوجه شدیم که ایشان کاندیدا بوده و به نفع خانم زرآبادی هم انصراف داده بودند. من واقعا در این فضا شخصا خیلی نبودم و مطمنم َآقای استاندار هم دراین فضا نبوده و به واقع اصلا مطلع نبودم.

 

 

پایان بخش اول

ارسال نظرات

آخرین اخبار